آمادگی ایران برای تجهیز تسلیحاتی عراق-راهبرد معاصر
مخبر: فرصت خوبی برای توسعه روابط ایران و چین وجود دارد ادای احترام 90 تن از سران و مقامات کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای به مقام رئیس جمهور شهید و همراهان حضور رهبر انقلاب در منزل شهید رئیسی امیر سرتیپ هادیان: یک تیم مجرب مشغول بررسی حادثه بالگرد رئیس‌جمهور و همراهان هستند بیانیه پایانی ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اختتامیه ششمین دوره «مجلس خبرگان رهبری» آغاز شد تشییع پیکر شهدای کادر پرواز شهادت در پایگاه یکم شکاری ارتش رهبر انقلاب در دیدار «رئیس مجلس لبنان»: ملت ایران از حادثه تلخ اخیر به عنوان یک فرصت استفاده خواهد کرد رهبر انقلاب در دیدار «رئیس جمهور تونس»: همدلی‌های کنونی میان ایران و تونس باید تبدیل به همکاری‌های میدانی شود امیر قطر با رهبر انقلاب دیدار کرد رهبر انقلاب در دیدار نخست وزیر پاکستان: سفر اخیر آقای رئیسی به پاکستان می‌تواند نقطه عطفی در روابط دو کشور باشد «علی باقری کنی» سرپرست وزارت امور خارجه شد رئیس اقلیم کردستان عراق وارد تهران شد وزیر خارجه مصر: خواستار تقویت روابط با ایران هستیم حسینی‌پور سرپرست معاونت امور مجلس رئیس‌‎جمهور شد
هم زمان با سفر وزیر دفاع عراق به ایران؛

آمادگی ایران برای تجهیز تسلیحاتی عراق

سفر وزیر دفاع عراق به ایران و تعریف و تمجید او از سلاح‌های ساخت ایران و تأکید او بر مناسب بودن این سلاح2ها برای ارتش عراق و تأمین نیازهای تسلیحاتی خود از ایران، خبر خوبی برای آمریکا نخواهد بود. از این رو بعید نیست که برخی جریان‌ها و کشورهای مداخله گر با حاشیه سازی و ارائه تحلیل‌های مغرضانه سعی کنند همکاری2های دفاعی نظامی تهران-بغداد را کمرنگ یا سناریوی جدیدی برای آن بنویسند.
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - 2020 November 17
کد خبر: ۶۷۰۱۳

آمادگی ایران برای تجهیز تسلیحاتی عراق

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ «عناد سعدون»، وزیر دفاع عراق که در صدر یک هیئت نظامی بلندپایه به تهران سفر کرده است، با سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ، امیر حاتمی وزیر دفاع و دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد. به گفته کارشناسان این سفر می‌تواند روابط ایران عراق در حوزه امنیتی و نظامی را به سطح قابل قبولی برساند؛ به‌ویژه اینکه ایران ثابت کرده برای حفظ ثبات و امنیت عراق اهمیت خاصی قائل است و این مسئله در آینده ثبات عراق موثر خواهد بود.

 

همکاری های دفاعی-نظامی عراق و جمهوری اسلامی ایران می تواند به عنوان یک الگو در زمینه تعاملات نظامی و دفاعی با سایر کشور های منطقه مد نظر قرار گیرد و البته این گام می تواند در امنیت منطقه و خنثی سازی بسیاری از فتنه انگیزی‌های دشمن موثر باشد. به خصوص حالا که تحریم تسلیحاتی ایران پایان یافته و جمهوری اسلامی ایران بنا بر آنچه مقامات نظامی کشورمان گفته اند می توانند نیاز دفاعی عراق را تامین کنند و این مسئله یک دستاورد بزرگ محسوب می شود.

 

با پایان یافتن تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه کشورمان، کشور عراق می‌تواند تمامی نیازهای نظامی خود را از همسایه خوش‌سابقه خویش تأمین کند و سطح امنیت خود را ارتقاء بخشد. ایران نیز همواره اعلام آمادگی کرده است که برای تأمین امنیت عراق، همواره در کنار این کشور خواهد بود؛ این راهبرد جمهوری اسلامی ایران در دیدار اخیر رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح کشورمان با وزیر دفاع عراق نیز دوباره مطرح شد. سرلشکر باقری در این دیدار تأکید کرد: «هر زمان عراق احساس نیاز کند، ما در کنار برادرانمان خواهیم بود که مقدمات آن فراهم است، همچنین قرار شده است که به‌تناسب وضعیت و مناطق موردنیاز، این همکاری‌ها توسعه یابد. سند همکاری دفاعی ایران و عراق در آینده نزدیک امضا می‌شود». الگوی موفق همکاری نظامی ایران و عراق که به نابودسازی داعش و تأمین امنیت در عراق منجر شد، می‌تواند به یک الگوی موفق منطقه‌ای تبدیل شود و خطر تروریسم را از بین ببرد.

 

این سفر در حالی صورت گرفت که توسعه و تعمیق امنیت در هر دو کشور ایران و عراق مورد توجه مقامات دو کشور قرار گرفته است؛ البته کشور عراق طی سال‌های اخیر با توطئه‌های متعددی مواجه بوده است؛ مسئله داعش موضوعی بود که در سال‌های اخیر اتفاق افتاد و رزمندگان جمهوری اسلامی ایران و مستشاران ما در کنار رزمندگان عراقی حضور پیدا کردند و ما شهدای گرانقدری را در این راه تقدیم کردیم که شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی در همین مسیر به شهادت رسید؛ اکنون هم که آمریکایی‌ها به دنبال گسترش مجدد تروریست‌ها در منطقه هستند، این همکاری‌ها موجب ایجاد امنیت مناسب‌تری برای کشور عراق خواهد شد.

 

با توجه به اینکه توسعه پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا به ویژه همسایگان جمهوری اسلامی ایران موجب تحمیل هزینه های دفاعی فراوان بر کشورهای منطقه شده است وآمریکا با حضور نظامی خود در منطقه علاوه بر بحث تامین کنترل و حفاظت خطوط انتقال انرژی (نفت و گاز) و ترانزیت کالا و تامین امنیت متحدین خود در منطقه به ویژه رژیم صهیونیستی به طور مستقیم و غیر مستقیم بر امنیت ایران تاثیر گذار گذاشته است؛ بر این مبنا گسترش مناسبات دفاعی ایران و عراق برای خنثی سازی سناریوهای آمریکایی نیز بسیار راهگشا و سازنده است.

 

می توان گفت که سفر وزیر دفاع عراق به ایران، گامی در جهت تأمین امنیت منطقه ای و رد طرح «امنیت وارداتی از آمریکا» است. امریکا می‌کوشد با ساختن دشمنان خیالی و بحران های ساختگی و آشوب های سازمان یافته، زمینه را برای حضور نظامی خود در منطقه فراهم و خزانه کشورهای منطقه را خالی کند و منطقه را تبدیل به بازار سلاح خود کرده و در نهایت امنیت رژیم صهیونیستی را تأمین نماید.

 

با این وجود روابط ایران وعراق هم اکنون وارد مرحله ای شده که بستر همکاری های راهبردی در حوزه های دفاعی فراهم شده است؛ بدون تردید سفر وزیر دفاع عراق به ایران و تعریف و تمجید او از سلاح های ساخت ایران و تأکید او بر مناسب بودن این سلاح ها برای ارتش عراق و تأمین نیازهای تسلیحاتی خود از ایران، خبر خوبی برای آمریکا نخواهد بود چرا که این کشور هر گونه همگرایی بین کشورهای منطقه را تلاشی برای دفن طرح «امنیت وارداتی» خود و سپس کسادی بازار سلاح خود می داند و در نهایت همه بهانه های حضور نظامی در منطقه را از دست می دهد و دیگر نمی تواند رژیم صهیونیستی را به عنوان یک رژیم طبیعی به منطقه تحمیل کند.

 

از این رو بعید نیست که برخی جریان های مداخله گر با حاشیه سازی ها و ارائه تحلیل های مغرضانه سعی کنند همکاری های دفاعی نظامی تهران-بغداد را کمرنگ یا سناریوی جدیدی برای آن بنویسند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده