امنیت غذایی؛ کلیدواژه فتنه آینده-راهبرد معاصر

امنیت غذایی؛ کلیدواژه فتنه آینده

در چند هفته اخیر شاهد هستیم که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، شایعاتی از قبیل کمبود نان در برخی از شهرهای استان‌های شمال غربی ایران انتشار یافت.
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۴ - ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - 2020 October 15
کد خبر: ۶۳۰۸۴

به گزارش راهبرد معاصر؛  مصطفی هدایی، کارشناس مسائل سیاسی و رسانه‌ای در یادداشتی به موضوع مهم امنیت غذایی در ایران و تلاش دشمنان برای به خطر انداختن آن پرداخت.

 

وی نوشت: پلتفرم اصلی تحریم‌های ظالمانه آمریکا که تمام تلاشش را برای اجماع جهانی حول آن می‌کند، از بین بردن تمام مجاری ورود کالاهای اساسی به‌ویژه غذایی و دارویی به ایران است. دشمن به خوبی درک کرده که باید فشار حداکثری را تا به حدی ادامه دهد تا امنیت غذایی مردم با خطر جدی روبه‌رو شود و پس از آن مردم برای براندازی حاکمیت اقدام کنند. امری که بارها در اتاق فکر دشمن تصمیم‌گیری شده و برای اجرای آن صدها برنامه بزرگ و کوچک در دست اقدام و یا اجرا برای آینده نزدیک دارند.

 

شاید برای بسیاری از مردم ایران یکی از مهمترین مولفه‌ها در زندگی روزمره، کسب روزی حلال و بردن نان حلال بر سر سفره‌هاست. از قدیم الایام و در آثار کهن ایرانی کار و کسب روزی از جمله شاخصه‌های زندگی نرمال و عادی در کشور بوده و همچنان نیز این خصلت به قوت خود با ویژگی‌های ایرانیش باقی است. کشور ایران در چند سده گذشته چندین قحطی را پشت سر گذاشته و یکی از بدترین آن‌ها در زمان جنگ جهانی اول در دوره قاجار و توسط استعمار و عوامل آن در ایران رقم خورد که نصف جمعیت ایران را تلف کرد. یکی از بزرگترین مرگ و میرهای تاریخ جهان در این قحطی توسط دشمنان روی داد و به نظر می‌رسد دشمن بار دیگر قصد کرده به هر نحوه شده در ایران قحطی به‌وجود آورد.

 

امنیت غذایی از جمله کلید واژه‌هایی است که بارها و بارها نسبت به آن از سوی کارشناسان دلسوز و مقامات بلندپایه هشدارهایی داده شده و از دست اندرکاران حوزه غذایی درخواست شده ضمن تامین کالاهای اساسی، خودکفایی محصولات اصلی غذایی در داخل کشور را در دستور کار قرار دهند. ایران برای چند سال توانست در تولید گندم به خودکفایی برسد ولی سیاست‌هایی این خودکفایی را از بین برد و بار دیگر ایران به وارد کننده گندم تبدیل شد.

 

در چند هفته اخیر شاهد هستیم که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، شایعاتی از قبیل کمبود نان در برخی از شهرهای استان‌های شمال غربی ایران انتشار یافت. هرچند این کمبود به‌دلیل خرید بیش از اندازه و خارج از ظرفیت نانوایی‌ها از سوی مردم رقم خورده بود ولی به نوعی تست روانی مردم در رسانه‌ها در زمینه القای قحطی بود. تامین نیازهای ضروری و اولیه برای هر خانوار ایرانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و یک ترس یا القای ترس در کمبود این مواد باعث ایجاد ناآرامی و هجوم به فروشگاه‌ها می‌شود.

 

بارها شاهد بروز اختلالاتی در سیستم تنظیم بازار و تامین کالاهایی در چند سال گذشته بودیم. یکی از این موارد، پوشاک کودک بود که دشمنان دو قطبی پوشک – موشک را القاء کردند. در مقاطعی فروشگاه‌هایی در برخی از شهرهای بزرگ با خریدهای خارج از عرف از سوی مشتریان روبه‌رو می‌شدند و بخشی از مردم کالاهایی که نیاز هم نبود تهیه می‌کردند.

 

بنابراین در این چند سال، بارها القای حس قحطی و کمبود کالا از سوی دشمنان و عوامل داخلی آن تست شده و با توجه به تحریم‌های جدید آمریکا که به‌صورت متمرکز تحریم مواد غذایی و دارویی را هدف قرار داده، به نظر می‌رسد مرحله نهایی برای اجرای طرح شوم تخریب کامل امنیت غذایی در ایران فرا رسیده است. عوامل داخلی و نفوذی دشمن در مراکز حساس نیز تا توانسته‌اند برای از بین بردن مراحل زنجیره تامین کالا و همچنین نابودی خودکفایی محصولات کشاورزی مهم اقداماتی انجام داده‌اند. اقداماتی که برخی از آن‌ها به بهای واردات و وابستگی به وارادات محصولات غذایی تمام شده و دشمن نیز دقیقاً روی این موضوع تمرکز کرده است. از این‌رو نهادهای اصلی و تصمیم‌گیر باید علاوه بر مقابله رسانه‌ای با جنگ روانی که در جهت القای قحطی فعال شده، بایستند، باید تمام مجاری تامین کالاهای اساسی و محصولات غذایی را با دقت بیشتر نظارت و بازرسی کنند و مانع از سوءاستفاده عوامل دشمن برای ایجاد ناامنی در این زمینه شوند./ تهران نیوز

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده