موفقیتی دیگر در توسعه فاز 14 پارس جنوبی /سازه 510 تنی پس از تکمیل به آب انداخته شد-راهبرد معاصر
چه خودرو‌هایی شرایط فروش خارج از سامانه را دارند؟ سازمان هدفمندی یارانه‌ها: مردم حتما حساب بانکی خود را برای دریافت یارانه چک کنند عرضه اولیه سهام زاگرس دارو پارسیان در فرابورس ایران + جزییات وزیر نیرو: ۶ هزار مگاوات برق تا تابستان آتی وارد شبکه می‌شود طرح فروش نقدی و اقساطی مدیران خودرو دی ۱۴۰۳ + جدول و شرایط شرایط پیش فروش سایپا برای متقاضیان سامانه یکپارچه اعلام شد + جدول ممنوعیت فروش خودرو‌های وارداتی خارج از سامانه زیان ۲.۲ میلیارد دلاری سرقت رمزارز در ۲۰۲۴  ۴۴ میلیون نفر سود سهام عدالت گرفتند  قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۹/۳۰ قیمت مصوب میوه شب یلدا اعلام شد/ قیمت هندوانه، انار، خرمال، موز و نارنگی یارانه آذر واریز شد / دهک‌های چهارم تا نهم حسابشان را چک کنند شرایط فروش فوق العاده خودرو چانگان CS۳۵ تیپ ۳ واریز سود به بیش از ۴۴ میلیون مشمول سهام عدالت خاتمه یافت وزیر کار: ناترازی‌ها بیشتر از آنکه به شرایط امروز مربوط باشد، ریشه در برخی تصمیمات گذشته دارد

موفقیتی دیگر در توسعه فاز 14 پارس جنوبی /سازه 510 تنی پس از تکمیل به آب انداخته شد

یکی از مهمترین سازه‌های در دست ساخت پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی، آخرین سه پایه مشعل سکوهای این فاز برای نصب در موقعیت D بود که این سازه پس از تکمیل توسط متخصصان داخلی، به‌آب اندازی شد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۷ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - 2019 May 25
کد خبر: ۱۲۰۲۸

به گزارش راهبرد معاصر ،  طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی با هدف تولید گاز طبیعی به میزان دو میلیارد فوت مکعب استاندارد در روز در دست انجام است. به منظور تحقق این هدف، ساخت و نصب 4 سکوی دریایی هر یک به ظرفیت تولید 500 میلیون فوت مکعب در روز در برنامه قرار گرفت.

 

در ابتدای سال 95 دو سکوی 14C و 14D که در یارد بندرعباس مراحل نهایی تکمیل و آماده سازی را می گذراندند، به پروژه فاز 17 و 18 اختصاص یافتند. به دلیل آماده شدن بخش دریایی فازهای 17 و 18 برای نصب سکو از یک طرف و آماده نبودن سکوهای 17B و 18B در یارد شرکت صدرا در آن زمان، وزارت نفت تصمیم گرفت تا با اعمال تغییراتی در سکوهای 14C و 14D آنها را با مشخصات سکوهای 17B و 18B راهی خلیج فارس کند.

 

یکی از دلایل اصلی تأخیر در تکمیل این فاز از میدان مشترک گازی پارس جنوبی، همین اولویت بندی و تغییر در برنامه‌ها بود.

 

بالاخره دو سکوی دریایی فاز 14 در سال گذشته وارد مدار بهره‌برداری شد و تولید روزانه یک میلیارد فوت‌مکعب گاز ترش از مخزن پارس جنوبی در این پروژه محقق شد. هم‌اکنون بخش دریایی فاز 14 پارس جنوبی شرایط مطلوبی دارد و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، مقرر است دو سکوی باقی‌مانده این طرح با ظرفیت روزانه هر یک 500 میلیون فوت‌مکعب تا پایان سال جاری وارد مدار تولید شده و با توجه به آماده نشدن واحدهای پالایشگاهی این پروژه، گاز تولیدی این دو سکو به یکی از پالایشگاه‌های پارس جنوبی برای تصفیه ارسال شود.

 

درحال حاضر با بهره برداری از دو سکوی اصلی 14A و اقماری 14C، روزانه 28.3 میلیون مترمکعب گاز غنی معادل یک فاز استاندارد در بخش فراساحل این طرح از میدان گازی مشترک پارس جنوبی برداشت و جهت تصفیه به خشکی ارسال می شود. با بهره‌برداری از دو سکوی باقی‌مانده این فاز، یک میلیارد فوت‌مکعب (حدود 28 میلیون مترمکعب) به ظرفیت روزانه تولید گاز کشور افزوده می‌شود.

 

یکی از مهمترین سازه‌های در دست ساخت پروژه فاز 14 پارس جنوبی، آخرین سه پایه مشعل سکوهای این فاز برای نصب در موقعیت D بود که این سازه پس از تکمیل توسط متخصصان داخلی، به‌آب اندازی شد.

 

محمدمهدی توسلی پور، مجری طرح توسعه فاز14 پارس جنوبی در خصوص آخرین وضعیت توسعه این فاز، از عملیات بارگیری، مهاربندی و انتقال سه پایه مشعل آخرین سکوی فاز 14 پارس جنوبی به منظور نصب در موقعیت D این فاز در آب‌های خلیج فارس، خبر داد و گفت: این سازه، آخرین سه پایه مشعل سکوهای فاز14 است که پس از ساخت در یارد ایزوایکو در بندرعباس، توسط شناور تندگویان حمل و آماده نصب در موقعیت سکوی اقماری14D می شود.

 

وی درباره زمان نصب این سازه اظهار داشت: شناور حامل سه پایه مشعل سکوی14D ،دوم خرداد ماه و در اولین وضعیت پایدار دریا عازم میدان گازی پارس جنوبی شد و در صورت شرایط مساعد جوی، عملیات نصب این سازه 510 تنی با ارتفاع 79 متر، توسط شناور نصاب SEAPAD از روز هشتم خرداد ماه آغاز و عملیات شمع‌کوبی و نصب کامل این سازه باتوجه به پیش بینی پدیده رفیوزال، حدود یک ماه به طول خواهد انجامید.

منبع:تسنیم

ارسال نظر