آیا ناامنی خیابانی و لشکرکشی مردمی پیش روی آمریکاست؟-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
مصطفی خوش چشم؛ کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با راهبرد معاصر پاسخ داد:

آیا ناامنی خیابانی و لشکرکشی مردمی پیش روی آمریکاست؟

موضوع لشکر کشی های خیابانی صرفا مربوط به طرفداری از ترامپ نیست، بلکه طرفداران بایدن هم اعلام کرده‌اند که ۵۰ درصد آنها بیرون می‌آیند و به خیابان می ریزند، بنابراین هیچ کدام از دو گروه حامیان نیازی به فراخواندن ندارند و خودجوش به خیابان ها می ریزند. از سویی دیگر، تمام ناامنی ها و لشکر کشی های مردمی را نباید ناشی از مساله انتخابات دانست چرا که عصبانیت جامعه آمریکا و میزان اضطراب و تنش هایی که مردم آمریکا در جامعه ایجاد کرده اند مستقیما ارتباطی به انتخابات ندارد بلکه افزایش خشونت ها ناشی از موضوعاتی از قبیل تبعیض نژادی است.
مصطفی خوش چشم؛ کارشناس مسائل بین الملل
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۲ - ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - 2020 November 03
کد خبر: ۶۵۴۰۶

آیا ناامنی خیابانی و لشکرکشی مردمی پیش روی آمریکاست؟

 

مصطفی خوش چشم کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص وقایع و آشوب های  احتمالی ناشی از انتخابات آمریکا گفت: اینکه گفته می شود ممکن است آقای ترامپ در صورت‌ شکست در انتخابات هواداران خود را به خیابان ها بکشد، اینگونه نیست چون بسیاری از گروه های طرفدار آقای ترامپ نیازی به صدور اجازه از سوی آقای ترامپ ندارند، آنها از روزهای قبل اعلام کرده بودند که تحت هر شرایطی بیرون می‌آیند و  به خیابان‌ها می‌ریزند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه موضوع لشکر کشی های خیابانی مربوط به طرفداری از آقای ترامپ نیست توضیح داد: اما این موضوع محدود به طرفداران آقای ترامپ  نمی‌شود، بلکه طرفداران آقای بایدن هم اعلام کرده‌اند که ۵۰ درصد آنها بیرون می‌آیند و به خیابان می ریزند، بنابراین هیچ کدام از دو گروه حامیان نیازی به فراخواندن ندارند و خودجوش به خیابان ها می ریزند.

 

این کارشناس مسائل بین الملل در خصوص اصلی ترین دلایل بروز ناامنی در آمریکا گفت: تمام ناامنی ها و لشکر کشی های مردمی به خیابان ها را نباید ناشی از مساله انتخابات دانست چرا که عصبانیت جامعه آمریکا و میزان اضطراب و تنش هایی که مردم آمریکا در جامعه ایجاد کرده اند مستقیما ارتباطی به انتخابات ندارد بلکه افزایش خشونت ها ناشی از موضوعات  تبعیض نژادی است که با قتل یک سیاه پوست در آمریکا از فصل تابستان به اوج خود رسید.

 

مصطفی خوش چشم توضیح داد:  افزایش حملات مسلحانه و افزایش مسلح شدن مردم و رکورد جدید خرید سلاح در آمریکا نشان می دهد وضعیت عجیبی در آمریکا به وجود آمده است. از سوی دیگر کمپین اطلاعات دروغی از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیز به شدت موجب تحریک شدید گروه‌ها در آمریکا شده است. بنحوی که نخبگان و  متخصصین گروههای نژادپرست و راست افراطی در حدی نگران هستند که نامه‌های سرگشاده به رسانه‌ها در خصوص بروز زد و خوردهای شدید نوشته اند که جامعه آمریکا در فردای انتخابات ممکن است با چالش ها و مخاطرات جدی رو به رو شود.

 

وی در ادامه باره تصریح نمود : حتی گروه‌های مختلف ناظر هم همین احساس خطر را درباره حوادث فردای انتخابات دارند و به همین گونه فکر می کنند. در حقیقت در مجموع این گونه است که هر  کسی پیروز شود به ویژه اگر انتخابات شانه به شانه باشد احتمال گسترش وضعیت هرج و مرج و زد و خورد و اعتراضات بیشتر می‌شود. اگر طرفداران آقای ترامپ به خیابان ها  بریزند احتمال خونریزی و اعتراض مسلحانه بیشتر خواهد شد، اگر طرفداران آقای جو بایدن بیرون بریزند نسبت به طرفداران آقای ترامپ دیرتر دست به اسلحه می برند، اما کماکان اعتراض آنها توام با آتش زدن و خرد کردن اموال خصوصی و عمومی خواهد بود، لذا احتمال این قضیه بسیار بالاست، به عبارت دیگر احتمال بروز هرج و مرج و اعتراض و زد و خورد و ناآرامی و اغتشاش از نوع مسلحانه یا غیر  مسلحانه زیاد خواهد شد.

 

مصطفی خوش چشم در پاسخ به این سوال که آیا زد و خوردهای احتمالی می تواند منجر به جنگ داخلی در آمریکا شود گفت:  اینکه این مسئله منجر به جنگ داخلی می‌شود یا خیر، در آن شک زیادی وجود دارد. ممکن است پتانسیل جنگ داخلی وجود داشته باشد، اما فعلاً آن چیزی که می بینیم و به نسبت قاطعانه می توانیم درباره آن تحلیل ارائه دهیم وجود اغتشاشات مسلحانه و یا غیر مسلحانه است که حتما منتج به تخریب اموال عمومی و آتش زدن ها می شود که قطعاً تلفاتی هم خواهد داشت.

 

وی در این باره خاطر نشان کرد: بسته به اینکه نتیجه انتخابات چه می‌شود ممکن است گسترش آن در اکثر بخش‌های آمریکا یا یک سری ایالت‌های ویژه آمریکا باشد. در ایالت های دارای رای شناور سیزده گانه در بیشتر این ایالت ها احتمال نزدیک به یقین وجود دارد که چنین اتفاقی رخ بدهد.

 

کارشناس مسائل بین الملل در ادامه تصریح کرد: مشکل اعتراضات مردمی نیست، یعنی مشکل فقط از طرف آقای ترامپ نیست، بلکه خود دموکرات‌ها نیز بر آتش اختلافات و تنش ها می دمند. این مساله دو سویه شده است. وقتی جامعه را به اینجا رساندند که یا ما رئیس‌جمهور می‌شویم یا تقلبی صورت گرفته، در حقیقت خود مسئولین آمریکایی، اکثریت طرفداران احزاب را به این قضیه رسانده‌اند که غیر ممکن است اینها رئیس‌جمهور نشوند و اگر رئیس جمهور نشوند، یعنی تقلب شده، آقای ترامپ از همین الان می‌گوید تقلب در جریان است و رای دهی پستی را تقلب می داند، بنابراین اکنون آقای ترامپ فقط معضل نیست، ضمن اینکه ترامپ  گوش به حرف کسی نمی دهد و  حامیان آقای بایدن از جمله خانم کلینتون هم همین حرف را زده‌اند و به بایدن رسما از تریبون‌های عمومی اعلام کرده اند که اگر رئیس‌جمهور نشدی اصلا  کنار نکش و کمپ های خیابانی را ادامه بدهد.

 

خوش چشم در پایان تاکید نمود: بنده باز بر این  موضوع تاکید می کنم که  فقط مسئله انتخابات و بحث برانگیز شدن نتایج یکی از دلایل بروز خشونت ها است، دلیل اصلی مساله  تبعیض نژادی و کشته شدن سیاه‌پوستان است که یک نمونه آن در تابستان منتج به تظاهراتی شد که همچنان ادامه دارد و چندین ماه است که شهرهای آمریکا ناآرام است و آتش سوزی و تخریب اموال و اعتراضات مدنی و غیر مدنی در این شهرها دیده می‌شود. لذا وقوع اعتراضان دلایل متعددی دارد که یکی از آنها مسئله انتخابات است.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده