شکست کمپین فشار حداکثری آمریکا علیه ایران-راهبرد معاصر

شکست کمپین فشار حداکثری آمریکا علیه ایران

به شکل مشخصی هزینه های تحریم آمریکا بیش از فواید آن‌ها هستند چرا که هم اکنون دولت ترامپ با کمپین فشار حداکثری خود در راه مجبور کردن ایران به اجرای هر کدام از خواسته هایش شکست خورده است.
مارک فیتزپاتریک؛ همکار تحقیقاتی موسسه مطالعات استراتژیک بین المللی
تاریخ انتشار: شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 16 May 2020

به گزارش راهبرد معاصر؛ تحریم ها تبدیل به ابزار محبوب سیاست خارجی در ایالات متحده شده اند. نفوذ تحریم ها در اقتصاد ایالات متحده می تواند بر سیستم مالی بین المللی تاثیر بگذارد مخصوصا با در نظر گرفتن این که از نگاه آمریکا برخلاف اقدام نظامی این گزینه بدون هزینه است. اگرچه همیشه هزینه هایی وجود دارد که به آن ها توجه نمی شود. زمانی که تحریم ها بدون شاخص گذاری دقیق اعمال می شوند، هزینه های پیچیده ای را به همراه دارند. مشخص است که اصلی ترین نماد این مسئله در دوره فعلی و در دوران دولت ترامپ، تحریم های وی علیه ایران است.

 

این تحریم ها از ابتدا غیرقانونی بوده اند چرا که بر خلاف موافقتنامه بین المللی سال 2015 یعنی برنامه جامع اقدام مشترک اعمال شده اند. در شرایطی که ایران به این برنامه پایبند بوده است.

 

امروزه تحریم های ترامپ به دلیل نقشی که در جلوگیری از توانایی ایران در مقابله با بیماری کووید-19 ایفا می کنند غیرقانونی تر از گذشته نیز هستند. عواقب شیوع این بیماری گریبان گیر همسایگان ایران نیز می شود و در یک واکنش زنجیره ای باعث به خطر افتادن سلامت عمومی در سطح جهان شده است. علاوه بر این گونه از بازخوردها، ایالات متحده از نظر دیپلماتیک و اعتباری نیز به خاطر جلوگیری از تجهیز بهتر ایران در مقابل این بیماری همه گیر ضربه می خورد.

 

به شکل مشخصی هزینه های این تحریم ها بیش از فواید آن‌ها هستند چرا که هم اکنون دولت ترامپ با کمپین فشار حداکثری خود در راه مجبور کردن ایران به اجرای هر کدام از خواسته هایش شکست خورده است.

 

ایران به عنوان یکی از مراکز اصلی شیوع بیماری کووید-19 تحت فشار شدیدی از نظر سلامت عمومی قرار دارد. در اواخر ماه مارچ، روزانه بیش از 2000 مورد جدید بیماری در ایران شناسایی می شد. تحقیقات در دانشگاه صنعتی شریف نشان می دهد که در بدترین سناریو، ممکن است 3.5 میلیون ایرانی بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست بدهند. در شرایطی که آمار بیماری در ماه آپریل رو به کاهش رفت مقامات در مورد در پیش رو بودن موج دوم این بیماری هشدار داده اند.

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار
روح‌الله مدبر، تحلیلگر مسائل روسیه در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد: / ۱ روز پیش

ابعاد مشارکت روسیه و چین/فضای باز همکاری ایران