دروغ‌های ترامپ در همایش ملی حزب جمهوریخواه-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

دروغ‌های ترامپ در همایش ملی حزب جمهوریخواه

سی ان ان نوشت رئیس جمهور آمریکا یک دروغگوی زنجیره‌ای است و در طی سخنرانی خود برای پذیرش نامزدی حزب جمهوریخواه به صورت زنجیره‌ای دروغ گفت.
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۶ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 August 30
کد خبر: ۵۶۹۲۱
به گزارش راهبرد معاصر شبکه تلویزیونی سی ان ان در پایگاه اینترنتی خود به چندین ادعای دروغ، اغراق آمیز یا گمراه کننده ترامپ اشاره کرده است.
ترامپ در آخرین سخنرانی خود به شکلی غیر شرافتمندانه به موضوعات مختلفی از اقتصاد گرفته تا عملکرد دولت در طول همه گیری ویروس کرونا پرداخت. برخی از بدترین ادعا‌های دروغین ترامپ خطاب به جو بایدن نامزد ریاست جمهوری از حزب دموکرات بودند.
 
بایدن می‌خواهد دیوار مرزی را بردارد
ترامپ در سخنان خود که از روی نوشته قرائت می‌شدند گفت بایدن می‌خواهد دیوار مرزی را بردارد، اما بایدن این ایده را رد کرد و فقط گفت که ساخت و ساز بیشتر را متوقف می‌کند. ترامپ به شکلی بی اساس گفت طرح بایدن مرز‌ها را از بین می‌برد، اما اینگونه نخواهد بود.
 
ترامپ از فرصت‌های شغلی از دست رفته حرفی نمی‌زند
ترامپ همچنین به تبلیغ درباره ایجاد ۹ میلیون شغلی "بی سابقه ای" پرداخت که در سه ماه گذشته بدست آمده اند بدون اینکه به از دست رفتن ۲۲ فرصت شغلی پیش از آن اشاره کند.
 
ترامپ به همه گیری کرونا افتخار می‌کند
ترامپ همچنین در مورد نظام آزمایش ویروس کرونا و واکنش کلی خود به همه گیری این بیماری افتخار می‌کند حتی با وجود اینکه کارشناسان تقریباً در سراسر جهان می‌گویند آمریکا در پاسخگویی بسیار کند بود و بویژه این وضعیت در خصوص انجام آزمایش‌های کافی وجود داشته است.

در اینجا به گزیده‌ای از ادعا‌های دروغین و گمراه کننده در شب آخر کنوانسیون ملی جمهوریخواهان نگاهی می‌اندازیم.
 
کرونا
ترامپ تعدادی ادعا‌های گمراه کننده و اغراق آمیز را در مورد سابقه دولت خود در خصوص آزمایش و درمان کرونا مطرح کرد.
ترامپ گفت: "ما از ابتدا بزرگترین و پیشرفته‌ترین نظام آزمایش در جهان را توسعه دادیم. "
ترامپ همچنین گفت: "آمریکا بیش از مجموع هر کشوری در اروپا و بیش از مجموع هر کشوری در نیمکره غربی آزمایش کرونا انجام داده است. ما نسبت به کشور دوم از لحاظ بیشترین تعداد آزمایش ها, ۴۰ میلیون آزمایش بیشتر انجام داده ایم. "
علاوه بر این، ترامپ، طبق اظهارات از قبل آماده شده اش گفت:" آمریکا طیف وسیعی از درمان‌های موثر از جمله یک درمان آنتی بادی معروف به پیوند پلاسمای افراد بهبود یافته را ایجاد کرده است که هزاران انسان را نجات خواهد داد. میزان مرگ و میر به لطف پیشرفت‌هایی که ما مبتکر آن‌ها بوده ایم، از آوریل ۸۰ درصد کاهش یافته است. "
و سرانجام، ترامپ گفت:" آمریکا پایین‌ترین نرخ مرگ و میر در هر کشور مهمی در جهان را دارد. "
حقیقت: این ادعاها، اغراق آمیز و گمراه کننده است.
آزمایش افراد در آمریکا با موفقیت کمتری همراه بوده و هرگز به سطحی نرسیده است که متخصصان بهداشت عمومی را راضی کند.
دکتر رابرت ردفیلد مدیر مرکز پیشگیری از بیماری‌ها اذعان می‌کند که آمریکا ۹۰ درصد موارد ویروس کرونا را از دست داده است.
وی ۲۵ ژوئن به خبرنگاران گفت مرکز پیشگیری از بیماری‌ها تخمین زده است موارد بسیار بیشتری نسبت به موارد تشخیص داده شده وجود دارد.
ردفیلد در یک جلسه توجیهی رسانه‌ای گفت "یک تخمین تقریبا خوب، اکنون ۱۰ بر یک است. " ردفیلد در کنگره آمریکا گفت ویروس کرونا "کشور را به زانو در آورده است. "
در مورد ادعا‌های ترامپ در مورد توسعه روش‌های درمانی جدید، آمریکا هنوز یک روش درمانی جدید هم برای ویروس کرونا پیدا نکرده است. تنها درمان‌هایی که نشان داده اند در برابر ویروس کرونا موثر هستند، درمان‌های قدیمی هستند - استروئید دگزامتازون، داروی رمدیسیور که حداقل مزایا را دارد، دارو‌های رقیق کننده خون و پیوند پلاسمای افراد بهبود یافته که آخرین راه چاره و درمانی با سابقه ۱۰۰ ساله است و کمیسر سازمان غذا و داروی آمریکا روز یکشنبه اذعان کرد درباره مزایای احتمالی آن اغراق شده است. درمان‌های آنتی بادی در حال انجام است، اما هنوز راهی طولانی برای تایید شدن پیش روی دارند و مشخص نیست چطور می‌توانند عمل کنند.
در مورد نرخ مرگ و میر، به نظر می‌رسد آمریکا نرخ مرگ و میر سه و یک دهم درصدی دارد، اما این رقم هنور از ارقام در کشور‌های دیگر بالاتر است. میزان مرگ و میر در روسیه ۱.۷ درصد، عربستان ۱.۲ درصد، نروژ ۲.۵ درصد و ژاپن ۱.۹ درصد است. دانشگاه جانز هاپکینز فهرستی از کشور‌هایی که بیشترین تعداد آسیب دیده را دارند منتشر کرده است.
 
مشاغل
ترامپ ادعا کرد اقتصاد آمریکا طی سه ماه گذشته رکورد ایجاد ۹ میلیون شغل را بدست آورده است.
در حقیقت این صحبت بسیار گمراه کننده است. اقتصاد آمریکا در ماه‌های مه، ژوئن و ژوئیه حدود ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کرد. اما این افزایش بی سابقه ایجاد مشاغل بلافاصله پس از رکورد بسیار بزرگتر از دست رفتن ۲۲
میلیون و ۲۰ هزار شغل در ماه مارس و آوریل بوده است.
به عبارت دیگر، اقتصاد به دلیل بحران ویروس کرونا حدوداً ۱۳ میلیون شغل عقب است. (همچنین بسیاری از مشاغل اضافه شده صرفا مربوط به افرادی بودند که پس از اخراج موقت به کار خود باز می‌گشتند.)

برنامه محافظت از پرداخت حقوق
ترامپ ادعا کرد برنامه محافظت از پرداخت حقوق برای مشاغل کوچک، بخش اصلی واکنش دولت فدرال به همه گیری ویروس کرونا، "موجب نجات یا حمایت از بیش از ۵۰ میلیون شغل در آمریکا شده است. "
در حقیقت این صحبت احتمالاً اغراق آمیز است. یک گزارش از بخش خصوصی نشان داد که تعداد بسیار کمتری شغل، حدود ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار شغل به سبب این برنامه حفظ شده است.
دولت ترامپ اظهار داشت بیش از ۵۰ میلیون شغل به سبب این برنامه حفظ شده است که بر اساس آن به صاحبان مشاغل کوچک وام اعطاء شد تا آن‌ها بتوانند کارگران خود را در لیست حقوق نگه دارند.
اما گزارشی از موسسه اس اند پی S&P Global نشان داد این پول در حدود ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار شغل را حفظ کرده است.
برآورد اس اند پی به جای متوسط دریافت کنندگان وام، بر اساس اندازه متوسط یک کسب و کار کوچک قرار دارد.

مالیات
ترامپ ادعا کرد که جو بایدن نامزد انتخابات ریاست جمهوری از حزب دموکرات "قول افزایش مالیات ۴ تریلیون دلاری برای تقریباً همه خانواده‌های آمریکایی را داده است. "
در حقیقت این صحبت در واقع صحبتی اغراق آمیز درباره افزایش مالیاتی است که بایدن پیشنهاد کرده است و کارشناسان
می‌گویند این امر بیشتر از آنکه مربوط به طبقه متوسط باشد، به شرکت‌ها و آمریکایی‌های ثروتمند مربوط می‌شود.
کمیته بودجه مسئولانه فدرال، یک سازمان غیرانتفاعی و مستقل دو حزبی، تخمین زده است که برنامه مالیاتی بایدن طی یک دهه با متمرکز کردن افزایش مالیات بر شرکت‌ها و پر درآمد‌ترین افراد کشور، بین سه تریلیون و ۳۵۰ میلیارد تا سه تریلیون و ۶۷۰ میلیارد دلار بدست می‌آورد.

جنگ عراق
ترامپ با حمله به سوابق بایدن گفت وی به جنگ عراق رأی داد. در حقیقت این صحبت، پیش زمینه مهمی را حذف می‌کند. در حالی که ترامپ درست می‌گوید که بایدن به جنگ رأی داده است، اما ترامپ اشاره‌ای نکرده است که خود وی در مصاحبه‌ای با هوارد استرن در سال ۲۰۰۲ حمایت اولیه خود را در خصوص حمله سال ۲۰۰۳ ابراز داشته است.
ترامپ بیش از یک سال پس از حمله به عراق، تا سال ۲۰۰۴ به یک مخالف صریح جنگ تبدیل نشد. مایک پنس نیز که معاون ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری بود به عنوان عضوی از کنگره به جنگ عراق رای مثبت داد.

دیوار مرزی
ترامپ گفت "ما تاکنون ۳۰۰ مایل از دیوار مرزی را ساخته ایم. "در حقیقت این صحبت به پیش زمینه نیاز دارد. تا ۷ آگوست، حدود ۲۷۵ مایل از موانع در مرز آمریکا با مکزیک ساخته شده بود، اما طبق آمار‌های رسمی ارائه شده توسط گمرک و حفاظت از مرز آمریکا، فقط ۵ مایل در مکان‌هایی ساخته شده است که قبلا هیچ مانعی وجود نداشته است.
از مقدار باقیمانده، ۲۴۵ مایل به جای موانع قدیمی ساخته شده است، در حالی که ۲۵ مایل "دیوار ثانویه" جدید برای تقویت موانع اولیه ساخته شده است.
موانع جایگزینی دوران ترامپ اغلب بسیار بزرگتر از موانعی قدیمی‌تر است که جایگزین آن‌ها می‌شود. اما هنوز هم شایان ذکر است که ترامپ ۳۰۰ مایل دیوار را در جایی که پیشتر هیچ مانعی وجود نداشته احداث نکرده است.
 
چین
ترامپ در طول سخنان خود ادعا کرد وی "اطلاعات بسیار خوبی دارد" مبنی بر اینکه چین خواهان پیروزی بایدن است، زیرا بایدن، چین را تشویق می‌کند.
به واقع در حالی که ما نمی‌دانیم ترامپ چه اطلاعاتی ممکن است داشته باشد، ارزیابی اخیر جامعه اطلاعاتی گزارش داد که چین، ترجیح می‌دهد ترامپ در انتخابات شکست بخورد، زیرا او "غیرقابل پیش بینی" است و همچنین به دلیل اقدامات بسیاری که ترامپ علیه چین انجام داده است.
ویلیام ایوانینا رئیس مرکز ملی ضد جاسوسی و امنیت، ۷ اوت با به روزرسانی دورنمای تهدید انتخابات در حالی که زمان برگزاری آن نزدیک می‌شود خاطرنشان کرد "چین ترجیح می‌دهد رئیس جمهور ترامپ که پکن او را غیرقابل پیش بینی
می‌داند پیروز نشود.
وی افزود چین از واکنش ترامپ به شیوع ویروس کرونا، بسته شدن کنسولگری هوستون متعلق به چین" و "اقدامات در مورد هنگ کنگ، تیک تاک، وضعیت حقوقی دریای چین جنوبی و تلاش‌های چین برای تسلط بر نسل پنجم تلفن همراه " انتقاد کرده است.
در گزارش اوانینا هیچ اشاره‌ای به چین در این باره نشده است که پکن، بایدن را ترجیح می‌دهد، زیرا وی اقتصاد آمریکا را ضعیف می‌کند.
 
اتحاد ناتو
ترامپ ادعا کرد اعضای ناتو با پرداخت ۱۳۰ میلیارد دلار سالانه موافقت کرده اند.
در حقیقت ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در ملاقات با ترامپ در ۳ دسامبر ۲۰۱۹ توضیح داد اعضای غیر آمریکایی ناتو تا پایان سال ۲۰۲۰ در مجموع ۱۳۰ میلیارد دلار به بودجه‌های دفاعی خود از سال ۲۰۱۶ اضافه می‌کنند. استولتنبرگ به رقم ۱۳۰ میلیارد دلار در سال اشاره نکرد.
پگی بوپلت سخنگوی ناتو صبح پنجشنبه در نامه‌ای به شبکه تلویزیونی سی ان خاطرنشان کرد، این رقم، تأثیر احتمالی همه گیری فعلی ویروس کرونا را در نظر نمی‌گیرد.
 
انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس
ترامپ با اشاره به انتقال سفارت آمریکا در بیت المقدس ادعا کرد افتتاح آن کمتر از ۵۰۰ هزار دلار هزینه داشته است.
ترامپ گفت"ما به جای هزینه کردن یک میلیارد دلار برای ساختمان جدید طبق برنامه ریزی انجام شده، یک ساختمان موجود در مکانی بهتر را به مالکیت خود در آوردیم و آن را با هزینه‌ای کمتر از ۵۰۰ هزار دلار افتتاح کردیم. "
در حقیقت وزارت امور خارجه سال ۲۰۱۸ قراردادی به ارزش ۲۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار را به یک شرکت برای طراحی و نیز بهبود تدابیر امنیتی مربوط به تصمیم ترامپ مبنی بر تبدیل تأسیسات موجود به سفارتخانه اعطاء کرد در حالی که اصلاحات اولیه که باعث شد این ساختمان به عنوان سفارت باز شود، کمتر از ۴۰۰ هزار دلار هزینه داشت، این هزینه مبلغ نهایی نبود.
 
جرم انگاری اعتراض‌ها
ترامپ گفت وقتی معترضان شروع به پایین کشیدن مجسمه‌ها و بنا‌های تاریخی کردند، "من بلافاصله دستوری در خصوص صدور حکم ده سال زندان برای این افراد امضاء کردم. "
به واقع ترامپ صرفا به دادستان کل کشور دستور داد به اجرای قوانین موجود بپردازد. دستورالعمل رئیس جمهور موجب ایجاد قوانین جدید یا احکام زندان احتمالی نمی‌شود.
ترامپ ۲۶ ژوئن این دستور را صادر کرد که از جمله، دادستان کل کشور را موظف کرد بررسی و پیگرد موارد خاص خرابکاری به ویژه بنا‌ها و یادبود‌های کهنه سربازان آمریکایی را در اولویت قرار دهد.
یکی از قوانینی که در این دستور ذکر شده، در خصوص "تخریب اموال دولتی" است که اگر خسارت عمدی به ملک دولتی بیشتر از ۱۰۰ دلار باشد، باید حداکثر ۲۵۰ هزار دلار جریمه، ده سال حبس یا هر دو به اجرا در بیاید. این قانون از سال ۱۹۶۴ شروع شده است.
 
داعش
تام کاتن سناتور جمهوریخواه از ایالت آرکانزاس گفت "جو بایدن اجازه داد تروریست‌های داعش در سراسر خاورمیانه حضور یابند. رئیس جمهور ترامپ، رهبر داعش را از بین برد و خلافت آن را نابود کرد. "
در واقع ترامپ نظارت بر نابود سازی به اصطلاح "خلافت" داعش در عراق و سوریه و کشته شدن رئیس داعش یعنی ابوبکر البغدادی را به عهده داشت. با این حال، ترامپ مستحق آن نیست که اعتبار آزاد سازی این خلافت صرفا به او داده شود.
آمریکا بخشی از ائتلاف چند ملیتی بود که پرزیدنت (رئیس جمهور) باراک اوباما سال ۲۰۱۴ آن را ایجاد کرد و نیرو‌های کرد بیشتر جنگ‌های زمینی را انجام دادند. بعلاوه، این صحبت درست نیست که دولت اوباما اجازه داد داعش آزادانه به اقداماتش ادامه دهد.
اگرچه خلافت داعش در واقع در زمان دولت اوباما ایجاد شد، اوباما و بایدن نیز بر پیشرفت قابل توجه در خصوص باز پس گیری این اراضی نظارت داشتند.
این صحبتی عادلانه است که کاتن تقصیر ظهور داعش را به گردن دولت اوباما بیندازد، اگرچه شایان ذکر است که این گروه پس از تهاجم آغاز شده توسط جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور جمهوریخواه، به سبب بی ثباتی بوجود آمد. با این حال، اینکه گفته شود اوباما و بایدن پس از تشکیل داعش هیچ کاری در مورد آن انجام ندادند نادرست است.
شرکت اطلاعاتی آی اچ اس مارکیت، شرکت اطلاعاتی که در خصوص تغییر اندازه خلافت داعش بررسی کرد، دو روز قبل از مراسم تحلیف ترامپ در سال ۲۰۱۷ گزارش داد این خلافت پس از کوچک شدن ۱۴ درصدی در سال ۲۰۱۵، ۲۳ درصد دیگر در سال ۲۰۱۶ کوچکتر شد.
کلمب استراک تحلیلگر ارشد آی اچ اس مارکیت گفت "داعش سال ۲۰۱۶ از جمله در مناطق کلیدی متحمل خسارات سرزمینی بی سابقه‌ای برای پروژه حاکمیت شد. " در زمان ترامپ، ارتش آمریکا البغدادی را به قتل رساند.
 
خبرگزاری صدا وسیما
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده