به گزارش راهبرد معاصر؛ ۶۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته و بدهی ۴۰ هزار میلیارد تومانی تنها به قطعهسازان بخش کوچیکی از کارنامه مالی هشداردهنده خودروسازان است. همین وضعیت باعث شده که میزان تولید خودرو در کشور طبق آخرین آمار مربوط به دوره هفت ماهه امسال نسبت به سال گذشته تنها یک درصد رشد داشته باشد و این درحالیست که طرح جهش تولید خودرو آغاز شده و دولت وعده ارزانی خودرو را به مردم داده است.
در این شرایط خودروسازان طرح پیشفروش خودرو را به گونهای ادامه میدهند که رانت ناشی از اختلاف قیمت درب کارخانه و بازار به جیب تعداد محدودی از مشتریان میرود.
طبق اعلام ایران خودرو، طرح پیشفروش عادی (با موعد تحویل حداکثر ۱۲ ماهه) برخی محصولات شرکت ایران خودرو (با روش قرعه کشی) از روز پنجشنبه ۱۸ آذر ماه شروع و تا پایان روز شنبه ۲۰ آذر ماه ادامه دارد.
مرحله جدید پیش فروش محصولات شرکت ایران خودرو از روز پنجشنبه هفته جاری آغاز خواهد شد.
شرکت ایران خودرو همزمان با اعلام نرخ های پایه جدید محصولات خودرو طرح پیش فروش 6 محصول این شرکت را از فردا 18 آذرماه آغاز خواهد کرد.
طرح پیش فروش عادی (با موعد تحویل حداکثر 12 ماهه) با روش قرعه کشی) از روز پنجشنبه مورخ 1400/09/18 شروع و تا پایان روز شنبه مورخ 1400/09/20 ادامه خواهد داشت.
اما قیمت این خودروها در مقطع فعلی در بازار چقدر است؟
این جدول نشان میدهد که هماکنون دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک ۲۵ درصد معادل ۱۰۰ میلیون تومان ارزانتر از بازار است.
تارا دستی معادل ۴۱ درصد یعنی ۱۲۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشهای ۶۸ درصد یعنی ۱۴۸ میلیون تومان، دنا پلاس توربوشارژ دستی معادل ۵۸ درصد یعنی ۱۶۶ میلیون تومان، رانا پلاس معادل ۵۰ درصد یعنی ۹۰ میلیون تومان و سورن پلاس معادل ۴۸ درصد یعنی ۹۸ میلیون تومان ارزانتر از بازار است.
میانگین این اختلاف قیمتها ۱۲۰ میلیون تومان میشود که به معنای توزیع رانت در هر خودرو است. آیا این روش توزیع رانت همچنان ادامه خواهد یافت؟/ تجارتت نیوز