جزئیات قرعه‌کشی فروش خودرو‌های وارداتی/ ثبت درخواست ۹۵ هزار نفر برای ۱۰ هزار خودرو قیمت انواع برنج در میادین و بازار‌های میوه و تره بار اعلام شد پیش بینی قیمت طلا و سکه فردا یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۴ معتمدیان: تبعیض منطقه‌ای در قطعی برق وجود ندارد / افزایش ساعات قطعی برق خارج از برنامه به علت فشار به شبکه برق است ازسرگیری پرواز‌های منظم باکو–تهران از اول سپتامبر رئیس کمیسیون عمران مجلس: خط انتقال آب طالقان مهرماه به تهران و البرز می‌رسد پیش‌بینی قیمت طلا و سکه فردا پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۴ / بازار طلا همچنان تحت تاثیر دلار طرح جدید فروش اقساطی خودرو ریسپکت مرداد ۱۴۰۴ + شرایط فروش قرعه کشی ایران خودرو آغاز شد + آمار تالار شیشه‌ای قرمز شد/ یازدهمین افت پیاپی بازار سرمایه طلای بورسی از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد وزیر راه: کاهش تراز آب خزر معیشت ساحل‌نشینان و کشتیرانی را تهدید می‌کند مدیرکل صمت استان تهران: امسال سال سختی برای بخش صنعت است دستور بانک مرکزی برای فعالیت شبانه‌روزی ۴ بانک مجوز پرواز هواپیما‌های MD به نجف صادر شد

ماجرای واردات خودرو به کجا رسید؟

کمسیون تلفیق مجلس که پیش از این با واردات ۵۰ هزار خودروی سواری به کشور موافقت کرده بود، حالا از نظر خود بازگشته است. دلیل عقب‌نشینی از واردات خودرو چیست؟
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - 2022 February 13
کد خبر: ۱۲۲۰۳۷

به گزارش راهبرد معاصر، ، اخیرا خبری مبنی بر عقب‌نشینی کمیسیون تلفیق از واردات ۵۰ هزار خودروی سواری منتشر شده است.

 

حدود سه هفته قبل در جریان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی عضو این کمیسیون از تصویب واردات ۵۰ هزار خودرو، خبر داد. آن هم بر خلاف گذشته، با ارز غیرصادراتی.

 

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ کل کشور در این مورد توضیح داد: دولت می‌تواند در سال آینده ۵۰ هزارخودروی سواری و ۱۰ هزار ماشین‌آلات سنگین را با تعرفه ورودی که به تصویب هیات وزیران می‌رسد، وارد کشور کند.

 

در آن زمان، سقف درآمدی این بند تا ۶۰۰ هزار میلیارد ریال تعیین شد.

 

علی جدی، دیگر نماینده مجلس نیز در این مورد گفت: من فکر می‌کنم که واردات ۵۰ هزار خودرو در صحن هم تصویب شود (تسنیم).

 

اما حالا ورق برگشته و اخبار جدید، گویای عقب‌‌نشینی از واردات خودروی سواری است.


در مصوبه جدید کمیسیون، قرار است ۵۰ هزار دستگاه کامیون، اتوبوس بیرون و درون شهری، تریلی، تریلی یخچال‌دار، واگن، واگن یخچال‌دار و کشنده و ده هزار دستگاه ماشین‌آلات سنگین به کشور وارد شود. به عبارت دیگر خودروی سواری به خودروهای عمومی و سنگین تغییر کرده است.

 

ماجرا چیست؟
دلیل عقب‌‌نشینی از واردات خودروی سواری چیست؟

فیروز نادری، کارشناس خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: به نظر می‌رسد خودروسازان به طور کامل با واردات خودرو به کشور موافقت نکرده‌اند. برخی از آنها مخالف واردات هستند.

 

او افزود: دست‌های پشت پرده‌ای که از ممنوعیت واردات خودرو سود می‌برند، جلوی آزادسازی را می‌گیرند. خودروسازان، با آزاد شدن واردات توان رقابت ندارند. آنها نمی‌توانند به راحتی طرح‌های پیش‌فروش را اجرا کنند و در فروش محصولات با مشکل مواجه می‌شوند.

 

به گزارش تجارت‌نیوز، به اعتقاد تعدادی از کارشناسان نیز، دلیل ممنوعیت واردات خودرو نه حمایت از خودروسازان و مخالفت آنها با واردات، که کمبود ارز در کشور است. به عبارت دیگر ممکن است مخالفت دولت و البته مجمع تشخیص مصلحت نظام، باعث عقب‌نشینی مجلس از واردات خودروی سواری شده باشد.

 

این تصمیم در حالی گرفته شده است که برخی کارشناسان معتقد بودند حتی ورود ۵۰ هزار خودروی سواری هم به حدی نیست که مشکلی را از بازار حل کند./تجارت نیوز

ارسال نظر