ارتش برنامه های متعددی در دوران پسا کرونا تدوین کرده است-راهبرد معاصر
گفتگوی اختصاصی راهبرد معاصر با امیرسرتیپ دوم موذنی؛

ارتش برنامه های متعددی در دوران پسا کرونا تدوین کرده است

امیر سرتیپ دوم دکتر بهزاد موذنی رییس اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش درباره دوران پساکرونا و اقدامات ارتش دراین دوران گفت: ما از ابتدای ماجرا برای دوران پساکرونا برنامه ریزی داشتیم و دیدگاههایی برای سلامت جامعه و سلامت نیروهای مسلح و دکترین جامعه تدوین کرده ایم قطعا دوران پسا کرونا تفاوت های زیادی با قبل از آن خواهد داشت.
دکتر بهزاد موذنی؛ امیر سرتیپ دوم رییس اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۷ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - 2020 April 18
کد خبر: ۴۰۷۴۶

ارتش برنامه های متعددی در دوران پسا کرونا تدوین کرده است

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ امیر سرتیپ دوم دکتر بهزاد موذنی رییس اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش درباره دوران پساکرونا و اقدامات ارتش دراین دوران گفت: ما از ابتدای ماجرا برای دوران پساکرونا برنامه ریزی داشتیم و دیدگاههایی برای سلامت جامعه و سلامت نیروهای مسلح و دکترین جامعه تدوین کرده ایم قطعا دوران پسا کرونا تفاوت های زیادی با قبل از آن خواهد داشت و فرهنگ مردم و فرهنگ روابط اجتماعی و فرهنگ نظامی و دفاعی و فرهنگ پیشگیری کاملا متفاوت خواهد بود و یقینا ارتش با تجارب ارزنده خود از دوران جنگ و بحران ها و بلایای طبیعی در این اقدام پیشقدم خواهد بود.

 

 

مهمترین اقدامات ارتش در بحران کرونا تا به امروز چه مواردی بوده است؟

علاوه بر این که در بحث مبارزه با بیماری کرونا 32 بیمارستان ارتش در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت بیش از ده هزار و نهصد تخت نقاهت گاهی در 211 شهر احداث شد تا برای مواقع لزوم مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین ایجاد ایستگاههای غربالگری در 811 نقطه از کشور عزیزمان برای جداسازی بیماران و حضور در مبادی ورودی و سطح بیش از 240 شهر برای غربالگری و ضد عفونی خودروها و همچنین بیش از 12هزار نفر از کارکنان بهداشت و درمان و همکاران درمانی و خدماتی ما در بحث کرونا مستقیما درگیر بودند و در صف مقدم مبارزه با بیماری کرونا قرار داشتند.

همچنین بیش از 1600 تخت بیمارستانی ثابت ما در اختیار این حوزه قرار گرفت. 5 بیمارستان صحرایی در شهرهای مختلف ایران بنا بر نیاز وزارت بهداشت و به درخواست ستاد ملی مبارزه با کرونا احداث شد. دیروز نیز که مصادف با روز 29 فروردین بود رژه را تبدیل به رژه خدمت کردیم و هم رزمان من در 24 استان علاوه بر رفع آلودگی شهرهای مختلف بسته های معیشتی و بهداشتی را برای هم وطنان عزیزمان توزیع کردند. کار دیگر دیروز و امروز ارتش با توجه به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان اهدای خون بود. چون در این ایام همواره در بحث ذخایر خونی کشور مشکل داریم و هم رزمان عزیز ما با اهدای خون نشان دادند که علاوه بر اینکه جان خود را در طبع اخلاص می گذارند و نشان می دهند ارتش فدای ملت است خون خود را نیز به رایگان در اختیار هموطنان قرار می دهند.

 

هماهنگی و ارتباط ارتش و نهادهای دولتی چگونه بود آیا توانسته اند به خوبی ارتباط برقرار کنند؟

با توجه به اینکه در ستاد کل نیروهای مسلح قرارگاه پدافند زیستی داریم و در کنار آن در ارتش جمهوری اسلامی ایران این قرارگاه را داریم که تمام اقدامات ما زیر نظر ستاد مبارزه با کرونا و به درخواست این ستاد انجام می شود. برخی از اقدامات ما نیز برای نگه داشتن توان رزم خود ما در پادگان ها و مناطق مرزی و آمادگی رزم است. ضمن اینکه مقام معظم رهبری به ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کردند که رزمایشی با عنوان مبارزه با بیماری کرونا به عنوان یک عامل بیولوژیک اقداماتی انجام شود که بسیاری از اقدامات ما در این راستا بود.

 

سوالات زیادی در مورد استاندارد بیمارستان های احداثی مطرح می شود.ایا بیمارستانهای صحرایی استانداریهای لازم یک بیمارستان را دارد؟

ما از روز 14 اسفند به لحاظ درخواست دانشگاه علوم پزشکی قم بیمارستان 50 تخت خوابی در شهر پردیسان قم برپا کردیم و روزانه صد مراجعه کننده داشتیم. امروز بیش از 4 هزار بیمار آنجا غربالگری شده اند که در حدود 220 نفر نیاز به اقدامات بستری در بخش های ویژه داشتند.

در مورد نقاهتگاه دو هزار تخت خوابی احداث شده در تهران نیز در کنار ان بیمارستانی کاملا مجهز و پنجاه تخت خوابی با بخش های ویژه از جمله آی سی یو و آزمایشگاه و رادیولوژی و تمام امکانات لازم ایجاد کردیم. علاوه بر آن از روز اول در تهران 4 بیمارستان در اختیار ستاد بحران قرار گرفت که کماکان به خدمت رسانی مشغول هستند. بخشی از این نقاهتگاهها بنابر پیشبینی های ما احداث شد و همچون کشورهایی چون ایتالیا و اسپانیا با ادعای پیشرفت مجبور نبودیم بیمارانمان را در پارک ها و یا سالن ها بستری کنیم.

 

ارتش برای دور زدن تحریم‌های پزشکی و دارویی چه اقداماتی در کنار وزارت دفاع در حال انجام دادن است؟

ما از روزهای اول علاوه بر اینکه خط تولید مواد شوینده را در پادگان های خود داشتیم تولید ماسک و لباسهای حفاظت فردی را از روز اول آغاز کردیم. همکاران دانش بنیان من با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ارتش در تولید کیت های تشخیص کرونا کار کردند و به موفقیت رسیده اند. همچنین چند پروژه که برای ساخت داروهای مفید در درمان بیماری کرونا در حال انجام است و مراحل خود را طی کرده است.

همچنین سیستم های رفع آلودگی که در زمان جنگ با عنوان سیستم شیمیته استفاده می کردیم امروز بهینه سازی شده است و رونمایی شد و به عنوان ابرجت برای رفع آلودگی شهرها مورد استفاده قرار گرفت. حتی بالگردها را برای انتقال هوایی بیماران کرونایی و رفع آلودگی آماده کردیم ولی تا این لحظه نیازی به استفاده از آن دیده نشده است. تلاش من و دوستان من تبدیل تهدیدها به فرصت بود. امروز دوستان من در حال تهیه و تدوین مقالات آموزشی و پژوهشی هستند که در آینده به استحضار مردم می رسد.

 

آیا ما به درجه ای رسیده ایم که بگوییم ارتش نیازی به ارتقای بیشتر ندارد؟

با توجه به دستور العمل های پیشگیرانه ما و متخصصین طب پیشگیری و کنترل مواد غذایی و ایمونولوژیست هایی که داریم و دوره دیدگان این رشته ها در ده بهمن بخشنامه صادر کردیم و گفتیم بیماری در ایران شایع می شود که علائم آن شباهتی به آنفولانزا ندارد و شاید یکی از اولین ارگان هایی بودیم که بیماری حاد تنفسی با علائم جدید را هشدار دادیم و تمام اقدامات پیشگیرانه در پادگان های ما انجام شد. بیماری های مسری معمولا از پادگان ها و سربازخانه ها شروع می شود ولی به دلیل آمادگی ما و پیش بینی و پیشگیری های ما هیچ موردی از اپیدمی در پادگان های ما دیده نشد و ما دستور العمل های بهداشتی را از پادگان ها دنبال می کنیم و موردی نداشتیم. ارتش ما همواره در بحث بیماری ها و بحران ها و اتفاقاتی که در جوامع بشری رخ می دهد رصد کننده است و با تمام توان در خدمت حفظ صلابت کشور است.

 

کرونا وارد زندگی روزمره ما شده آیا اقدامات ارتش در همین مقطع می ماند؟

ما از ابتدای ماجرا برای دوران پساکرونا برنامه ریزی داشتیم و دیدگاههایی برای سلامت جامعه و سلامت نیروهای مسلح و دکترین جامعه تدوین کرده ایم قطعا دوران پسا کرونا تفاوت های زیادی با قبل از آن خواهد داشت و فرهنگ مردم و فرهنگ روابط اجتماعی و فرهنگ نظامی و دفاعی و فرهنگ پیشگیری کاملا متفاوت خواهد بود و یقینا ارتش با تجارب ارزنده خود از دوران جنگ و بحران ها و بلایای طبیعی در این اقدام پیشقدم خواهد بود. ما آماده ایم که با برنامه های مدون و علمی و پژوهشی در دوران پسا کرونا راه خود را ادامه بدهیم.

 

مهمترین پیشرفت های ارتش در سال گذشته چه بود؟

ما سامانه های بیمارستان سیار خود را در ارتش ساخته ایم. خودروهای کاملا متحرک دبل اکس بند با تمام تجهیزات که به سرعت و در هر منطقه ای قابلیت برپا شدن دارد. همچنین اقدامات درمانی ما بر اساس نیاز به تیپ های مختلفی از بیمارستان های صحرایی تبدیل شد و با وضعیت آب و هوایی و نوع بحران طراحی شده است.

همکاران ما در رشته های مورد نیاز مشغول تحصیل هستند. و کمپلکسی از تجربه و پیشکسوتان جوان مرتبا در حال تحقیق هستند تا خود را به روز نگه داریم. همچنین تحقیق در مورد بیماری های مسری بخش جدید کار ماست چون بیماری های ده ساله اخیر تا سالها در جوامع بشری تکرار می شوند و ما با برنامه ریزی و همکاری با سایر ارگان ها در این خصوص فعالیت های خوبی انجام خوا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده