چگونه سهام عدالت را در بورس بفروشیم؟-راهبرد معاصر
فروش سهام عدالت

چگونه سهام عدالت را در بورس بفروشیم؟

با آزادسازی سهام عدالت امکان فروش آن در بورس مهیا شده است اما چگونه سهام عدالت را در بورس بفروشیم؟
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۲ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 June 03
کد خبر: ۴۴۵۳۳

به گزارش راهبرد معاصر، نحوه و چگونگی فروش سهام عدالت به دلیل تصمیم گیری و اطلاع رسانی ناقص و غیرمنسجم دولت باعث سردرگمی دارندگان سهام عدالت شده است. پس از آزادسازی سهام عدالت دولت وعده داد که مردم بتوانند سهام عدالتشان را از طریق بورس به صورت مستقیم بفروشند اما با هشدار کارشناسان متوجه شد که فروش یکجا و مستقیم سهام عدالت با ارزش 300 هزار میلیاردی برای مدت زیادی بورس را به هم می ریزد و باعث فرار سهامداران از این بازار خواهد شد.

 

همزمان روحانی دستور داد فروش سهام عدالت با سرعت در دستور کار قرار گیرد و بانک ها نیز در این فرایند سهیم شوند و مردم به سرعت از سود سهام عدالت و پول سهام عدالت بهره مند شوند. همین شد که از تاریخ 6 خرداد 99 با ابلاغیه بانک مرکزی بانک ها برای فروش سهام عدالت شروع به ثبت نام کردند و آخرین مهلت آن 13 خرداد سه شنبه بود و این شیوه به پایان رسید. بر اساس آمار منتشر شده در مجموه نیم میلیون نفر یعنی یک درصد دارندگان سهام عدالت برای فروش آن در بانک ها ثبت نام کرده اند.

 

فروش سهام عدالت در بورس

در نهایت فروس سهام عدالت از همه روش ها از طریق بورس انجام خواهد شد اما این فورش می تواند به صورت آنلاین یا افلاین و مستقیم و غیر مستقیم باشد. در حال حاضر هنوز امکان فروش آنلاین سهام عدالت در بورس وجود ندارد و سهام شرکت های مذکور در سبد سهام عدالت موجود نیست.

 

فعلا فروش سهام عدالت در بورس به این سبک است که افراد از طریق سایت sahamedalat.ir یا کارگزاری ها برای فروش سهام عدالت به صورت تفکیکی برای 30 درصد سهام اقدام می کنند. پس از آن کارگزاری ها ظرف مدت کوتاهی با توجه به شرایط بازار نسبت به فروش سهام عدالت اقدام خواهند کرد. و ظرف چند روز پول حاصل از آن را به حساب دارندگان و مالکان سهام عدالت می ریزند.

 

در توضیح چگونگی فروش سهام عدالت در کارگزاری‌ها باید گفت مالک سهام عدالت به سایت کارگزاری مراجعه می‌کند و با وارد کردن کد ملی و شماره همراه ثبت‌شده در سایت خصوصی‌سازی، وارد قسمت سهام عدالت می‌شود.


سهامدار در این بخش می‌تواند پرتفوی خود را مشاهده و تا سقف 30 درصد از ارزش کل سبد را برای فروش انتخاب کند.


کارگزاری نیز کلیه سفارش‌های فروش همه مالکان سهام عدالت را به‌قیمت بازار اخذ و تا ساعت 14 آن روز به‌منظور تجمیع به سپرده‌گذاری مرکزی ارسال می‌کند.
سپرده‌گذاری تا پایان آن روز دارایی سهام به‌اندازه سفارشات ارسالی هر کارگزار را در کد اختصاصی آن شرکت ایجاد می‌کند.


کارگزار روز کاری بعدی از ساعت 12:45 الی 14 سفارشات فروش تجمیع‌شده را در هر نماد به‌قیمت پایانی همان روز وارد سامانه می‌کند و اهالی بازار می‌توانند به‌قیمت پایانی آن روز معاملاتی سهام مورد نظر را خریداری کنند.

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده