نتانیاهو و انتخابات کنست 2019-راهبرد معاصر

نتانیاهو و انتخابات کنست 2019

روند رو به رشد ائتلاف بنی‌گانتس – لاپید (ائتلاف آبی – سفید) در میان افکار عمومی در کنار جدی شدن پرونده فسادهای نتانیاهو و امکان صدور کیفرخواست علیه وی، موجب می‌شود کار برای حزب لیکود و تشکیل ائتلاف برای دولت با چالش‌های سخت روبه‌رو شود.
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۹ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - 2019 March 02
کد خبر: ۵۸۱۵

به گزارش راهبرد معاصر؛ نخستین انتخابات رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۹ برگزار شد. شورای تأسیسی در همان سال به «کنست» نام‏گذاری و توافق شد که کنست ۱۲۰ عضو داشته باشد. حکومت حزب کار تا سال ۱۹۷۷ ادامه یافت و حزب لیکود که در سال ۱۹۷۳ تأسیس شده بود، در سال ۱۹۷۷ برای نخستین بار از زمان تأسیس رژیم اشغالگر صهیونیستی در ماه مه سال ۱۹۴۸ قدرت را در فلسطین اشغالی به دست گرفت. احزاب جدید التاسیس در شرایط کنونی درصدد هستند با تشکیل ائتلاف‌های قدرتمند همانند ائتلاف آبی - سفید به رهبری بنی‌گانتس و لاپید، بنیامین نتانیاهو و حزب لیکود را که موقعیت متزلزلی دارند، را در انتخابات زودهنگام که ۹ آوریل ۲۰۱۹ (۲۰ فروردین ۹۸) برگزار می‌شود، شکست دهند.

 

آیا پایان نتانیاهو نزدیک است؟

از سال 1948 تاکنون اختلاف بین سیاست های چپ میانه و راست میانه سیاست‌گذاری های رژیم صهیونیستی را تعریف کرده است. این اختلافات عمدتا در شیوه برخورد با صلح میان اعراب و رژیم صهیونیستی ریشه دارد. چپ میانه از سال 1977 که قدرت را به راست میانه باخته، سیاست تجارت زمین برای به رسمیت شناخته شدن از سوی همسایگان عرب یا «زمین برای صلح» را اتخاذ کرده است. راست میانه قدرت نظامی و سیاسی را ابزاری برای به دست آوردن تاییدیه کشورهای منطقه می داند.

 

با این حال، چرخه انتخابات 2019 اکنون مسیری را برای چپ میانه فراهم آورده تا بعد از چندین دهه در حاشه بودن، مجددا قدرت را بازپس بگیرد. نتانیاهو و دولت راست میانه او به شدت آسیب پذیر شده اند: ائتلاف دچار اختلافات داخلی شده و رای دهندگان به ملی گرا و مذهبی تر با طرفداران ملی گرای میانه درگیر شده اند و افزایش احتمال جنگ با حماس در غزه در سال 2018 به شهرت نتانیاهو به عنوان رهبری با ذهنیت امنیتی آسیب زده است. علاوه بر همه اینها، نتانیاهو اکنون با مجازات کیفری محتمل به اتهام فساد مواجه است.

 

پنجشنبه 9 اسفند ماه، «آویخای مندلبلیت» دادستان رژیم صهیونیستی علیه نخست‌وزیر این رژیم اعلام جرم کرده است و این در حالی است که چند هفته به برگزاری انتخابات باقی مانده است. اتهاماتی که متوجه نتانیاهو‌است، سنگین هستند و شامل خیانت، دروغ و تقلب می‌شود.

 

نشریه آلمانی «اشپیگل» اخیرا در گزارشی به موارد اتهام فساد که متوجه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است پرداخت و نوشت که آیا این اتهام فساد به پایان دوره حضور وی در سمت نخست‌وزیری منتهی خواهد شد؟ در این گزارش آمده است که به غیر از «بن گوریون»، هیچکس طولانی مدت به اندازه نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نبوده است. حزب نتانیاهو تضعیف شده است و روند رسیدگی به اتهامات مالی از جمله رشوه می‌تواند باعث شود که دوران طولانی نخست‌وزیری وی تمام شود.

 

در حال حاضر، چهار پرونده فساد مالی تحت عنوان پرونده‌های ۱۰۰۰، ۲۰۰۰، ۳۰۰۰ و ۴۰۰۰ علیه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مطرح است و او در ماه‌های گذشته، درباره این پرونده‌ها مورد بازجویی قرار گرفته است.

 

یکی از پرونده‌هایی که دادستان کل رژیم صهیونیستی رسماً نتانیاهو را به آن متهم خواهد کرد پرونده موسوم به «۴۰۰۰» است. او در این پرونده متهم است به «شائول ایلوویچ» مالک شرکت «بِزِک» میلیون ها دلار تسهیلات مالی پرداخت کرده تا پایگاه خبری «واللا» وابسته به این سرمایه دار صهیونیست از او و همسرش حمایت رسانه‌ای بهتری داشته باشد.

 

نتانیاهو به تصمیم دادستان کل این رژیم برای اعلام جرم علیه خود واکنش نشان داد و خودش را قربانی «زد و بندهای» سیاسی‌ دانست که هدف آن اثرگذاری بر انتخابات سراسری رژیم صهیونیستی است. او اقدام برای اعلام جرم علیه خودش را «بی‌سابقه» توصیف کرد. گمانه‌زنی‌ها درباره اعلام جرم علیه نتانیاهو از مدت‌ها بیش به مباحثاتی در این باره دامن زده که آیا او بایستی از سمتش استعفا کند یا خیر.

 

نیویورک تایمز در یادداشتی به موضوع اعلام جرم علیه بنیامین نتانیاهو پرداخته است؛ یادداشتی که در آن ضمن انتقادهای تند درباره مواضع نتانیاهو بر لزوم کنار رفتن او از قدرت تاکید شده است. در این یادداشت به قلم «برت ال استفنس» ستون‌نویس نیویورک تایمز وضعیت نتانیاهو با «ریچارد نیکسون» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا مقایسه شده است، رئیس‌جمهوری که به دلیل رسوایی «واترگیت» و پیش از عملی شدن تهدید کنگره آمریکا برای استیضاحش، مجبور به استعفا شد. نیویورک تایمز می‌نویسد: «وضعیت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به طور روز افزون به وضعیت سی و هفتمین رئیس‌جمهور آمریکا شباهت دارد.» دادستان کل رژیم صهیونیستی در حالی علیه نتانیاهو اعلام جرم کرد که او خود را برای برگزاری انتخابات ۹ آوریل (۲۰ فروردین) در اراضی اشغالی و تکیه دوباره بر کرسی نخست‌وزیری آماده می‌کند.

 

آیا بنی‌گانتس پیروز انتخابات آتی کنست خواهد بود؟

بنی‌گانتس که طی سال‌های ۲۰۱۱ تا فوریه ۲۰۱۵ رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی بوده است، در ماه‌های اخیر به عنوان یکی از اصلی‌ترین و جدی‌ترین رقبای نتانیاهو در رسانه‌ها مطرح است. ژنرال بنی‌گانتس، به تازگی با ورود به صحنه سیاست، حزبی را با نام « مقاومت اسرائیل» تشکیل داده است. آنچه بنی گانتس را برای نتانیاهو خطرناک می‌کند، ائتلاف او با یائیر لاپید («آبی – سفید») است.

 

بنی گانتس، رهبر حزب تازه تاسیس «مقاومت اسرائیل» بر نارضایتی فزاینده از فعالیت های نتانیاهو در دوره بلندمدت نخست وزیری او نیز سرمایه گذاری کرده است. بسیاری از نظرسنجی ها نشان می دهند که گانتس و حزب چپ میانه او بخت حقیقی برای پیروزی را در اختیار دارند.

 

جدیدترین نتایج منتشر شده از یک نظر سنجی نشان می دهد ائتلاف انتخاباتی موسوم به «آبی – سفید» (اشاره به رنگ های پرچم رژیم صهیونیستی) به ریاست بنی گانتس به 37 کرسی در کنست آینده دست خواهد یافت و این در حالی است که تعداد کرسی های حزب لیکود به 29 عدد کاهش یافته است. این نظر سنجی توسط شبکه تلویزیونی ریشت کان رژیم صهیونیستی و به دنبال صدور کیفر خواست افیخای مندلبلیت مشاور حقوقی دولت رژیم صهیونیستی و وارد نمودن اتهاماتی به نخست وزیر در خصوص دریافت رشوه و خیانت در امانت انجام شده است.

 

بر اساس نتایج اعلام شده توسط این رسانه صهیونیستی نتانیاهو هرگز نمی‌تواند ائتلافی برای تصاحب 60 کرسی کنست تشکیل دهد تا بتواند دولت آینده را در اختیار گیرد در حالی ائتلاف گانتس در صورت پیوستن جریان های عربی به آن می تواند با اختصاص 61 کرسی کنست به خود نسبت به تشکیل کابینه آینده اقدام نماید.

 

نتیجه‌گیری

روند آرایش احزاب سیاسی برای انتخابات زودهنگام کنست 2019 (۲۰ فروردین ۹۸) (۹ آوریل ۲۰۱۹) نشان می‌دهد که شمار کرسی‏‌های حزب لیکود از ۳۰ کرسی بیشتر نخواهد بود. با این حال، حزب لیکود همچنان بزرگ‏ترین حزب پارلمانی در رژیم صهیونیستی خواهد بود. نتانیاهو هرچند هنوز شانس تشکیل دولت آتی را دارد اما روند رو به رشد ائتلاف بنی‌گانتس – لاپید (ائتلاف آبی – سفید) در میان افکار عمومی در کنار جدی شدن پرونده فسادهای نتانیاهو و امکان صدور کیفرخواست علیه وی، موجب می‌شود کار برای حزب لیکود و تشکیل ائتلاف برای دولت با چالش‌های سخت روبه‌رو شود.

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار