اولویت بعدی واکسیناسیون کرونا چگونه است؟-راهبرد معاصر

اولویت بعدی واکسیناسیون کرونا چگونه است؟

پس از ورود واکسن روسی کرونا به ایران، واکسیناسیون کرونا آغاز شد و معاون درمان وزیر بهداشت اولویت بعدی واکسیناسیون کرونا را تشریح کرد.
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۹ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - 2021 February 09
کد خبر: ۷۶۹۸۲

به گزارش راهبرد معاصر پس از گذشت یکسال از شیوع کرونا ، واکسن کرونا توسط کشورهای مختلف ساخته شد و طی روزهای اخیر واکسن روسی کرونا به ایران وارد شد و امروز در مرحله اول کادر درمان واکسیناسیون شدند. پس از ورود واکسن روسی کرونا به ایران و آغاز واکسیناسیون،  معاون درمان وزیر بهداشت اولویت بعدی واکسیناسیون کرونا را تشریح کرد. 

اولویت بعدی واکسیناسیون کرونا چگونه است؟

کدام گروه‌ها اولویت بعدی واکسیناسیون کرونا هستند؟

دکتر قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزیر بهداشت در حاشیه مراسم آغاز واکسیناسیون کووید۱۹ در کشور گفت: در آستانه ۲۲ بهمن افتخار داشتیم که شاهد آغاز مراسم واکسیناسیون سراسری باشیم، تاکنون بیش از یک میلیون بستری ناشی از این بیماری در سراسر کشور داشتیم. در عین حال میزان تخت‌های مراقبت‌های ویژه به ۲.۵ برابر قبل از بیماری کرونا افزایش یافت. به طوری که در حال حاضر حدود ۱۱ هزار تخت ویژه کرونا در بخش‌های بیمارستانی داریم و در عین حال تلاش کردیم هیچ بیماری از خدمات‌ آی‌سی‌یو محروم نباشد.

وی با بیان این‌که بالغ بر ۳۴ هزار پرسنل در آی‌سی‌یو اعم از پزشک پرستار و نیروهای پشتیبانی و... فعال هستند، توضیح داد: حدود ۲۲ هزار نفر از این نیروها در مراکز دولتی فعالیت دارند و سیاست‌گذاری کردیم که این افراد در مرحله اول واکسن کرونا دریافت کنند.

اولویت بعدی واکسیناسیون کرونا چگونه است؟

جان‌بابایی افزود: امیدواریم همه پرسنل درمانی در مراحل بعدی واکسینه شوند، این مرحله در یکی از بزرگ‌ترین بیمارستان‌های کشور آغاز شد به دلیل این‌که بیشترین پذیرش بیمار کرونا را داشته است. سایر کادر درمان، افراد بالای ۶۵ سال و سایر گروه‌های آسیب‌پذیر در مرحله بعد واکسینه می‌شوند.

 

واکسیناسیون کرونا به معنی خروج از اپیدمی نیست

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه شروع عملیات واکسیناسیون در کشور نباید به منزله خروج از اپیدمی قلمداد شود، تاکید کرد: همچنان اصول سه‌گانه بهداشتی شامل حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی به اندازه ۱.۵ تا ۲ متر، شست‌وشوی مرتب دست‌ها و استفاده از ماسک و همچنین پرهیز از حضور در تجمعات، مهم‌ترین اصول پیشگیری از ابتلا به بیماری هستند.

 

دکتر سیما لاری با اشاره به آغاز واکسیناسیون کرونا در کشور گفت: از امروز شاهد شروع عملیات واکسیناسیون سراسری کووید ۱۹ در کشور هستیم و در روزهای آغازین واکسیناسیون واکسن به هزاران نفر از مدافعان سلامت و به تدریج به سالمندان و مبتلایان بیماری‌های زمینه‌ای تزریق خواهد شد.

اولویت بعدی واکسیناسیون کرونا چگونه است؟

وی با تاکید بر اینکه شروع عملیات واکسیناسیون در کشور نباید به منزله خروج از اپیدمی قلمداد شود، ادامه داد:همچنان اصول سه گانه بهداشتی شامل حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی به میزان یک و نیم تا دو متر، شست‌وشوی مرتب دست‌ها و استفاده از ماسک و همچنین پرهیز از حضور در تجمعات، مهم‌ترین اصول پیشگیری از ابتلا به بیماری هستند.

 

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: امیدواریم با تداوم همکاری مسوولان و مردم در عمل به توصیه‌های موکد بهداشتی شاهد توقف شیوع وبهبود وضعیت بیماری در کشور باشیم.

 

خبر خوش درباره قطع زنجیره کرونا در ۱۴۰۰

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفت: تا سال 1400 قطعا جزو اولین کشورهایی خواهیم بود که واکسیناسیون را براساس سند ملی کامل خواهیم کرد.

 

محموله دوم واکسن کرونای روسی ۳۰ بهمن به ایران می‌رسد

دکتر علی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در  برنامه «تهران ما سلامت» رادیو تهران درباره فازبندی تزریق واکسن کرونا گفت: بر اساس دستورالعمل معاونت بهداشتی وزارت بهداشت ۴ فاز برای تزریق واکسن پیش‌بینی شده است. کادر درمان و افرادی که بیماری زمینه ای و موقعیت های خطرناک دارند در اولویت اول قرار می گیرند. این گروه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند. بر اساس پیش‌بینی ها این افراد تا پایان اسفند دو دوز واکسن خود را دریافت خواهند کرد.

وی افزود: افردی که در اماکن اجتماعی مثل پادگان‌ها، زندان‌ها و خانه‌های سالمندان حضور دارند، در اولویت بعدی قرار دارند و عموم مردم هم در اولویت آخر هستند. برای ایجاد  ایمنی جمعی در ایران حدود ۵۵ تا ۶۰ میلیون نفر باید واکسن را تزریق کنند که این امر تا نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به سرانجام خواهد رسید.

 

۲ میلیون دوز برای یک میلیون نفر

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به تدوین ضابطه غذا و دارو در تاریخ ۳۰ آذر ۹۹ در استفاده از داروخانه ها برای تزریق واکسن خاطرنشان کرد: بر اساس این ضابطه می توان از داروخانه های داوطلبی که تخت مخصوص واکسیناسیون و وسایل ایمنی دارند می توان برای تزریق واکسن استفاده کرد. وسایل ایمنی برای کنترل احتمالی شوک آنافیلاکسی ضروری است. برخی داروخانه‌ها هم داوطلب شدند اما هنوز از داروخانه ها رسما درخواستی برای این عمل انجام نشده است. شاید در فاز چهارم و برای تزریق عموم مردم که جامعه ای گسترده است داروخانه ها مورد استفاده قرار گیرند.

فاطمی، وظیفه واردات و نظارت بر کیفیت دارو و واکسن را بر عهده سازمان غذا و دارو و وظیفه تزریق واکسن را بر عهده معاونت بهداشتی وزارت بهداشت عنوان کرد و اظهار داشت: بر اساس قراردادی که برای دریافت واکسن اسپوتنیک وی با روسیه بسته شده، باید ۲ میلیون دوز از این واکسن وارد کشور شود. تا امروز ۲۰ هزار دوز وارد شده و تا اواسط فروردین سال آینده این ۲ میلیون دوز تکمیل می شود.

اولویت بعدی واکسیناسیون کرونا چگونه است؟

او عنوان کرد: این ۲ میلیون دوز برای یک میلیون نفر کاربرد دارد. فاز اول تزریق برای یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر انجام می‌شود. بنابر این ما باید حداقل ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واکسن برای تزریق گروه اول تامین کنیم. بخشی از این واکسن ها توسط روسیه تامین می شود.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: فاز اول مطالعاتی واکسن ایرانی تا نیمه اسفند به اتمام می رسد و پیش‌بینی می شود تا بهار ۱۴۰۰ واکسن ایرانی هم تولید شود و در اختیار مردم قرار گیرد. بر اساس برنامه‌ریزی های صورت گرفته در راستای تامین واکسن، خرید واکسن از هند هم در دست بررسی و آماده سازی مقدمات خرید است.

وی تاکید کرد: واکسن کرونا رایگان خواهد بود و دولت هزینه آن را تقبل کرده است.

فاطمی با اشاره به تزریق اولین دوز واکسن که امروز سه‌شنبه ۲۱ بهمن انجام شد، گفت: فاصله تزریق دو دوز سه هفته است. ویال های اول و دوم با هم متفاوت هستند. ویال اول اسپوتنیک آبی و ویال دوم قرمز است و دلیل تفاوت رنگ آن این است که این واکسن از ویروس غیرفعال ساخته شده و به همین دلیل نوع وکتور اول و دوم متفاوت است.  بعد از تزریق دوز دوم شش هفته طول می کشد تا ایمنی فرد به حداکثر مقدار خود برسد.

 

واکسن روسی و ویروس جهش‌یافته

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به مشارکت کشورهایی مثل امارات در کارآزمایی فاز سوم واکسن های کرونا و عدم تبعیت ایران از این روش خاطرنشان کرد: این کشورها حاضر شدند در فاز سوم کارآزمایی مشارکت کنند. در این فاز حدود ۲۰ تا ۴۰ هزار نفر مورد تزریق قرار می گیرند اما ما تا زمانی که مرحله سوم واکسن به اتمام نرسید و از ایمنی آن مطمئن نشدیم، اجازه واردات و تزریق این واکسن را ندادیم.

اولویت بعدی واکسیناسیون کرونا چگونه است؟

فاطمی افزود: واکسن اسپوتنیک تا امروز برای بیش از یک میلیون نفر در دنیا تزریق شده و کشورهایی مثل مجارستان، آرژانتین و مکزیک از آن استفاده کرده اند.

وی درباره تاثیرگذاری واکسن اسپوتنیک وی در برابرویروس کرونای انگلیسی هم اظهار داشت: بر اساس خبرها افرادی که در اروپا واکسن فایزر یا مدرنا را استفاده کرده اند، در برابر ویروس انگلیسی و آفریقای جنوبی ایمن نبوده و دوباره مبتلا شده اند اما بر اساس ادعای شرکت روسی سازنده، این واکسن در برابر این ویروس ها هم مصونیت ایجاد می‌کند اما ما باز باید محتاط باشیم.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده