قیمت خرید خانه و نرخ اجاره مسکن در تهران امروز چهارشنبه 1 مرداد 99-راهبرد معاصر

قیمت خرید خانه و نرخ اجاره مسکن در تهران امروز چهارشنبه 1 مرداد 99

قیمت مسکن در تهران همچنان بالا است و در این میان برخی معتقدند مکانیزم محاسبه کمیسیون بنگاه های معاملات املاک  در آن افزایش دخیل است.
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۹ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 July 22
کد خبر: ۵۱۷۰۷

به گزارش راهبرد معاصر قیمت مسکن در تهران همچنان بالاست و وضعیت بازار مسکن متلاطم است که البته دلایل متفاوتی ندارد و طرح  های مختلف نتوانسته است این بازار را مدیریت کند. در این میان بازار خانه های نوساز به شدت صعودی است و مالکان این خانه ها قیمت های خود را لحظه ای تغییر می دهند. افزایش قیمت باعث شده است که میزان تقاضا برای خرید آپارتمان های بزرگتر از 100 متر کمتر شود و اغلب متقاضیان به دنبال پیدا کردن آپارتمان های نقلی 40 تا 60 متری هستند.

 

تغییر قیمت مسکن در تهران، از پارسال تا امسال

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، درصد تغییر قیمت ماهانه مسکن در خرداد پارسال، ۳/۷ درصد بوده که این رقم در خرداد ۱۳۹۹ به ۱۱/۳ درصد رسیده است. همچنین تورم نقطه‌ای در خردادماه ۱۳۹۹ به عدد ۴۴/۶ درصد رسیده است و این یعنی خریداران مسکن برای خرید یک واحد مسکونی در شهر تهران نسبت به خرداد ۱۳۹۸ باید ۴۴/۶ درصد پول بیشتری پرداخت کنند. اینفوگرافیک پیش رو میزان تغییرات قیمت مسکن در ماه‌های مختلف تا خرداد ۱۳۹۹ را به روایت آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد.

قیمت مسکن در تهران

بازار آپارتمان نوساز در محلات شرق تهران + قیمت روز

آن‌طور که تابلوی موتورهای جست‌وجوی معتبر ملکی نشان می‌دهد، با شروع فصل تابستان روز به روز بر تعداد آپارتمان‌های نوساز عرضه شده برای فروش افزوده شده است و این روند ظاهرا ادامه دارد.

 

سازنده‌ها حضور سفته‌بازان در بازار را فرصت مغتنمی برای فروش واحدهای تکمیل شده خود در پروژه‌های اخیر می‌دانند و از همین رو تصمیم به ورود به بازار گرفته‌اند.

 

زمانی که محور تقاضای خرید، از جنس سفته‌بازی یا سرمایه‌گذاری باشد، پیشنهاد قیمت‌های گزاف برای فروش از سوی گروهی از فروشنده‌های نوساز نیز رواج پیدا می‌کند؛ چراکه آنها این‌طور تصور می‌کنند که سفته‌باز ملکی به هر قیمتی قصد خرید در بازار ملک را دارد و حاضر نیست نقدینگی خود را به دارایی دیگری تبدیل کند.

 

در واقع سفته‌بازان ملکی را می‌توان به «ملک‌باز» تعبیر کرد؛ به این معنا که کمتر تمایل به تجربه بازارهای دیگر همچون بورس نشان می‌دهند.

 

حضور سفته‌بازان در بازار مسکن این روزها سبب شده سازنده‌ها رغبت بیشتری به فروش واحدهای تکمیل شده خود نشان دهند و در هر محله از هر سه یا چهار آپارتمانی که نزد واسطه‌ها فایل می‌شود، یکی نوساز و کلیدنخورده است.

 

از طرفی تمرکز عرضه نوسازها در میان مناطق مصرفی، بیشتر در محله‌های شرق و جنوب شرق تهران است و این رغبت در محله‌های مصرفی غرب تهران واقع در منطقه پنج کمتر به نظر می‌آید.

 

در حال حاضر محله‌های تهرانپارس، نارمک، پیروزی، نیروی هوایی، نامجو، سبلان و نظام آباد را می‌توان به‌عنوان محله‌هایی که آپارتمان نوساز در آنها نسبتا بیشتر عرضه شده است، معرفی کرد.

قیمت خانه در تهران

بازار آپارتمان‌های تا ۱۰۰ متر مربع در تهران + قیمت روز

 

نه تنها شواهد عینی در بازار مسکن، بلکه آمارهای رسمی نیز نشان می‌دهد طی سال‌های گذشته دامنه متراژ مورد تقاضا در بازار مسکن چه در بخش اجاره و چه در بخش فروش آپارتمان‌، رفته رفته محدودتر شده است و اکنون آپارتمان‌های زیر ۱۰۰ مترمربع در هر دوی این بازارها عمده تقاضا را به خود اختصاص داده‌اند.

 

در این بین معدود خانه اولی‌هایی که این روزها در حال جست‌و‌جو در بازار بوده و قصد خرید آپارتمان با استفاده از تسهیلات را دارند، اغلب با توجه به بودجه محدود و نامتناسب با سطح قیمت فعلی مسکن در پایتخت در صدد یافتن آپارتمان‌های نقلی ۴۰ تا ۶۰ مترمربعی هستند تا آن را به اجاره بسپارند و در زمان مناسب با تقویت بودجه خود، نسبت به تبدیل به احسن آن واحد اقدام کنند.

 

یک گروه دیگر از متقاضیان مصرفی مسکن نیز که در زمره معدود متقاضیان غیرسرمایه‌ای و غیرسفته‌باز حاضر در بازار مسکن تابستان ۹۹ به شمار می‌آیند، متقاضیان تبدیل به احسن هستند که قصد خرید آپارتمان‌های ۷۰ تا ۱۰۰ مترمربعی دو خوابه را دارند.

نرخ اجاره در تهران

در عین حال به گفته واسطه‌ها، برای سفته‌بازان آنچه در خرید تعیین‌کننده است، متراژ نیست، بلکه قیمت ملک است و آنها بلافاصله با یافتن واحدهای عرضه شده با قیمت مناسب برای خرید پیش‌قدم می‌شوند.

 

 

بازار آپارتمان‌های نوساز در انتهای تیر ۹۹ + قیمت روز

 

در روزهای اخیر حجم عرضه واحدهای نوساز و کلیدنخورده در بازار مسکن افزایش محسوسی پیدا کرده و این موضوع مختص یک منطقه خاص از شهر تهران نیست، بلکه در اغلب مناطق و محله‌ها اعم از لوکس و مصرفی مشاهده می‌شود.

 

اما این افزایش عرضه رخدادی نیست که چندان به منفعت متقاضیان خرید تمام شود، چراکه قیمت‌های اعلامی این واحدها به اصطلاح واسطه‌های ملکی سرسام‌آور است.

 

از طرفی واحدهای فایل شده از قبل نزد بنگاه‌ها نیز در یکی دو هفته اخیر با تغییر قیمت روبه‌رو شده‌اند و فروشنده‌ها که اغلب از جنس سازنده هستند، قیمت‌های پیشنهادی خود را افزایش داده‌اند.

 

این افزایش در مورد برخی واحدها به حدی خارج از محدوده منطقی است که هیچ عقل سلیمی نمی‌تواند پذیرای آن باشد.

 

به‌عنوان مثال قیمت پیشنهادی فروش یک واحد مسکونی کلیدنخورده در تهرانپارس تهران مترمربعی ۵۵ میلیون تومان اعلام شده و این در حالی است که تنها امکان جنبی این ساختمان فراتر از آپارتمان‌های مصرفی، برخورداری از داکت اسپیلت و دو واحد پارکینگ است.

 

با این حال قیمت پیشنهادی اعلامی از سوی سازنده به واسطه همین ویژگی، نزدیک دو برابر اعلام شده است.

 

در چنین بازاری متقاضیان خرید مسکن نوساز باید با احتیاط مضاعف قیمت‌های پیشنهادی هر منطقه را بررسی کنند و حتی در صورت داشتن نقدینگی کافی برای خرید، بی‌گدار به آب نزنند؛ چراکه در غیر این صورت ممکن است از ناحیه ترکیدن حباب قیمت‌های پیشنهادی این‌چنین، ضرر سنگینی را متحمل شوند.

 

قیمت خرید خانه و نرخ اجاره مسکن در تهران امروز چهارشنبه 1 مرداد 99

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده