مجلس یازدهم باید مراقب زمان باقیمانده دولت باشد-راهبرد معاصر
علی دورانی؛فعلال سیاسی اصولگرا در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

مجلس یازدهم باید مراقب زمان باقیمانده دولت باشد

از این دولت یک سال بیشتر باقی نمانده است و انتخابات از چند ماه آینده کلید می خورد باید نگران این بود که دولت از حداقل وظایفی که انجام می داد باز نماند به طور طبیعی مجلس جدید با نگاه کمک به کشور و دولت و مردم و توجه به مقوله امنیت و وحدت ملی می بایست به دولت کمک کند تا در یک سال پیش رو به وظایف خود عمل کند. مجلس باید دولت را هل بدهد و انجام وظایف و عملکرد درست بخواهد.
علی دورانی؛فعلال سیاسی اصولگرا
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 May 14
کد خبر: ۴۲۸۰۵

مجلس دهم دچار ضعف عملکرد شدید بود/مجلس یازدهم باید مراقب زمان باقیمانده دولت باشد

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ علی دورانی فعال سیاسی اصولگرا بر این باور است که نمایندگانی که در دور دهم انتخاب شدند از نظر توانایی به طور نسبی افرادی ضعیف بودند وی در ادامه به ناقط ضعف مجلس دهم و آینده ‌ی مجلس با ورود نیروهای جدید به آن می پردازد.

 

* با توجه به اتمام دوره دهم مجلس چه توصیفی می توان از این مجلس داشت؟

دوره کاری این مجلس با زمانی مصادف شد که بسیاری از قوای ما با ضعف عملکردی روبرو بودند و از کارآمدی دور بودند. هم قوه مجریه و هم قوه مقننه و هم قوه قضاییه ضعیف عمل کردند ضعف قوه های قضاییه و مجریه می تواند به طور مستقیم بر عملکرد مجلس تاثیر بگذارد. نکته بعدی این است که نمایندگانی که در دور دهم انتخاب شدند از نظر توانایی به طور نسبی افرادی ضعیف بودند البته دلایل این مساله قابل بررسی است و به ساختار انتخاباتی ما و قوانین انتخابات و تبلیغات انتخاباتی بر میگردد. همانطور که دیدیم در این دوره عده کثیری از این افراد به دلایلی از جمله مسائل مالی و اقتصادی رد صلاحیت شدند و اعتراضی به این رد صلاحیت نداشتند. دوره ای که این مجلس شروع به کار کرد با خروج آمریکا از برجام مصادف شد و تاثیرات اقتصادی برجام و اجرای برجام با مشکل روبرو شد و وضعیت اقتصادی کشور را تحت الشعاع قرار داد و مجلس توانایی مدیریت این بحران را نداشت. از این جهت مجلس نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد. یکی از نتایج ضعف مجلس انتقال تصمیم گیری های کلان کشور به جلسه سران سه قوه بود و مجلس از دایره برخی از تصمیم گیری ها خارج شد و به نوعی می توان گفت بود و نبود مجلس برای کشور فرقی نمی کرد.

 

* آیا مجلس یازدهم تصمیم به بازسازی نهاد مجلس دارد؟

مجلس مثل دولت و یا قوه قضاییه نیست که بتوان گفت ویرانه ای تحویل گرفته اند و ابتدا باید خرابی های گروه قبلی را ترمیم کنند مجلس کار اجرایی ندارد .مجلس دو وظیفه قانون گذاری و نظارت را بر عهده دارد. مجلس جدید اگر بخواهد موفق باشد هیچ ارتباطی با مجلس گذشته وجود ندارد و با نگاه به آینده و با تغییر و تنظیم برخی از ساختارها و قوانین در مجلس جدید و ایجاد تحول در آیین نامه داخلی می توانند بستر خوبی برای بازنگری در قوانین گذشته و تثویب قوانین جدید و وظیفه نظارتی خود فراهم آورند.

 

* آیا می توان مجلس یازدهم را در مسیر تسویه حساب با دولت دانست؟

از این دولت یک سال بیشتر باقی نمانده است و انتخابات از چند ماه آینده کلید می خورد باید نگران این بود که دولت از حداقل وظایفی که انجام می داد باز نماند به طور طبیعی مجلس جدید با نگاه کمک به کشور و دولت و مردم و توجه به مقوله امنیت و وحدت ملی می بایست به دولت کمک کند تا در یک سال پیش رو به وظایف خود عمل کند. مجلس باید دولت را هل بدهد و انجام وظایف و عملکرد درست بخواهد. اما این برنامه نباید از سر لجاجت و از روی تسویه حساب باشد. چون این بازی های بچه گانه ابتدا به خود مجلس لطمه می زند و مجلس را دچار حواشی و بحث هایی می کند. البته اکثریت نمایندگان مجلس یازدهم کسانی هستند که به نیت خدمت به مردم و خدمت به کشور بر این عرصه ورود پیدا کرده اند. این مجلس باید به شکل گیری دولتی قوی و پر انرژی در سال 1400 کمک کند. طبیعی است که مجلس در یک سال آخر با دولت راه بیاید. همیشه فرمایش رهبری بر این بوده که دولت ها دوره خود را به طور کامل به انجام برسانند. مقام معظم رهبری در پایان تمام دولت ها از آنها می خواهد که از کشور که در آستانه تب و تاب انتخابات قرار گرفته است غافل نشوند و تا روز آخر به کار خود ادامه بدهند.

 

* چه کسانی گزینه های ریاست مجلس یازدهم هستند؟

آقای زاکانی چند روز پیش از این رقابت خارج شد به نظر من آقای آقا تهرانی نیز در رقابت نیستند و رقابت بین آقای حاجی بابایی و نیکزاد و آقای قالیباف و آقای میرسلیم باشد. به نظر من آقای قالیباف با توجه به کسب بالاترین رای در سطح کشور و کاریزمای ایشان و شناختی که مردم از او دارند و همچنین سابقه ایشان در مدیریت نیروی انتظامی و هواپیمایی و شهرداری شاید نگاه مردم به ایشان نگاه به سمت کسی باشد که برای تاثیر گذاشتن بر امور وارد مجلس شده است. به نظر من ریاست اقای قالیباف بر مجلس به شکل یک مطالبه عمومی مطرح است و باید اجازه بدهیم این مطالبه تهرانی ها و مردم کشور به ثمر بنشیند و ایشان بر اساس سوابق مدیریتی و ارتباطاتی که دارند در این موقعیت قرار بگیرند و دیگرانی به ایشان کمک کنند تا این راه به سرانجام برسد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار