چرا پرونده هسته‌ای ایران نزد جمهوری‌خواهان حائز اهمیت است؟-راهبرد معاصر
واکنش نمایندگی ایران به تحریم‌های خزانه داری آمریکا توافقات مالی ایران و روسیه از ماه آینده اجرایی خواهد شد مسکو: قرارداد جدیدی برای همکاری با ایران امضا خواهد شد وزیر جنگ اسرائیل: ایران بزرگ‌ترین تهدید برای آینده دنیاست اسماعیل هنیه: حمله به خانواده‌ام منجر به تغییر مواضع مقاومت نخواهد شد شرط سازمان ملل برای تداوم کمک‌ به غزه وزیر دفاع آمریکا از تشدید تنش‌ها در مرز لبنان ابراز نگرانی کرد تحریم‌های آمریکا علیه ۵۰ شخص و نهاد به بهانه ارتباط با ایران تأکید وزیر خارجه نپال بر تقویت مناسبات دوجانبه با ایران هشدار کرملین به ارمنستان: با پیوستن به اتحادیه اروپا بازار روسیه را از دست خواهید داد تأکید وزیر خارجه کویت بر توسعه روابط با ایران تاکید باقری بر عزم جدی تهران در توسعه روابط با ریاض جلسه شورای امنیت با محوریت تحولات نوار غزه آغاز مذاکرات عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا حملات پهپادی و موشکی مقاومت لبنان به شمال اراضی اشغالی
صالح اسکندری، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ داد؛

چرا پرونده هسته‌ای ایران نزد جمهوری‌خواهان حائز اهمیت است؟

صالح اسکندری، کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اهداف نامه تهدیدآمیز ۳۳ سناتور آمریکایی خطاب به بایدن درباره احتمال احیای برجام گفت: در انتخابات میان دوره‌ای آمریکا در آبان ۱۴۰۱ تمامی کرسی‌های مجلس نمایندگان و بیش از یک سوم کرسی‌های مجلس سنا تعیین تکلیف می‌شود، از همین‌رو اگر روند سنگ‌اندازی‌ها در برنامه‌های بایدن از سوی جمهوری‌خواهان ادامه پیدا کند، با توجه به کاهش محبوبیت دموکرات‌ها، احتمالا جمهوری‌خواهان اکثریت را هم در کنگره و هم در سنا به دست خواهند آورد.
صالح اسکندری؛ کارشناس مسائل سیاسی
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۷ - ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - 2022 February 09
کد خبر: ۱۲۱۵۲۹

چرا پرونده هسته‌ای ایران نزد جمهوری‌خواهان از حائز اهمیت است؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ همزمان با از سرگیری دور جدید گفتگوهای ایران با گروه ۴+۱ درباره‌ی چگونگی احیای برجام، شماری وسیعی از جمهوری‌خواهان و رسانه‌های تحت امر آنان با راه‌اندازی کارزاری، خواستار ایفای نقش مستقیم کنگره در پرونده هسته‌ای شده‌اند. سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکایی در نامه‌ای خطاب به جو بایدن، از او خواستند برای هرگونه بازگشت به توافق هسته‌ای، رای مثبت کنگره را دریافت کند. نامه سناتورهای جمهوری‌خواه هشدار می‌دهد که اگر سنا طرف مشورت واقع نشود، آنها حق هرگونه اقدام برای تعلیق یا توقف دائمی توافق دولت بایدن با جمهوری اسلامی را برای خود محفوظ می‌دانند. حالا قرار است رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در برابر کنگره آمریکا شهادت دهد. دکتر «صالح اسکندری» استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی بر این باور است که بعید به نظر می رسد توضیحات «رابرت مالی» به کنگره نیز موجبات اقناع نمایندگان جمهوری خواه را فراهم کند. ادامه تحلیل و ارزیابی دکتر اسکندری در گفتگو با «راهبرد معاصر» را در ادامه می خوانید.


این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به سنگ اندازی جمهوری خواهان همزمان با از سرگیری دور هشتم گفتگوهای ایران با گروه ۴+۱ در موضوع لغو تحریم ها در وین گفت: نامه ۳۳ نفر از سناتورهای جمهوری خواه به بایدن حداقل ضمانت ها را در احیای هرگونه توافقی در وین از بین می برد.


سنگ اندازی سنا در برنامه های بایدن

اسکندری با بیان اینکه سی و سه تن از اعضای جمهوری‌خواه سنای آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن هشدار داده‌اند که اگر دولت وی مانع از بررسی توافق هسته‌ای با ایران شود، برای بی‌اثر کردن آن تلاش خواهند کرد و در صورت بازگشت جمهوری‌خواهان به قدرت، در صدد لغو آن برخواهند آمد، گفت: مشابه این سنگ اندازی سنا در سایر برنامه های بایدن نظیر به بن بست خوردن لایحه ۱.۷ تریلیون دلاری رفاه اجتماعی و تغییرات اقلیمی نیز به چشم می خورد که با هدف تاثیر گذاری بر انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا در ۸ نوامبر ۲۰۲۲ صورت می پذیرد.


وی با بیان اینکه در انتخابات میان دوره ای آمریکا در آبان ۱۴۰۱ تمامی کرسی های مجلس نمایندگان و بیش از یک سوم کرسی های مجلس سنا تعیین تکلیف می شود، گفت: اگر روند سنگ اندازی ها در طرح و برنامه های بایدن ادامه پیدا کند، با توجه به کهولت سن رئیس جمهور آمریکا و کاهش محبوبیت دموکرات ها، احتمالا جمهوری‌خواهان اکثریت را هم در کنگره و هم در سنا به دست خواهند آورد هر چند همین الان هم در سنا اکثریت دارند.


سنگ اندازی جمهوری‌خواهان ادامه خواهد داشت!

این استاد دانشگاه با بیان اینکه جمهوری خواهان سنا از بایدن خواسته اند که هر گونه توافق هسته ای با جمهوری اسلامي ايران باید به عنوان یک "معاهده"، با مشورت و رضایت دو سوم اعضای سنا به اجرا گذاشته شود، افزود: سناتورهای جمهوری خواه پایه هر گونه توافق را آنقدر متزلزل کرده اند و با پیش‌بینی پیروزی جمهوریخواهان در رقابت‌های ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ اعلام کرده اند که هر توافقی که مورد تایید سنا نباشد "احتمالاً در روزهای آغازین ریاست‌جمهوری بعدی لغو خواهد شد."


اسکندری با بیان اینکه توضیحات "رابرت مالی" به کنگره نیز بعید است موجبات اقناع نمایندگان جمهوری خواه را فراهم کند افزود: ساختار سیاسی آمریکا در توافق دو حزب بر موضوعات مربوط به امنیت ملی و سیاست خارجی دیگر ثبات قرن بیستم را ندارد و بعد از ناکامی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ سطح تنازعات بین دو حزب افزایش بی سابقه ای پیدا کرده است.


افزایش تنازعات حزبی در کنگره آمریکا

وی با بیان اینکه بعد از ادعاهای تقلب ترامپ و حمله طرفداران او به ساختمان کنگره، حزب جمهوری خواه تبدیل به یک کانون شورش‌گر شده است، گفت: هسته اصلی جمهوری خواهان به تبعیت از ترامپ ایده براندازی دموکراسی آمریکایی را دنبال می کنند.


این تحلیلگر مسائل سیاسی با ابراز امیدواری از اینکه تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی در وین با درک این شرایط شکننده در سیاست خارجی آمریکا می توانند موضوع هر گونه توافق را پیگیری کنند، افزود: دولت بایدن و دموکرات های آمریکایی توافق با ایران را به عنوان یک کارت برنده در انتخابات پیش رو برای خود تلقی می کنند و برای ایشان مهم نیست که آیا این توافق اثر بخش هست یا خیر!


علت اصرار آمریکایی ها برای مذاکره مستقیم چیست؟

وی با بیان اینکه خروج ریچارد نفیو معمار تحریم های هوشمند و آرین طباطبایی از تیم مذاکره کننده آمریکایی یک تاکتیک است، گفت: برای فهم علت اصرار آمریکایی ها برای مذاکره مستقیم با ایران باید خاطرات ویلیام برنز در کتاب کانال محرمانه را مجددا مرور کرد که چگونه پیش از دولت روحانی مقدمات حضور در بین کشورهای ۳+۲ را فراهم کردند و در نهایت با تغییر دولت در ایران توانستند برجام را به تصویب برسانند.


اسکندری در پایان با بیان اینکه همانگونه که مقام معظم رهبری روز گذشته به درستی فرمودند جنگ امروز دشمنان علیه ملت ایران یک جنگ ترکیبی است، افزود: مذاکره کنندگان با درک مختصات جنگ ترکیبی دشمن توافق را پیگیری کنند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده