به گزارش راهبرد معاصر، مجید صباغ زاده، مدیرکل توسعه امینی راه و حریم سازمان راهداری، در میزگرد بررسی حادثه تصادف بهبهان، گفت: خطاهای انسانی، نابسامانی محیط یا جاده و نقص فنی وسیله نقلیه سه عامل تصادف است و جادهها باید به علائم مجهز باشد و نقاط مهگیر مجهز به روشنایی بوده و حفاظهای میانی نیز رعایت شود.
وی افزود: در محور بهبهان - رامهرز جاده کوهستانی نیست و پرتگاه ندارد و دو طرف جاده توسط حفاظهای میانی از یکدیگر جدا شده و حتی سیستم روشنایی نیز موجود است و به عبارتی استانداردهای مورد نیاز در محور بوده است و ضمن اینکه این نوع مهگرفتگی در این محور سابقه نداشته است.
مدیرکل توسعه امینی راه و حریم سازمان راهداری در پاسخ به این سوال که با وجود گفته شما این محور به لحاظ مهگرفتگی مسبوق به سابق است، اما شما میفرمایید که سابقه نداشته است، گفت: غلظت مه متفاوت است و شرایط مهگرفتگی اخیر در این جاده واقعاً بیسابقه بود کما اینکه پلیس و مقامات استانی نیز به این نکته اشاره کردهاند که چنین وضعیتی سابقه نداشته و شدت مه به اندازهای بالا بوده است که میدان دید راننده حتی به حدود 15 متر کاهش یافته است. البته محور بهبهان-رامهرز از استانداردهای لازم و تجهیزات کافی برخوردار بوده است.
حادثه مهگرفتگی به صورت ناگهانی اتفاق افتاد
در ادامه، محمد علی زارع، معاون فنی و مهندسی پلیس راهور، با تاکید بر اینکه ایجاد مه در محور بهبهان-رامهرز مقطعی، لحظهای و ناگهانی بوده است، گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی در تمام شبانه روز در محورهای مواصلاتی کشور از جمله محور بهبهان - رامهرز حضور داشته است. در چنین مواقعی که مه غلیظ جاده را فرا میگیرد فصلالخطاب ما قانون است و قانون این موارد را پیشبینی کرده است و رانندگان را مکلف کرده است تا در چنین وضعیتی که مه مانع دید راننده حتی در فاصله 50 متری است، سرعت مطمئنه را رعایت کنند و یا اینکه در کنار جاده متوقف شوند تا مه برطرف شود.
وی در رابطه با وظیفه پلیس در این شرایط، گفت: پلیس حضور داشته است و در زمان مهگرفتگی لحظهای محدودیت تردد اعلام میشود اما خودروهای سانحه دیده در آن لحظه در مسیر در حال تردد بودهاند.
ایربگ 7 خودرو تولیدی سایپا در تصادف بهبهان باز نشد که هیچکدام از جلو برخورد نداشتهاند
در ادامه محمد حسن جبلی، معاون کیفیت گروه خودروسازی سایپا در ارتباط با این حادثه بیان کرد: در تصادف زنجیرهای محور بهبان - رامهرز، 23 خودرو متعلق به شرکت سایپا بود و از این تعداد 16 خودرو تولید قبل از سال 91 و فاقد ایربگ بودند و 7 خودرو هم ایربگهایشان عمل نکرد. طبق بررسیهای به عمل آمده هیچ کدام از 7 خودرو تصادف شدید از جلو نداشتهاند. متأسفانه به علت برخی از محدودیتها نتوانستیم از برخی از این خودروها عکس تهیه کنیم.
تعویض بیش از 2500 عدد ایربگ در سال 1400
در ادامه رحیمی، معاون کیفیت ایران خودرو نیز بیان کرد: در سیستمهای کیفیت در خودروسازهای ایران، همه استانداردهای لازم برای قطعات خودرو را چک میکنیم و به صورت 100 درصد اطمینان حاصل میکنیم که این استانداردها رعایت شده و بعد خودرو را تحویل مشتری میدهیم. هر سازنده بر اساس طرح کیفیتی تعریف شده، موظف است به ازای هر یکهزار دستگاهی که تولید میکند، یک تست مخرب روی مجموعه کامل داشبورد انجام دهد که هیچ گونه گزارشی مبنی بر عمل نکردن ایربگ نداشتیم.
وی تصریح کرد: از ابتدای سال 1400 تاکنون، بیش از 2500 عدد ایربگ به دلیل تصادف و بازشدن ایربگ تعویض کردیم.
در ادامه پیمان پیرایش، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان استاندارد، گفت: با توجه به اینکه سالیانه صدها هزار خودرو تولید میشود به هیچ وجه نظارت بر تک تک آنها مقدور نیست./ تسنیم