اعتبار کدام بخش‌ها در بودجه ۱۴۰۱ آموزش و پرورش حذف شد؟-راهبرد معاصر
توضیحات شرکت ثامن در خصوص آلوده بودن محلول دیالیز صفاقی جذب ۳۰ هزار نفر به آموزش و پرورش با آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان شیوه برگزاری کنکور ۱۴۰۴ تغییر می‌کند؟ ورود ۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس و ساخت ۳۹ خط جدید مترو پایتخت پلیس: دستگیری سارقان ۱۰میلیاردی طلافروشی در تهران ماهواره چمران جدیدترین تست‌های خود را با موفقیت به انجام رساند ایلان ماسک: نورالینک برای از بین بردن درد گردن و کمر باید تراشه مغزی بسازد صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای شمال | سیلاب در راه است معاون وزیر آموزش و پرورش: آموزش و پرورش ملک جناح خاصی نیست/ از ظرفیت اساتید استفاده شود خبر خوش برای معلمان | کد ۱۹ استخدام ۶ هزار نفر برای وزارت آموزش و پرورش تایید شد جزئیات مسمومیت چند دانش‌آموز در شهرری | ماجرا چه بود؟ واکنش سازمان غذا و دارو به ماجرای محلول‌های دیالیزی آلوده دستگیری تبعه افغان مسلح در یافت آباد به اتهام قدرت نمایی خبر خوش برای معلمان جدید و فرهنگیان فاقد رتبه و جاماندگان رتبه بندی+ جزئیات ماجرای درگیری موتور سوار و یک زن | واکنش پلیس | دلیل ارجاع زن جوان به مراجع قضایی

اعتبار کدام بخش‌ها در بودجه ۱۴۰۱ آموزش و پرورش حذف شد؟

این گزارش در پی آن است که تا حد ممکن تصویری از وضع بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۱ را ارائه کند.
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - 2021 December 21
کد خبر: ۱۱۴۵۸۶

به گزارش راهبرد معاصر، در لایحه بودجه سال 1401، کل اعتبارات بخش آموزش و پرورش اعم از اعتبارات جاری، عمرانی، درآمد اختصاصی به همراه ردیف‌های تابعه 156 هزار و 452 میلیارد تومان است.

بخش اصلی این اعتبارات در جدول شماره 7 به میزان 131 هزار و 206 میلیارد و 601 میلیون و 500 هزار تومان است.

این گزارش در پی آن است که تا حد ممکن تصویری از وضع موجود بودجه وزارت آموزش و پرورش را ارائه کند.

بودجه دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش در سال 1401، 13 میلیارد و 100 میلیون تومان است که در مقایسه با سال 1400، (11 میلیارد و 600 میلیون تومان) حدود 12.09 درصد رشد داشته است.

حذف بودجه مستقل پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

بودجه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در سال 1401، 423 میلیارد و 850 میلیون تومان است که در مقایسه با سال 1400، حدود 28 درصد رشد داشته است که بودجه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نیز در بودجه این سازمان ادغام شده است. در سال 1400 بودجه این سازمان 116 میلیارد تومان بود.

رشد منفی بودجه سازمان مدارس غیردولتی

بودجه سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در سال 1401، 152 میلیارد و 636 میلیون تومان است و بودجه 100 میلیارد تومانی کمک به صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی در سال 1401 حذف شده است اما 75 میلیارد و 500 میلیون تومان در ردیف کمک‌های بلاعوض به این سازمان قرار گرفته است و در مقایسه با سال 1400 بودجه این سازمان 15 درصد رشد منفی داشته است.

بودجه سازمان ملی پرورش استعداد درخشان در سال 1401، 83 میلیارد و 600 میلیون تومان است که در مقایسه با سال گذشته 8.5 درصد رشد داشته است. بودجه این سازمان در سال 1400، 72 میلیارد تومان بود.

بودجه دانشگاه شهید رجایی در سال 1401، 180 میلیارد و 352 میلیون تومان و دانشگاه فرهنگیان 2 هزار میلیارد و 743 میلیون و 200 هزار تومان است که بودجه دانشگاه رجایی و فرهنگیان در سال 1400 به ترتیب اینگونه بود: 118 میلیارد و 854 میلیون تومان و یک هزار و 846 میلیارد و 35 میلیون تومان بر این اساس بودجه دانشگاه رجایی 23 درصد و دانشگاه فرهنگیان 21.7 درصد رشد داشته است.

جهش عجیب بودجه سازمان تعلیم و تربیت کودک

بودجه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در بودجه سال 1401، 137 میلیارد و 710 میلیون تومان است که در مقایسه با سال 1400، 160 درصد رشد داشته است.

اعتبارات جاری سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در لایحه بودجه سال 1401، 5 هزار و 347 میلیارد و 392 میلیون تومان است که در مقایسه با سال 1400، 12 درصد رشد داشته است. اعتبارات جاری این سازمان در بودجه سال 1400، 45 میلیارد تومان بود.

آموزش و پرورش استثنایی نیازمند توجه بیشتر

بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در لایحه بودجه 1401، 283 میلیارد و 900 میلیون تومان است که در مقایسه با سال 1400 7.04 درصد رشد داشته است این در حالی است که حمایت از دانش‌آموزان استثنایی و ارائه خدمات توانبخشی به آنها نیازمند رشد بیشتر بودجه این سازمان است؛ بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال 1400، 242 میلیارد و 725 میلیون تومان است.

اعتبارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در لایحه بودجه سال 1401، 41 درصد رشد داشته است.

رشد 2 برابری اعتبار سرانه دانش‌آموزی

کمک به تامین سرانه دانش‌آموزی جزو موضوعاتی است که در لایحه بودجه 1401 توجه خوبی به آن شده است و اعتبارات آن دو برابر شده و از یک هزار و 128 میلیارد تومان به 3 هزار و 233 میلیارد تومان افزایش یافته است.

اعتبارات مربوط به فعالیت پرورشی و امور تربیتی دانش‌آموزان به صورت مستقل و با اعتبار 364 میلیارد و 400 میلیون تومان در نظر گرفته شده است که در مقایسه با سال 1400، 8 درصد رشد داشته است.

رشد 52 درصدی بودجه توسعه عدالت آموزشی

کیفیت بخشی به فعالیت‌های آموزشی و پرورشی و توسعه عدالت آموزشی با 350 میلیارد تومان اعتبار در لایحه بودجه سال 1401 لحاظ شده است که در مقایسه با سال گذشته 52 درصد رشد داشته است. این اعتبار در لایحه بودجه سال 1400، 209 میلیارد و 491 میلیون تومان بود.

ادغام برخی اعتبارات در ستاد وزارت آموزش و پرورش

بودجه ستاد وزارت آموزش و پرورش در لایحه سال 1401 نسبت به سال 1400 با رقم 8 هزار و 943 میلیارد و 773 میلیون تومان حدود 6 برابر رشد داشته است چرا که برخی ردیف‌ها ذیل وزارت آموزش و پرورش تعریف و در بودجه ستاد ادغام شده است به عنوان مثال ردیف‌هایی مانند طرح جامع هدایت و ارتقای پوشش تحصیلی در مناطق محروم، برون‌سپاری و توسعه آموزش‌های کاردانش و خرید خدمات، فعالیت‌های تربیت‌بدنی و ارتقای سلامت دانش‌آموزان، توسعه کمی و کیفی آموزش‌های پیش از دبستان، مستندسازی اراضی و املاک، اداره مدارس خارج از کشور در این بخش لحاظ شده است.

بودجه مدارس خارج از کشور در بودجه ستاد وزارت آموزش و پرورش ادغام شده است و 6 هزار میلیارد تومان آن از طریق درآمد اختصاصی تأمین می‌شود.

بودجه ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها که 96 درصد اعتبارات آموزش و پرورش در این حوزه قرار دارد 19.5 درصد رشد داشته است و از 89 هزار میلیارد تومان به 106 هزار و 100 میلیارد تومان رسیده است، بیشتر کسری‌های وزارت آموزش و پرورش در این بخش است و بودجه رتبه‌بندی باید به این بخش اضافه شود به اذعان برخی کارشناسان این بخش به رشد 27 درصدی اعتبارات نیاز داشت./تسنیم

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار