ماجرای استخدام ۲۵ هزار طلبه در آموزش و پرورش چیست؟-راهبرد معاصر
نورالینک برای آزمایش انسانی تراشه‌های مغزی خود در کانادا مجوز دریافت کرد بازگشت ۶۰ دانشجوی اخراجی علوم پزشکی به تحصیل ماجرای خودکشی دانشجوی دختر دانشگاه رازی چه بود؟  انتقال زباله‌های ساری به تهران صحت دارد؟ اعلام جرم سازمان بازرسی تهران علیه تعاونی‌های بدقول مسکن مهر معاون قوه قضاییه: سرقت به عنوان اولین جرم کشور شناسایی شده است هشدار آرایشگران درباره افزایش موارد قارچ پوستی ناشی از کوتاهی مو با ابزار‌های غیربهداشتی پنجشنبه‌ها برای بانوان کارمند این استان تعطیل اعلام شد+ جزئیات آخرین خبر از انتصابات در وزارت آموزش و پرورش هشدار نارنجی هواشناسی؛ رگبار و رعد و برق در ۲۴ استان / احتمال آبگرفتگی معابر بیمه تکمیلی بازنشستگان برقرار شد بیمار ایدزی با مصرف دارو، هم می‌تواند ازدواج کند و هم بچه‌دار شود «ایلان ماسک» تصویر ماهواره‌بر ایرانی را منتشر کرد + عکس جزییات غربالگری سلامت روان دانش‌آموزان متوسطه بارش برف و باران از روز یکشنبه آغاز می‌شود

ماجرای استخدام ۲۵ هزار طلبه در آموزش و پرورش چیست؟

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش در واکنش به ضرورت جذب ۲۵ هزار نیروی طلبه در آموزش و پرورش گفت: این موضوع نقص قانونی نیست، اما حضور طلبه‌ها مانند طرح امین، رویه روشنی دارد و صرفا حضور طلبه‌ها برای کمک به جریان پرورشی مدارس است.
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - 2021 November 01
کد خبر: ۱۰۷۷۰۸

به گزارش راهبرد معاصر، محمود امانی طهرانی دبیر شورای عالی آموزش و پرورش در واکنش به ضرورت جذب ۲۵ هزار نیروی طلبه در آموزش و پرورش گفت: این موضوع نقص قانونی نیست، اما حضور طلبه‌ها مانند طرح امین، رویه روشنی دارد و صرفا حضور طلبه‌ها برای کمک به جریان پرورشی مدارس است.

وی تاکید کرد: حضور برخی طلاب در مدارس در واقع کمکی است که حوزه‌های علمیه انجام می‌دهند و تا این لحظه در اینجا بحثی تحت عنوان جذب یا استخدام طلاب مطرح نبوده است.

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه استخدام طلاب در آموزش و پرورش در چارچوب کاری ما رسمیت پیدا نکرده است، گفت: اگر موضوعی در جای دیگری بوده، ممکن است که من بی‌اطلاع باشم. اما تا این لحظه نه در شورای معاونان و نه در شورا‌های دیگر موضوع استخدام و جذب طلاب را ندیده‌ام. البته این امکان هم وجود دارد که شاید طرح یا برنامه‌ای توسط افرادی طراحی شده، اما هنوز در چارچوب کاری ما رسمیت پیدا نکرده باشد.

امانی طهرانی گفت: هرکس که قرار است به عنوان معلم وارد نظام آموزشی کشور شود، باید در سیستم جدید با ساز و کار مصوب یک سال اخیر ما ورود پیدا کند.
چیزی به اسم اسلامی شدن مدارس نداریم

امانی در ادامه درباره اسلامی شدن مدارس در پی فعالیت طلاب در مدارس گفت: ما مستقلا چیزی تحت عنوان اسلامی شدن مدارس نداریم. همه مدارس ما اسلامی هستند؛ بنابراین ما پروژه‌ای تحت عنوان اسلامی شدن مدارس در وزارت آموزش و پرورش تعریف نکرده‌ایم. همه مدارس ما از تعلیم و تربیت دینی برخوردارند و به عنوان یکی از ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنادین به آن‌ها توجه شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در این فرآیند معلمان، مربیان و مدیران مدارس همه فعالیت می‌کنند و در بخش‌هایی هم کنشگران ملی به کمک می‌آیند. این کنشگران ملی ممکن است افرادی باشند که در قالب انجمن اولیا و مربیان، شورای‌های آموزشی و پروش و… به کمک مدرسه بیایند.

امانی طهرانی خاطرنشان کرد: یکی از این ارکان در کشور هم حوزه‌های علمیه هستند. سال‌های متمادی است که گروهی از طلاب علاقه‌مند در قالب یک فعالیت ساماندهی شده و خودجوش و نه در ازای پرداخت پول و حقوق در آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند. درواقع طلاب در قالب یک جریان تبلیغی به مدارس اعزام می‌شوند و در مدارس با دانش‌آموزان فعالیت‌های دینی را انجام می‌دهند.

وی در توضیح طرح امین گفت:، اما در طرح امین طلاب علاقه‌مند آموزش می‌بینند و برای کار‌های فرهنگی، نماز جماعت و … به کمک مدرسه می‌روند.
سوءاستفاده از سهمیه مناطق محروم در کنکور

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش بیان در بخش دیگری از این گفتگو، در واکنش به این پرسش که شنیده شده برخی دانش‌آموزان که نزدیک مناطق محروم هستند در مدارس آن‌ها ثبت‌نام می‌کنند تا از سهمیه آن‌ها در کنکور استفاده کنند، بررسی شما در این خصوص چه بوده و چه برخوردی با آن خواهد شد، گفت: قانون مورد نظر برای مناطق محروم درست است، ولی اقتضای منطقه به گونه‌ای بوده که مرز بین دو منطقه به لحاظ فیزیکی نسبت به هم نزدیک واقع شده است. به همین دلیل عده‌ای از این امکان و قانون سوءاستفاده می‌کنند که این مورد باید بررسی شود تا جلوی آن گرفته شود.

امانی طهرانی گفت: ما بررسی نکرده‌ایم دقیقا کجا این مساله رخ داده است و فقط یک فیلم درباره آن دیده‌ام و فرض را بر این می‌گذارم رپورتاژی که تهیه شده درست است؛ بنابراین باید تبیین شود ریشه این اقدام کجاست.

وی اشاره کرد: ریشه چنین اقداماتی می‌تواند این باشد که یک نقطه و منطقه مثلا جزو منطقه ۳ کشوری به لحاظ محرومیت قرار دارد یا منطقه دیگری به عنوان منطقه یک تعیین می‌شود. این دو منطقه در مجاورت هم به گونه‌ای واقع شده‌اند که امکان تردد به راحتی وجود دارد.

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش گفت: بدین صورت که خانواده، دانش‌آموز خود را به منطقه ۳ کشوری می‌برند و بعد بر می‌گردانند. حقیقتا یکی از کار‌هایی که باید مورد بررسی قرار گیرد، این است که کدام نقطه کانونی با این ویژگی مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد./ایلنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده