رئیس قوه‌قضائیه به قضات: تا جای ممکن قرار‌های منجر به بازداشت را طوری صادر کنید که فرد امکان تامین آن را داشته باشد اعلام جرم دادستانی تهران علیه یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش اعلام شد دستگیری اوباش محله فلاح به اتهام درگیری‌های مسلحانه توسط پلیس پایتخت تسهیلات ویژه برای مشمولان پذیرفته شده در آزمون‌های سراسری ۱۴۰۴ وزارت علوم: اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه‌ها مشمول فوق‌العاده خاص خواهند شد تاخیر ۲ ساعته در آغاز فعالیت ادارات برخی شهر‌های خوزستان راز تشکیل هسته سیاره مشتری فاش شد فعالیت‌های دریایی در خزر ممنوع شد گرمای هوا شکسته می‌شود / کاهش ۲ تا ۳ درجه‌ای دما در کل کشور از پنجشنبه رشته‌های جدید کاردانی به کارشناسی سال ۱۴۰۴ اعلام شد؛ آغاز فرصت ثبت نام ۱۳ کیلو طلای قاچاق توقیف شده در فرودگاه تحویل مراجع ذیصلاح شد تعزیرات: قیمت‌گذاری بی‌ضابطه برنج داخلی باعث نابسامانی بازار شده است قانون مطبوعات تغییر می‌کند؟ ترافیک پنج کیلومتری در کندوان و هراز/ ادامه محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های شمال فایننشال تایمز: هوش مصنوعی جای زبان دوم را نمی‌گیرد

طرح ویژه مجلس برای صندوق ذخیره فرهنگیان

نمایندگان مجلس طرحی را برای خروج صندوق ذخیره فرهنگیان از ماهیت غیردولتی ارائه کرده‌اند؛ در همین رابطه مرکز پژوهش‌های مجلس توضیحاتی را ارائه کرده است.
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۹ - ۱۴ دی ۱۴۰۰ - 2022 January 04
کد خبر: ۱۱۶۴۷۵

به گزارش راهبرد معاصر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را برای خروج صندوق ذخیره فرهنگیان از ماهیت غیردولتی ارائه کرده‌اند.

نمایندگان طراح معتقدند: با اقدام وزیر وقت آموزش و پرورش (محمدعلی نجفی) مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان با ماهیت شرکت خصوصی و معرفی اشخاص حقیقی و حقوقی به عنوان موسس و سهامدار صندوق تأسیس شد، اما به استناد گزارش تحقیق و تفحص مجلس و نظر به تبعیت وزارت آموزش و پرورش از قوانین و مقررات عمومی تاسیس صندوق ذخیره جز به یکی از صور قانونی چهارگانه وزارتخانه، موسسه دولتی، شرکت دولتی، موسسه و نهاد عمومی غیردولتی امکان‌پذیر نبوده و باید توسط مؤسس (وزارت آموزش و پرورش) مراعات شود.


مرکز پژوهش‌های مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا ماهیت صندوق ذخیره فرهنگیان، مؤسسه عمومی غیردولتی است؟ گفته: بله با توجه به آنچه بیان شد به دلیل ابهام در ماهیت حقوقی صندوق ذخیره فرهنگیان، استفسار درباره تبصره ۶۳ قانون برنامه دوم توسعه برای تعیین حدود و ثغور آن ضروری است و طبق اصول کلی حقوقی و هدف قانونگذار ماهیت این صندوق خصوصی نیست.


صندوق را می‌توان در زمره مؤسسات عمومی غیردولتی محسوب کرد بدین سبب ساز و کار نظارت بر آن توسط دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور امکان‌پذیر بوده و تصویب اساسنامه آن است یا مجلس شورای اسلامی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی به پیشگیری از بروز مفاسد احتمالی و بلاتکلیفی آن کمک کند.

نحوه پرسش مطرح شده در این طرح به دلیل آنکه صرفاً خصوصی بودن را نفی کرده است مشکل را حل نمی‌کند و می‌تواند همچنان محل اختلاف و ابهام باشد لازم است به دلیل نوع فعالیت این صندوق و نظارت‌پذیری آن و امکان تصویب اساسنامه از سوی مجلس شورای اسلامی، مؤسسه عمومی غیردولتی بودن آن مورد استفسار قرار گیرد./تسنیم

ارسال نظر