احتمال تغییر به نفع ترامپ در انتخابات 2020 وجود دارد-راهبرد معاصر
سعید خزایی در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد؛

احتمال تغییر به نفع ترامپ در انتخابات 2020 وجود دارد

باید ابتدا به دور قبلی انتخابات برگردیم دموکرات ها با اطمینان از موفقیت خود و با تکیه بر این نکته که ترامپ فاقد ویژگی های لازم برای رهبری جامعه آمریکا است در بسیاری از ایالت ها آنچنان که باید و شاید رای ندادند و ترامپ به شکل الکترال انتخاب شد.
سعیدخزایی؛ تحلیلگر مسائل امریکا
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۸ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - 2020 April 15
کد خبر: ۴۰۵۴۰

احتمال برگشتن ورق به نفع ترامپ در انتخابات 2020 وجود دارد

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ آنطور که از قرائن بر می آید ترامپ تحت مضیقه های بزرگی برای انتخابات پیش رو قرار گرفته است اما این بدین معنا نیست که او بازنده میدان است، برای فهم انتخابات پیش رو باید ابتدا به دور قبلی انتخابات برگردیم دموکرات ها با اطمینان از موفقیت خود و با تکیه بر این نکته که ترامپ فاقد ویژگی های لازم برای رهبری جامعه آمریکا است در بسیاری از ایالت ها آنچنان که باید و شاید رای ندادند و ترامپ به شکل الکترال انتخاب شد. سعیدخزایی تحلیلگر مسائل امریکا در یادداشتی در این زمینه به ابعاد انتخابات 2020 میپردازد.

 

شانس های ترامپ برای انتخاب مجدد

با توجه به اینکه انتخابات ایالات متحده امریکا سال جاری برگزاری می شود و با توجه به شیوع ویروس کرونا که تمام کشورها از جمله امریکا را گرفته است و خیلی ها از مدیریت دونالد ترامپ برای این ویروس انتقاداتی دارند باید نکته ای اشاره کرد؛ باید ابتدا به دور قبلی انتخابات برگردیم دموکرات ها با اطمینان از موفقیت خود و با تکیه بر این نکته که ترامپ فاقد ویژگی های لازم برای رهبری جامعه آمریکا است در بسیاری از ایالت ها آنچنان که باید و شاید رای ندادند و ترامپ به شکل الکترال انتخاب شد. کسی که نماینده دموکرات ها بود با سابقه رسوایی اخلاقی در خانواده اش و بحث ایمیل های دولتی و نقش مستقیم وی در پدید آمدن گروهک هایی چون القاعده، طالبان، داعش و ایجاد جنگ در لیبی، سوریه و افغانستان باز تا لحظات آخر موفق بود. این نشان می دهد در دوره بعد صرف نظر از موضوع کرونا و منتهی شدن آن بر مسائل اقتصادی از جمله افزایش نرخ بیکاری و رکود و ناکارآمدی دولت در مهار اپیدمی باز با نگاه و تفسیر آمریکایی احتمال انتخاب ترامپ وجود دارد.

 

ایده ترامپ در این دوره چیست؟

ترامپ افکاری نژاد پرستانه دارد. او شعار های ku klux klan  یا kkk  را تکرار می کند و از اول آمریکا حرف می زند. منظور او اول آمریکاییهای آنژلوساکسون است و بعد به دیگران فکر می کند. به سفید پوستان دیگر نیز برابر می گوید ولی باز هم جدا از هم در نظر گرفته است. او نسبت به زنان نگاه مثبتی ندارد و به لاتینو ها و ایتالیایی تبار ها اهمیت نمی دهد. همین موضوعات می تواند بر آرا او تاثیر گذار باشد.

 

بازیگران مهم انتخابات پیش رو

البته در آمریکا رسانه ها به افکار مردم شکل می دهند بسیاری از خبرگزاری های بزرگ آمریکا با ترامپ زاویه دارند. باید تمام مسائل را در کنار رکود اقتصادی و عدم توانایی در مهار کرونا دید. ترامپ قول بیمه عمومی داده بود ولی اقدام خاصی در این مورد صورت نگرفت. شاید مجموع این عوامل شانس او را کم کند. البته در این دوره شاهد کناره گیری یکی از نمایندگان دموکرات بودیم تا همچون دور قبل آرا پخش نشود. درس گرفتن دموکرات ها از دور قبلی کار ترامپ را به شدت سخت می کند برخی از نزدیکان او احتمال دادند شاید ترامپ در لحظات آخر کناره گیری کند چون او نمی تواند شاهد شکست باشد.

 

سختی های ترامپ برای انتخاب مجدد

عقیده من بر این است که زاویه او با همپیمانان اروپاییش شرایط انتخاب مجدد را برای ترامپ سختتر کرد. سلبریتی های جامعه آمریکا نیز میانه خوبی با او ندارند. او در چند سال ریاست جمهوریش به دنبال برگ برنده از کشورهای مختلفی چون ونزوئلا و ایران و کره شمالی بود. مساله کره شمالی به نفع آمریکا تمام نشد و او نتوانست به هیچ شکلی پرونده ایران را حل کند. در ونزوئلا نیز موفق نشد و در دیپلماسی خارجی برگ برنده ای ندارد. تنها موفقیت ترامپ در کم کردن نرخ بیکاری بود که کرونا این برگ برنده او را نیز سوزاند. باید توجه داشت کاری که او انجام داده برگرداندن صنایع و مشاغلی بود که تاثیر مثبت چندانی نداشتند و اشتغال ایجاد شده کوتاه مدت است.

 

برگ برنده های رقیب ترامپ

در جلسه استماع کنگره مساله ای مبنی بر این مطرح شد که با نصف بودجه دیوار کشی در مرز آمریکا و مکزیک می توانند مشکل کرونا را حل کنند و این هزینه ها را برای مردم این کشور صرف کنند. باید منتظر نظرسنجی های گالوپ و دیگر مراکز باشیم. به نظر می اید، آقای جو بایدن معاون اجرایی خوبی است ولی من شخصا او را به عنوان یک رییس جمهور تمام عیار نمی شناسم. مساله اصلی شخص او نیست در آمریکا مردم به فرد رای نمی دهند و به حزب رای خواهند داد. جو بایدن معاون آقای ترامپ بود و دارای سوابق خوبی است. او در صحنه سیاسی شناخته شده است و فرد عملگرا و خوبی می باشد. بر این اساس شانس خوبی برای او متصور است ولی باید به خاطر داشته باشیم که آینده هدفی متحرک است. 4 سال پیش خانم کلینتون در معرض ریاست جمهوری بود ولی یک اتفاق تاثیر بسیار بدی بر آرا او گذاشت. شاید در آینده برگ هایی رو شود و گزارش هایی توسط سازمان های اطلاعاتی در مورد هر یک از این افراد منتشر شود و بازی را به نفع دیگری به هم بزند.

 

آینده همچنان نامعلوم است

امکان دارد در خلال این دوره و تا زمان انتخابات اسنادی رو شود و افشاگری هایی برعلیه ترامپ صورت گیرد و اتفاقات خاصی رو شود ولی هنوز چیزی میشخص نیست. وضعیت بهداشت عمومی در ایران از آمریکا بهتر است اوباما نتوانست این معضل و مشکل را حل کند ترامپ نیز برای سر و سامان دادن به اوضاع بازگرداندن رونق به کسب و کارها از تلف شدن جان مردم ابایی ندارد. در حقیقت او بر سر دو راهی قرار گرفته و این مساله می تواند به ضرر او تمام شود. میزان مبتلایان و کشته ها هر روز بیشتر از روز قبل است و وحشت ایجاد شده امنیت روانی مردم را به هم ریخته است و مردم این وضعیت را ناشی از ناکارآمدی کارگروه ترامپ در ماجرای کرونا می دانند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار