جزییات تمدید مهلت ثبت نام سامانه املاک و اسکان-راهبرد معاصر

جزییات تمدید مهلت ثبت نام سامانه املاک و اسکان

مهلت ثبت نام سامانه املاک و اسکان با موافقت ستاد مبارزه با کرونا تا مهر ماه 1400  تمدید شد.
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۴ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - 2021 June 13
کد خبر: ۹۱۵۳۶

به گزارش راهبرد معاصر وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است مهلت ثبت نام سامانه املاک و اسکان تا مهرماه 1400 تمدید خواهد شد. ثبت نام سامانه املاک و اسکان به منظور خوداظهاری مطابق قانون مالیات های مستقیم است. ثبت نام در سامانه املاک و اسکان الزامی است و اگر ثبت نام نکنند مشمول جریمه خواهند شد. البته بر اسا قوانین اعلام شده کسانی که اطلاعات غلط نیز وارد کنند مشمول جریمه خواهند شد. بر اساس ماده 54 الحاقی قانون مالیات های مستقیم نرتبط با خانه های خالی تمامی املاک با هر نوع کاربری باید در سامانه املاک و اسکان ثبت شود.

پس از پایان مهلت خوداظهاری و ثبت نام سامانه املاک و اسکان دستگاه‌های اجرایی مکلفند خدمات خود از قبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک، خدمات ناشی از اعمال سیاست های حمایتی، یارانه ای و کمک معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گازطبیعی، ارسال اسناد و مدارک مانند گواهینامه، گذرنامه، مدارک خودرو، اخطاریه، ابلاغیه، ثبت نام مدارس در منطقه محل اقامت، استحقاق دریافت خوابگاه دانشجویی و امثال آن را صرفاً با اخذ کدملی و براساس کدپستی یا شرح نشانی یکتای درج شده مربوط به اقامتگاه اصلی آنان در سامانه املاک و اسکان کشور ارائه کنند.

 

مهلت ثبت نام سامانه املاک و اسکان

 

تمدید مهلت ثبت نام سامانه املاک و اسکان

درحالی که مهلت خوداظهاری مالکان در سامانه املاک و اسکان ۱۹ خرداد ماه به پایان رسید، افراد زیادی به دلیل عدم موفقیت در مهلت مقرر برای ثبت اطلاعات خود تقاضای تمدید مهلت ثبت نام را دارند.امروز (شنبه-۲۲خرداد) در تماس تلفنی با مرکز ارتباط مردمی سامانه املاک و اسکان وزارت راه و شهرسازی مطلع شد که هم اکنون امکان ثبت نام در سامانه فراهم است و مالکان می توانند اطلاعات ملکی خود را در سامانه ثبت کنند. با این حال خبر قطعی امکان تمدید ثبت نام بعد از تصمیم ستاد ملی کرونا از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام خواهد شد. پیشتر اعلام شده بود که مهلت خوداظهاری تا مهر ۱۴۰۰ تمدید خواهد شد.  

 

سامانه املاک و اسکان چیست؟

در راستای انجام قانون مالیات بر خانه های خالی که در سال 1399 تصویب شد، مقرر گردید سامانه ای برای ورود اطلاعات املاک همه ی مردم ایجاد شود. به همین علت بود که سامانه املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir ایجاد شد و زیرساخت مناسبی برای ثبت املاک مردم فراهم گردید. اگر شما هم سوال دارید که چه کسانی و از چه تاریخی باید املاک خود را در سامانه ثبت کنند، باید بگوییم که روز 19 فروردین ماه 1400 به عنوان روز شروع این طرح تعیین گردیده و همه مردم مکلف شده اند از این تاریخ به بعد، شروع به ورود اطلاعات خود نمایند. اگر تا 2 ماه بعد از این تاریخ ، ملکی در این سامانه ثبت و تعیین تکلیف نگردد به عنوان خاله خالی محسوب شده و مطابق با قانون ، مالیات مستقیم به آن تعلق می گیرد.

توجه داشته باشید که نه تنها صاحبان خانه ها ، بلکه همه مستاجران نیز باید اقامتگاه اصلی و فرعی خود را در سامانه املاک و اسکان مشخص نمایند. بدین منظور ثبت نام مستاجران در سامانه املاک و اسکان را بخوانید. البته هدف اصلی از این طرح، شناسایی املاک مردم و همچنین مشخص شدن محل اسکان اشخاص است که می تواند در آینده ، علاوه بر موضوع مالیات ها، بر روی تصمیم گیری های دیگر نیز تاثیر گذار باشد. بنابراین ضروری است که همه مردم اطلاعات صحیحی از املاک و سکونتگاه های خود در سامانه ثبت نمایند. البته باید اشاره کنیم که علاوه بر ثبت واحدهای مسکونی، باید واحدهای تجاری و اداری نیز در این سامانه ثبت گردند.

 

ثبت نام سامانه املاک و اسکان

 

اطلاعیه وزارت شهرسازی درباره سامانه ملی املاک و اسکان کشور

بر اساس تکلیف مقرر در اصلاحیه ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم مصوب دی ماه 1399، "کلیه سرپرستان خانوارها اعم از شهری و روستایی، مالک و مستاجر و تمامی مالکین واحدهای مسکونی مکلفند اطلاعات محل سکونت (اقامتگاه) و املاک تحت مالکیت خود (با مالکیت های رسمی، وکالتی، تعاونی شهری و روستایی) را ظرف مدت 2 ماه از تاریخ 1400/01/19 در سامانه املاک و اسکان کشور درج نمایند". بدین منظور سرپرستان خانوار می‌توانند  بر اساس آخرین رقم کد ملی خود (سرپرست خانوار) مطابق با جدول زمانبندی ذیل، به سامانه ملی املاک و اسکان کشور به آدرسhttps://amlak.mrud.ir  مراجعه نمایند.

شایان ذکر است از تاریخ 1400/02/10 کلیه سرپرستان خانوار می‌توانند بدون در نظر گرفتن آخرین رقم کد ملی خود برای درج اطلاعات مذکور به این سامانه مراجعه نمایند.تبصره- ثبت نام اشخاص حقوقی، اشخاص حقیقی که کمتر از 18 سال سن دارند، اتباع خارجی و ایرانیان مقیم خارج از کشور در آینده اطلاع رسانی خواهد شد.انجام خوداظهاری از طریق سامانه در اینترنت و با رایانه شخصی بصورت رایگان برای عموم فراهم می‌باشد لیکن درصورت تمایل به استفاده از خدمات دفاتر پیشخوان دولت با هزینه شخصی نیز امکان پذیر است.

 

چه کسانی باید در سامانه املاک و اسکان ثبت نام کنند؟

در طرح ثبت نام اطلاعات املاک در سامانه کد یکتا مسکن همه مالکان و سرپرستان خانوار موظف به مراجعه و ورود اطلاعات خود هستند. یعنی هر فردی به هر شکل مالک مسکنی است و هر تعداد که هستند باید اطلاعات آنها را در سامانه amlak.mrud.ir وارد کند.همچنین سرپرست خانواده هایی که صاحبخانه نیستند نیز باید به سامانه کد یکتا مراجعه کنند و اطلاعات ملکی که مستاجر آن هستند را اعلام کنند.

لذا هیچ سرپرست خانواده ای نیست که نیاز به مراجعه نداشته باشد و همه باید ثبت نام کنند.

 

 

سامانه املاک و اسکان

 

جریمه ثبت نام نکردن در سامانه املاک و اسکان

وزارت راه اعلام کرده کسانی که در موعد دوماهه، به سایت ثبت مسکن به آدرس amlak.mrud.ir مراجعه و ثبت نام نکنند مشمول جریمه های مختلف می شوند.به گفته محمودزاده جریمه این افراد قطع یارانه و محرومیت از برخی خدمات بانکی خواهد بود. همچنین پس از شناسایی ملک به عنوان خانه خالی تلقی شده و مشمول مالیات خانه های خالی می شوند و باید دو برابر مبلغ مالیات را بپردازند.

 

چه خانه هایی مشمول مالیات می شوند؟ چه کسانی باید مالیات خانه های خالی بپردازند؟

وزارت راه اعلام کرده که هر خانواده ای می تواند دو واحد مسکونی داشته باشد، یک واحد مسکونی در محل سکونت و یک واحد در شهری دیگر و این دو واحد در هر صورت مشمول مالیات بر خانه های خالی نمی شوند حتی اگر خالی بمانند برای ماه ها.اما مالکان بیش از دو واحد طبق شرایط فوق، اگر ملکشان بیش از 4 ماه یا 120 روز خالی بماند مشمول مالیات بر خانه های خالی می شوند و برای مالیات ندادن یا باید آن را بفروشند یا به مستاجر اجاره دهند و در سامانه املاک با کد رهگیری ثبت کنند.

 

مبلغ مالیات بر خانه های خالی در سال 1400

مالیات بر خانه‌های خالی برای اشخاص حقیقی در سال اول ۶ برابر ارزش اجاره واحد در آن سال، سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر خواهد بود. برای اشخاص حقوقی واحدهای خالی در سال نخست ۱۲ برابر، سال دوم ۲۴ برابر و سال سوم ۳۶ برابر خواهد بود. یعنی اگر یک ملک در تهران مبلغ اجاره ماهیانه آن 10 میلیون تومان است، در صورت خالی ماندن طبق اطلاعات سامانه کد یکتا مسکن، سال اول مشمول 60 میلیون تومان مالیات می شود و مالیات سال دوم 120 میلیون و سال سوم 180 میلیون تومان خواهد بود.

 

 ادرس سامانه املاک و اسکان / سایت سامانه جامع املاک و اسکان

وزارت راه و شهرسازی سایت زیر را به عنوان آدرس سامانه کد یکتا مسکن معرفی کرده و سرپرستان خانوار برای ثبت اطلاعات املاک و نحوه اسکان و مالکیت خود باید از طریق این آدرس اقدام کنند.

سامانه املاک و اسکان/ amlak.mrud.ir

 

 

نحوه و روش ثبت نام سامانه املاک و اسکان

نحوه ثبت نام سامانه کد یکتا اینگونه است که ابتدا وارد سایت کد یکتا به ادرس amlak.mrud.ir می شوید و در صفحه اصلی روی گزینه ورود به سامانه کلیک می کنید.

مهلت ثبت نام سامانه املاک و اسکان

 

ثبت نام سامانه املاک و اسکان

 

در این مرحله از ثبت نام ابتدا باید شماره تلفن همراه و سپس کد ملی خودتان را وارد کنید و ادامه را بزنید. یک کد برای شما به تلفن همراه ارسال می شود. آن را وارد کنید و به مرحله بعد بروید.

 

 

سامانه املاک و اسکان

 

حالا شما در سامانه کد یکتا مسکن وارد صفحه کاربری خود شده اید. اطلاعات پروفایلتان را تکمیل کنید و به مرحله بعد بروید. لازم است در این صفحه جنسیت، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره تلفن ضروری و سایر اطلاعاتتان را وارد کنید.

 

سامانه یکتا

 

مهلت ثبت نام سامانه املاک و اسکان

در این مرحله دو گزینه وجود دارد: 1- مالک خودم هستم 2- شخص دیگری مالک است. اگر صاحبخانه هستید گزینه اول و اگر مستاجر هستید گزینه دوم را انتخاب کنید و به مرحله بعدی بروید.

 

ثبت نام سامانه املاک و اسکان

مالکان در این مرحله این صفحه را مشاهده می کنند که در آن باید اطلاعات سند و میزان مالکیت و زمان خرید ملک را وارد کنند.

 

سامانه املاک و اسکان

مستاجران نیز اطلاعات مالک مانند شماره تماس و کد ملی را وارد می کنند.

 

جزییات تمدید مهلت ثبت نام سامانه املاک و اسکان

سوالات متداول ثبت نام سامانه املاک و اسکان

برای خوداظهاری اطلاعات مالکیت و سکونت به چه سامانه‌ای مراجعه کنم؟

پاسخ: سامانه ملی املاک و اسکان کشور با آدرس amlak.mrud.ir جهت دریافت خوداظهاری اطلاعات مالکیت و سکونت توسط وزارت راه و شهرسازی طراحی شده و دارای اعتبار است.

دفعه اولی هست که وارد سامانه می شود. پیغام می دهد کد ملی با شماره همراه سازگار نیست. چه کار باید بکنم؟

پاسخ: برای ورود به سامانه لازم است با یک شماره همراه که مالکیت آن برای کدملی شما ثبت شده باشد وارد سامانه شوید.

برای ثبت واگذاری ملک خود در سامانه چه کاری باید انجام دهم؟

پاسخ: لطفا در کنار اطلاعات ملک خود در لیست املاک تحت مالکیت، گزینه ثبت واگذاری ملک را انتخاب نمایید.

خانه به نام من است، اما مستاجر در آن سکونت دارد. چگونه این مورد را ثبت کنم؟

پاسخ: در قسمت افزودن ملک بعد از ورود اطلاعات ملک، در قسمت اطلاعات سکونت، گزینه "شخص دیگری ساکن است." را انتخاب کرده و اطلاعات مستاجر خود را در آن وارد نمایید.

در سامانه نشان می دهد خانه من خالیست، اما خالی نیست. چکار کنم؟

پاسخ: لطفا وضعیت اقامت ملک خود را با انتخاب گزینه ثبت یا تغییر ساکن مشخص نمایید.

ملک را فروخته ام یا ساکن دیگری در ملک من سکونت دارد، اما کد رهگیری ندارم. برای ثبت آن چه کنم؟

پاسخ: وارد نمودن کد رهگیری برای ثبت فروش یا سکونت ملک الزامی نیست.

در ثبت ملکم اشتباها اطلاعات نادرستی وارد کرده ام و ثبت نهایی هم کرده ام. برای ویرایش آن چه کنم؟

پاسخ: برای اصلاح اطلاعات ملک روی دکمه ویرایش ملک کلیک کنید.

منظور از اقامتگاه اصلی و فرعی چیست؟

پاسخ: اقامتگاه اصلی اقامتگاهی است که در آن زندگی می کنید و اقامتگاه فرعی اقامتگاه دوم خانواده شماست.

اولین بار است که می خواهم وارد سامانه بشوم (یا رمز عبور خود را فراموش کرده ام). در صفحه سماوا میخواهم کد ملی خود را وارد نمایم، اما کد ملی وارد نمی شود. در این باره چکار باید کرد؟

پاسخ: لطفا اطمینان حاصل کنید از مرورگرهای به روز Google Chrome یا Mozilla Firefox استفاده می کنید.

چگونه مشخصات ملکم را در سامانه اضافه کنم؟

پاسخ: لطفا در قسمت املاک تحت مالکیت روی گزینه افزودن ملک کلیک کرده و مشخصات آن را ثبت نمایید.

وضعیت سکونت ملکم تغییر کرده است. برای ثبت آن چه کار کنم؟

پاسخ: لطفا در قسمت املاک تحت مالکیت در کنار ردیف ملک خود روی گزینه ثبت یا تغییر ساکن کلیک کرده و وضعیت جدید سکونت ملک خود را ثبت نمایید.

اقامتگاه خود را در سامانه نمی بینم. چه کار کنم؟

پاسخ: لطفا در قسمت اقامتگاه ها روی گزینه افزودن اقامتگاه کلیک کرده و مشخصات آن را ثبت نمایید.

می خواهم اقامتگاه خود را تغییر دهم. چگونه اقامتگاه قبلی خود را حذف کنم؟

پاسخ: لطفا در قسمت اقامتگاه ها در کنار ردیف اقامتگاه قبلی خود روی گزینه اتمام سکونت کلیک کرده و تاریخ پایان سکونت در آن را درج کنید. سپس مشخصات اقامتگاه جدید خود را ثبت نمایید.

آیا واحد مسکونی بایستی 120 روز به صورت متوالی خالی باشد یا اینکه خالی بودن به صورت غیرمتوالی نیز مشمول مالیات خواهد بود؟

پاسخ: در صورتیکه ملک به مدت 120 روز غیر متوالی در طول سال مالیاتی خالی باشد، باز هم مشمول مالیات بر خانه خالی خواهد شد.

در خصوص افرادی که بیش از 5 واحد مسکونی خالی دارند، آیا بایستی تمامی املاک در یک شهر واقع باشند؟

پاسخ: مهم نیست که واحدهای مسکونی در یک شهر باشد یا در شهرهای مختلف، به هر حال در صورتیکه مالک بیش از 5 واحد مسکونی خالی باشد، مشمول مالیات دو برابری می شود.

اگر ملکی در طول سال، 120 روز خالی بماند، اما مالک آن را فروخته باشد، به طوریکه بخشی از 120 روز زمان خالی ماندن، در اختیار مالک اول و مابقی در اختیار مالک دوم باشد، در این صورت آیا مشمول مالیات می گردد؟ اگر بله چه کسی بایستی مالیات را پرداخت کند؟

پاسخ: اگر 120 روز از زمان خالی بودن در اختیار یک مالک باشد، مشمول مالیات می گردد.

چنانچه ملکی به دلیل فرسودگی قابلیت اجاره دادن نداشته باشد، آیا مشمول مالیات خانه خالی می گردد؟

پاسخ: فرسودگی، ملاک عدم شمولیت در مالیات نیست و به هر حال ملک مشمول مالیات خانه خالی می گردد.

پس از اینکه، مالک اخطار مربوط به مشمول مالیات خانه خالی بودن را دریافت کرد، چه کاری باید انجام دهد؟

پاسخ: به سامانه جهت خوداظهاری مراجعه کند.

دو واحد مسکونی که دارای سند مجزا هستند و تجمیع شده و توسط یک خانوار استفاده می‌ شوند، آیا بایستی به صورت مجزا در سامانه ثبت شوند و خانه خالی تلقی می گردند؟

پاسخ: بله بایستی به صورت مجزا ثبت شوند و اگر یکی از املاک اقامتگاه دوم تلقی نشود، مشمول مالیات خانه خالی می گردد.

حکم ملکی که خریداری شده اما هنوز به مالک جدید تحویل نشده و در فاصله زمان بین خرید تا تحویل نهایی خالی بوده، چیست؟

پاسخ: اگر به میزان 120 روز خالی باشد و در اختیار یک مالک باشد، مشمول مالیات خانه خالی می گردد.

برای معافیت واحدهای وقفی که مشمول مالیات نمی باشند، چه مدارکی موردنیاز است؟

پاسخ: ملاک استعلام از سازمان اوقاف و امور خیریه است.

آیا واحدهای مسکونی در شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت مشمول مالیات خانه خالی می گردند؟

پاسخ: خیر، مشمول مالیات نمی گردند اما چنانچه اطلاعات آنها در سامانه اظهار نشوند، مشمول جریمه خواهند شد.

در چه صورت واحدهای مسکونی مشمول جریمه مربوط به عدم ثبت ملک می شوند و این جریمه در شهرهای کمتر و بیشتر از یکصد هزار نفر جمعیت به چه صورت خواهد بود؟

پاسخ: واحدهای مسکونی واقع در کلیه شهرهای زیر یکصدهزار نفر جمعیت و روستاهای کشور که هریک از مالک یا بهره‌بردار آن‌ها در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد در حکم خانه‌ خالی تلقی شده و مشمول جریمه‌ای معادل بیست درصد(20%) مالیات سال اول موضوع ماده (54 مکرر) قانون مالیات های مستقیم و واحدهای مسکونی واقع در شهرهای بالای یکصدهزار نفر جمعیت که هریک از مالک یا بهره‌بردار آن‌ها در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد، در حکم خانه خالی موضوع ماده (54 مکرر) این قانون محسوب میشوند.

درصورتیکه بهره بردار اطلاعات ملک را در سامانه درج ننماید، تکلیف مالک چیست؟

پاسخ: می تواند با درج کد رهگیری اجاره نامه و یا شناسه سند و رمز تصدیق اجاره نامه رسمی خود از شمول مالیات خارج شود.

اگر محل سکونت فرد تغییر کرد، چه کاری باید انجام دهد؟

پاسخ: ظرف مدت حداکثر یک ماه بایستی اطلاعات محل سکونت جدید را در سامانه ثبت نماید.

مهلت خوداظهاری برای اشخاص حقیقی و حقوقی چه مدت است؟

پاسخ: اشخاص حقیقی و حقوقی از زمان اعلام رسمی خوداظهاری حداکثر دو ماه برای درج اطلاعات فرصت دارند.

مالک اقامتگاه اصلی یکی از اعضای خانوار (مثلا همسر یا یکی از فرزندان سرپرست خانوار) است. نحوه ثبت ملک چگونه است؟

پاسخ: در این حالت سرپرست خانوار لازم است در قسمت مالکیت ملک آن عضو خانوار را به عنوان مالک معرفی کند. این عضو خانوار نیز لازم است به صورت جداگانه وارد سامانه شده و ملک خود را ثبت کند. دقت شود در هنگام ثبت ملک لازم است وی در قسمت اطلاعات سکونت گزینه "شخص دیگری ساکن است" را انتخاب کرده و کد ملی سرپرست خانوار را وارد نماید. همچنین اگر یک ملک به نام چند نفر از اعضای یک خانوار باشد، می بایست همه ی آن اعضای خانوار که دارای سهم هستند جداگانه وارد سامانه شده و ثبت اطلاعات نمایند.

خانه ای خریدم، اما هنوز سند به نامم نشده. چگونه ملکم را ثبت کنم؟

پاسخ: در این موارد لازم است در قسمت نوع سند گزینه "عادی" را انتخاب نمایید.

نحوه ی ثبت اطلاعات املاکی که به صورت اشتراکی و یا چند مالک هستند، چگونه است؟

پاسخ: اگر یک ملک به نام افراد مختلف (یا اعضای یک خانوار) باشد، می بایست همه ی آن افراد (یا اعضای خانوار) که دارای سهم هستند جداگانه وارد سامانه شده و ثبت اطلاعات نمایند.

آیا افرادی که در مرحله ی قبلی وارد سامانه شده اند باید دوباره وارد سامانه بشوند؟

پاسخ: بله، برای ثبت اطلاعات تکمیلی لازم است مجدد وارد سامانه شده و نسبت به تکمیل اطلاعات اقدام نمایند.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده