به گزارش راهبرد معاصر، ، اخیرا خبری مبنی بر عقبنشینی کمیسیون تلفیق از واردات ۵۰ هزار خودروی سواری منتشر شده است.
حدود سه هفته قبل در جریان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، سیدمحمدرضا میرتاجالدینی عضو این کمیسیون از تصویب واردات ۵۰ هزار خودرو، خبر داد. آن هم بر خلاف گذشته، با ارز غیرصادراتی.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ کل کشور در این مورد توضیح داد: دولت میتواند در سال آینده ۵۰ هزارخودروی سواری و ۱۰ هزار ماشینآلات سنگین را با تعرفه ورودی که به تصویب هیات وزیران میرسد، وارد کشور کند.
در آن زمان، سقف درآمدی این بند تا ۶۰۰ هزار میلیارد ریال تعیین شد.
علی جدی، دیگر نماینده مجلس نیز در این مورد گفت: من فکر میکنم که واردات ۵۰ هزار خودرو در صحن هم تصویب شود (تسنیم).
اما حالا ورق برگشته و اخبار جدید، گویای عقبنشینی از واردات خودروی سواری است.
در مصوبه جدید کمیسیون، قرار است ۵۰ هزار دستگاه کامیون، اتوبوس بیرون و درون شهری، تریلی، تریلی یخچالدار، واگن، واگن یخچالدار و کشنده و ده هزار دستگاه ماشینآلات سنگین به کشور وارد شود. به عبارت دیگر خودروی سواری به خودروهای عمومی و سنگین تغییر کرده است.
ماجرا چیست؟
دلیل عقبنشینی از واردات خودروی سواری چیست؟
فیروز نادری، کارشناس خودرو در گفتگو با تجارتنیوز گفت: به نظر میرسد خودروسازان به طور کامل با واردات خودرو به کشور موافقت نکردهاند. برخی از آنها مخالف واردات هستند.
او افزود: دستهای پشت پردهای که از ممنوعیت واردات خودرو سود میبرند، جلوی آزادسازی را میگیرند. خودروسازان، با آزاد شدن واردات توان رقابت ندارند. آنها نمیتوانند به راحتی طرحهای پیشفروش را اجرا کنند و در فروش محصولات با مشکل مواجه میشوند.
به گزارش تجارتنیوز، به اعتقاد تعدادی از کارشناسان نیز، دلیل ممنوعیت واردات خودرو نه حمایت از خودروسازان و مخالفت آنها با واردات، که کمبود ارز در کشور است. به عبارت دیگر ممکن است مخالفت دولت و البته مجمع تشخیص مصلحت نظام، باعث عقبنشینی مجلس از واردات خودروی سواری شده باشد.
این تصمیم در حالی گرفته شده است که برخی کارشناسان معتقد بودند حتی ورود ۵۰ هزار خودروی سواری هم به حدی نیست که مشکلی را از بازار حل کند./تجارت نیوز