آیا کابینه سیزدهم فراجناحی خواهد بود؟-راهبرد معاصر
حمیدرضا ترقی، فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ می دهد:

آیا کابینه سیزدهم فراجناحی خواهد بود؟

حمیدرضا ترقی، فعال سیاسی اصولگرا در خصوص شبهه سهم خواهی گروه ها از کابینه سیزدهم گفت: از همان ابتدا آقای رئیسی سهم خواهی از دولت را رد کردند و البته در مقابل آن نیز مقاومت نشان دادند. طبیعتاً زمانی که مبنا بر اساس شاخص گرایی و تشکیل دولت کارآمد باشد و اصل کارآمدی و انقلابی بودن و روحیه جهادی داشتن در نظر گرفته شود، گرایشات سیاسی یا وابستگی های جناحی و سیاسی افراد، اولویتی در این مسئله تلقی نمی شود.
حمیدرضا ترقی؛ فعال سیاسی اصولگرا
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - 2021 August 05
کد خبر: ۹۷۶۷۱

آیا کابینه سیزدهم فراجناحی خواهد بود؟

 

حمیدرضا ترقی، فعال سیاسی اصولگرا در گفت و گو با راهبرد معاصر درباره چیدمان کابینه سیزدهم گفت: حدس و گمان هایی که در فضای مجازی موجود است چیزی نیست که قابل تحلیل باشد. یکسری ظن و گمان ها روی افراد صورت می گیرد و تلاش می کنند اینها را خورد جامعه بدهند در حالی که آقای رئیسی فقط شاخصه های انتخاب کارگزاران خود را مطرح کرده و مورد تاکید قرار داده است و امیدواریم بتواند بر اساس این شاخص ها وزرای کارآمد و انقلابی و متخصص و همچنین با روحیه جهادی و جوان را بکار گیرد تا بتواند از این چالش هایی که فراروی کشور در عرصه های مختلف است عبور کند.

 

ترقی در خصوص سامانه معرفی مدیران افزود:  این اقدام آقای رئیسی در کسب نظر از مردم و مشارکت دادن مردم در ارائه پیشنهادات برای مسئولیت های اجرایی ابتکار نو و خوبی بود که موجب شد مردم مشارکت در ترکیب کارگزاران نظام کنند و این مشارکت مردم اگرچه ممکن است تعداد نفراتی که با توجه به نظرات مردم انتخاب می شوند محدود باشد اما مشارکت مردم در این مسئله و در اختیار گذاشتن بانک اطلاعاتی از مدیران مورد قبول مردم در سایتی که آقای رئیسی اعلام کردند دست دولت را در شناخت رجال نخبه کشور باز گذاشت و می تواند توان دولت را در انتخاب عناصر مفید و مناسب تر باز کند و این ابتکار جالبی بود که ایشان بکار بردند و الان هم همین که تاکید کردند به سهم خواهی ها پاسخی نخواهند داد و شاخص محوری و کارآمدمحوری را در انتخاب های خود ملاک ارزیابی قرار دادند، این امیدواری را به مردم می دهد تا ان شاالله یک کابینه قوی و کارآمدی را برای غلبه بر مشکلات فعلی کشور ایشان ارائه دهد.

 

ترقی با اشاره به ادعای سهم خواهی گروه ها در کابینه دولت سیزدهم تصریح کرد: این سهم خواهی در دولت را از ابتدا آقای رئیسی رد کردند و در مقابل آن مقاومت می کنند. طبیعتاً وقتی مبنا شاخص گرایی و تشکیل دولت کارآمد باشد و اصل کارآمدی و انقلابی بودن و روحیه جهادی داشتن باشد گرایشات سیاسی یا وابستگی های جناحی و سیاسی افراد اولویتی در این مسئله تلقی نمی شود که شاخص های اصلی را ناقص کند یا تحت شعاع خود قرار دهد. این نوع ملاک به نظر می رسد ملاک بسیار خوب و پسندیده ای است و می تواند کارآمدی دولت را بالا ببرد و از گزینش وزرایی که وابستگی های جناحی و سیاسی آنها بر تخصص می چربد پرهیز شود.

 

عضو حزب مؤتلفه اسلامی براین باور است: امیدوار هستیم که کابینه اقای رییسی سفارشی و یا فراجناحی نباشد و هر چند هنوز اعلام نشده ولی امیدواریم بدون هیچ گونه اولویت دهی به جریان های سیاسی بلکه بر اساس کارآمدی و انقلابی گری افراد انتخاب شوند.

 

او در پاسخ به این پرسش، بسیاری بر این باورند دولت رئیس و کابینه وی نزدیک به مدیران کابینه احمدی نژاد خواهد بود تاکید کرد: طبیعتاً مقایسه این دو با هم بسیار غلط و فاقد مبنا است. اگر یکی دو نفر از کسانی که در دولت اول آقای احمدی نژاد بودند در ترکیب کابینه سیزدهم وجود داشته باشند دلیل بر اینکه شباهتی به دولت آقای احمدی نژاد داشته باشد، نیست. مضاف بر اینکه هویت فکری و اعتقادی و مبنایی آقای رئیسی با آقای احمدی نژاد تفاوت بسیار زیادی دارد و یقیناً سعی خواهد کرد که دولت سیزدهم به نسبت دولت هشتم و نهم یا نهم و دهم یک دولت کارآمدتر، قوی تر و توانمندتر در عرصه های مختلف باشد چون فاصله زمانی آن دولت با دولت سیزدهم فاصله زمانی زیادی نزدیک به ده سال است و شرایط کنونی اقتضائاتی را دارد که ممکن است در آن زمان این اقتضائات وجود نداشته باشد.

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده