کرونا، جو بایدن را از ترامپ پیش انداخت-راهبرد معاصر
آیا کووید-19 روی انتخابات 2020 تاثیر می گذارد؟

کرونا، جو بایدن را از ترامپ پیش انداخت

جدیدترین نتایج همه‌پرسی در آمریکا نشان می‌دهد که جو بایدن نماینده دموکرات انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا بر رئیس‌جمهور کنونی این کشور پیش گرفته است. 
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۶ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - 2020 April 13
کد خبر: ۴۰۳۵۰

کرونا، جو بایدن را از ترامپ پیش انداخت

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ جدیدترین نتایج همه‌پرسی در آمریکا نشان می‌دهد که «جو بایدن» نماینده دموکرات انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا بر رئیس‌جمهور کنونی این کشور پیش گرفته است.  در این همین باره روزه گذشته، سی ان ان طی یک گزارش تحلیلی خاطر نشان کرد: «به دنبال کناره‌گیری «برنی سندرز» از نامزدهای دموکرات ریاست جمهوری 2020 آمریکا، اینک «جوبایدن» معاون پیشین ریاست جمهوری آمریکا و دیگر نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری از دونالد ترامپ رئیس‌جمهور کنونی ایالات‌متحده  پیش افتاده است. جو بایدن به تازگی در انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها در ایالت آلاسکا نیز بر رقبای خود پیروز شد. جو بایدن توانست در مجموع با کسب ۵۵.۳ درصد آرا  پیروز شود. طبق قوانین آمریکا، هر نامزدی که بتواند رای ۱۹۹۱ وکیل انتخاباتی را به دست آورد، نامزد حزب دموکرات یا جمهوری‌خواه خواهد شد».

در ادامه پولیتیکر نیز می‌نویسد: « رئیس‌جمهور سابق آمریکا به زودی از بی‌طرفی خود-تحمیلی‌اش رها خواهد شد و به نفع بایدن به صحنه می‌آید. با خروج «برنی سندرز» از رقابت‌های انتخاباتی و کسب جایگاه نامزد بی‌رقیب حزب دموکرات از سوی «جو بایدن»، مردی که بی‌سروصدا سایرین را پشت سر گذاشت، باراک اوباما به زودی به صحنۀ مبارزات سیاسی بازمی‌گردد. اوباما می‌خواست به سندرز زمان بدهد، برای همین روز چهارشنبه که وی از رقابت‌ها کنار رفت، از اظهارنظر یا توییت خودداری کرد. اوباما همیشه متذکر شده که نقش او در انتخابات مقدماتی ایجاد اتحاد است، زمانی که به آن نیاز باشد. وی در بحبوحه همه‌گیری کرونا که این رقابت‌ها را هم تحت تأثیر قرار داد و باعث شد برندۀ قاطعی نداشته باشد و همچنین سرانجام غالب شدن بایدن را محرز کرد،  با دو کمپین انتخاباتی حزب دموکرات در ارتباط بوده است. اوباما همواره به عهد خود دربارۀ عدم دخالت در رقابت‌ها وفادار بوده اما سال ۲۰۱۹ را در این مورد باید استثنا دانست. اواسط ماه نوامبر در یک مراسم جمع‌آوری کمک برای حزب دموکرات در بحث میان جناح چپ و میانه که آن زمان‌بر فضای رقابت‌ها حاکم شده بود، رئیس‌جمهور سابق آمریکا ورود کرد. او به نامزدهای دموکرات هشدار داد که «رأی‌دهندگان واقعی را با خبرمایه‌های توییتری متمایل به چپ» اشتباه نگیرند. اوباما افزود «رأی‌دهندگان نمی‌خواهند چیزهای دیوانه‌وار ببینند» و این‌که آمریکا «بیش از آن‌که انقلابی باشد، علاقه‌مند به پیشرفت است»؛ و دیگر این‌که سیاستمدارانی که در راستای تقویت سیاست‌های مهاجرتی منکر مرز می‌کوشند، «شاید با شوک بدی مواجه شوند».

 

در پی صحبت‌های اوباما، «الیزابت وارن» پیشتازی خود را در همان هفته در ایالت‌های نیوهمپشایر و آیووا به «پیت بوته‌جج» واگذار کرد و هرگز دوباره نتوانست آن را پس بگیرد. هشدار اوباما درباره عواقب چپ‌گرایی در انتخابات شاید مهم‌ترین لحظه فصل پیش از انتخابات مقدماتی سال ۲۰۱۹ بود.

 

در ادامه و با ماندن تنها بایدن و سندرز در رقابت‌ها، دموکرات‌های حامی بایدن بیشتر از قبل منتظر شنیدن نظر اوباما بودند و مطبوعات سیاسی به دنبال شکار هر نشانه‌ای بودند که جهت‌گیری اوباما را نشان دهد. کار اوباما سخت شده بود. همه می‌دانستند که او طرفدار چه کسی است، اما نمی‌توانست حمایت خود را از بایدن که از کارولینای جنوبی در رقابت‌های سه‌شنبه بزرگ حضور داشت، ابراز کند.

 

این همان روندی است که اوباما در دوره ترامپ نیز دنبال کرده و از نزاع سیاسی دور مانده است. اوباما راهبرد ثابتی را برای حفظ سرمایه سیاسی خود دنبال کرده و فقط زمانی علنی صحبت کرده که می‌دانسته تأثیرگذار خواهد بود، مثل اتفاقی که در نوامبر رخ داد.

 

حالا او هر اقدامی که از دستش برآید برای پیروزی حزب و نامزد آن به کار خواهد بست. اوباما به زودی کاری که بایدن از انجام آن عاجز بود را برای وی انجام خواهد داد. وی افزود: او (اوباما) به همه خواهد گفت که بایدن مردی برای همه زمان‌هاست که او تجربه و قدرت تصمیم‌گیری برای اداره کشور را دارد. او بایدن را با ترامپ مقایسه خواهد کرد بدون آن‌که درباره وی چیز زیادی بگوید».

 

بدون شک اقدامات «دونالد ترامپ» در قبال شیوع کرونا در این نظرسنجی تأثیر چشمگیری داشته است. چرا اقدامات بی‌تفاوتی دولت ترامپ در قبال این ویروس باعث شده در حال حاضر آمریکا با یک فاجعه جهانی روبرو شود؛ اما به نظر می‌رسد علاوه بر این بی‌تفاوتی دو عامل دیگر ازجمله؛ تشدید تبعیض نژادپرستانه در آمریکا و کمبودهای پزشکی و بهداشتی بر این ‌همه‌پرسی تأثیرگذار بوده است.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده