زمینه های توسعه اقتصاد دانش ­بنیان در ایران چیست؟-راهبرد معاصر

زمینه های توسعه اقتصاد دانش ­بنیان در ایران چیست؟

هر چند مقام معظم رهبری در ابتدای سال، رونق تولید را برجسته کردند اما در طول سال نیز به مولفه ها و شاخص های تاثیر گذار بر رونق تولید خواهند پرداخت. آنچه در سخنان ایشان به عنوان شاه کلید توسعه و رشد اقتصادی قابل توجه و تاکید مضاعف است اقتصاد مبتنی بر دانش است.
ابراهیم نکو، نماینده سابق مجلس
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۴ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - 2019 March 27
کد خبر: ۷۳۱۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ آنچه در نام گذاری سال در سال های گذشته مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفته مباحث اقتصادی در راستای تامین اشتغال و معیشت جامعه است. قطعا مقام معظم رهبری با نام گذاری  "رونق تولید" در ابتدای سال عنایت ویژه خود را به اقتصاد نشان دادند و اهتمام هر چه بیشتر مسوولین را به این مقوله خواستار شدند. هر چند معظم له در ابتدای سال، رونق تولید را برجسته کردند اما در طول سال نیز به مولفه ها و شاخص های تاثیر گذار بر رونق تولید خواهند پرداخت. آنچه در سخنان ایشان به عنوان شاه کلید توسعه و رشد اقتصادی قابل توجه و تاکید مضاعف است اقتصاد مبتنی بر دانش است.

 

اقتصاد دانش ­بنیان زمینه ساز ارتقاء کیفیت

قطعا با رونق اقتصاد دانش بنیان، تولید، رونق دو چندانی می گیرد و در این باب شاهد رونق تولید و افزایش کیفیت معیشت مردم خواهیم بود. در این صورت است که با توجه به اقتصاد دانش بنیان و توسعه آن چرخ تولید و اقتصاد به حرکت در می آید.

 

بستر سازی برای اقتصاد دانش بنیان و تاثیر گذاری آن بر زندگی مردم باید مورد توجه همه ارکان نظام و دولت، مجلس و سایر دستگاه ها و سازمان ها قرار بگیرد. اگر اقتصاد دانش بنیان به درستی تبیین شود و ارگانهای ذی ربط با برنامه ریزی اصولی و علمی و با تشکیل کمیته های فنی و تخصصی در قوای مختلف دنبال شود و در نهایت به شکل اصولی و منطبق براستانداردهای بین المللی ثابت شده تجمیع شوند اتفاقا از یک سو موجب خنثی شدن تحریم ها و از سوی دیگر منجر به برآورده شدن انتظارات دلسوزان نظام و مردم خواهد شد.

 

نیروی انسانی متخصص و جوان با تکیه بر منابع مالی قابل توجه در کشور که بسیج آنها در حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان مولفه های بسیار تاثیر گذاری است که در صورت تجزیه و تحلیل درست، اقتصاد دانش بنیان می تواند ظرفیت های خوبی را در اقتصاد کشور ایجاد کند. این مساله باید همچنان با عنایت مسوولین همراه باشد. قطعا در این صورت می توان تاکید کرد که اقتصاد ایران شاهد نقطه عطفی در شکوفایی اقتصادی، تولید و اشتغال خواهد بود. در هر جایی که رد پای اقتصاد دانش بنیان و تولیدات دانش بنیان وجود دارد آسیب پذیری در آن حوزه کمتر است و حضور جوانان متخصص و صاحب دانش و توانمند در عرصه اقتصاد دانش بنیان تضمین کننده کمترین شکست و آسیب بر اقتصاد ایران خواهد بود.

 

تصویب قوانین کارآمد و عدم مانع تراشی دولت، بسترساز اقتصاد دانش ­بنیان

در اقتصاد دانش بنیان معمولا قیمت کالاهای تولیدی به صرفه و پایین تر از مشابهات خارجی آنهاست و به نوعی دور زدن تحریم ها به شیوه منطقی و فنی است. یعنی اقتصاد دانش بنیان مشتمل بر هزینه های گزاف نمی شود و می توان از این راه تحریم ها را دور زد. در این صورت با استفاده از معقولانه ترین روش ها از تمامی ظرفیت های پیدا و پنهان کشور در راستای توسعه و شکوفایی اقتصاد بهره مند خواهیم شد. حمایت دولت از همه متخصصان و صاحبان دانش که در حوزه اقتصاد دانش بنیان توانا هستند بسیار الزامی است چرا که کمک های مادی و معنوی نیاز بودن در ادامه مسیر شکوفایی و رونق اقتصاد دانش بنیان است.

 

عدم مانع تراشی دولت برای شرکت های دانش بنیان از الزاماتی است که باید در برنامه ریزی ها و قوانین مصوب مورد توجه قرار داده شود. قطعا درصورت همراهی و ایجاد مساعدت های لازم شاهد عبور از پیچ وخم های تحریم و هزینه های زیاد خواهیم بود. امکان سازی و بستر سازی برای دسترسی به ابزارهای مورد نیاز اقتصاد دانش بنیان یک الزام است که همه از مردم تا مسئولین با امکانات و حمایت های مختلف باید برای ایجاد آن تلاش وافی و کافی داشته باشند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار