بررسی تاثیرات مثبت و منفی قصه های صوتی برای کودکان-راهبرد معاصر

بررسی تاثیرات مثبت و منفی قصه های صوتی برای کودکان

قصه های صوتی برای کودکان یکی از پدیده­های نسبتا جدید در دنیای امروزی است که هم بین بچه­ها و هم والدین آن­ها طرفداران زیادی دارد.
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 March 13
کد خبر: ۱۲۵۹۶۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ قصه های صوتی برای کودکان یکی از پدیده­های نسبتا جدید در دنیای امروزی است که هم بین بچه­ها و هم والدین آن­ها طرفداران زیادی دارد.البته چیزی که جدید است گسترش باورنکردنی این نوع از سرگرمی و آموزش در حد و اندازه­های فعلی است. ما آیا باید نگران این روند بود؟ این نوع قصه­ها چه تاثیری بر روی کودکان دارد؟

 

قصه صوتی

 

 

قصه صوتی برای کودکان

دلیل محبوبیت قصه های صوتی تقریبا مشخص است. بچه­ها علاقمند به شنیدن قصه هستند. از آن­جا که زندگی امروزی با تمام گرفتاری­هایش مثل ایام قدیم فرصت انجام این کار را به والدین نمی­دهد، کتاب­های صوتی از بهترین گزینه­ها برای رفع این نیاز کودکان به­نظر می­رسند. در ادامه به بررسی تاثیرات مثبت و منفی قصه های صوتی برای کودکان خواهیم پرداخت.

 

تاثیرات مثبت قصه های صوتی

  • قصه های صوتی تاثیرات مثبت زیادی برای کودکان به­همراه دارند. یکی از این تاثیرات مثبت، پرورش قدرت تخیل آن­ها است. چرا­که کودک شما باید صحنه­ها و شخصیت­های قصه را در ذهن خود تصور کند.
  • قصه صوتی برای کودکان موجب می­شود تا دایره لغات کودک و درک او از کلمات گسترش پیدا کرده و مفاهیم و معانی لغات را یاد بگیرد.
  • کودک ممکن است تشویق به خواندن کتاب اصلی شود که قصه از روی آن ساخته شده است.
  • قصه های صوتی به بچه­ها کمک می­کنند تا مسیر­های طولانی یا طول سفر را راحت­تر تحمل کنند. چرا­که به راحتی در حرکت و در اتوبوس و ماشین قابل پخش هستند.
  • بچه­هایی که احساس سختی در تنها خوابیدن می­کنند، احتمالا با شنیدن قصه شب صوتی موقع خواب راحت­تر با این موضوع کنار خواهند آمد.
  • این قصه ها سبک جدیدی از ادبیات را به­روی کودک گشوده و او را با دنیای بزرگی از کتاب­ها آشنا می­کنند.
  • قصه های صوتی برای توسعه دادن مهارت­های شنیداری کودک بسیار مفید هستند.
  • شنیدن یک کتاب که با صدای بلند خوانده می­شود توان جمله­بندی کودک را تقویت می­کند.
  • برخی از انواع قصه صوتی برای کودکان طوری نوشته می­شود که شنیدن آن لذت­بخش­تر از خواندن آن است.
  • قصه های صوتی به کودک شما کمک می­کنند تا مفاهیم پیچیده­تر زبان و ادبیات را بهتر درک کند.
  • شنیدن قصه صوتی شب به کودک کمک می­کند تا نوع تلفظ صحیح کلمات و تاکید روی اصوات خاص را یاد بگیرد. پس مفهوم کلمات مختلف و نوع بیان آن­ها را بهتر درک کرده و مهارت خواندن و نوشتن بهتری پیدا می­کند.
  • اگر کودک شما دچار ضعف در خواندن و اختلال کمبود توجه و تمرکز باشد، قصه های صوتی یک ابزار بسیار کارآمد برای او شمرده می­شوند. گوش دادن به یک قصه بسیار راحت­تر از خواندن آن قصه برای این بچه­ها است.

 

نحوه انتخاب قصه شب صوتی

اما والدین چطور قصه صوتی برای کودکان انتخاب کنند؟ قبل از اینکه یک قصه را برای کودک خود در­نظر بگیرید، آن را گوش کرده و این موارد را چک کنید.

آیا صدای قصه­گو به راحتی قابل فهم است؟ صدایی دلنشین دارد؟ موضوع داستان و قصه برای سن کودک شما مناسب است یا خیر؟

اگر از موسیقی در قصه استفاده شده است آیا صدای این موسیقی بیش از حد بلند نیست؟ آیا حواس را از خود قصه پرت نمی­کند؟ آیا اصوات به­کار­رفته در قصه به بهتر فهمیده شدن داستان کمکی می­کند یا بنظر شما این صداها بی­ربط هستند؟

 

تاثیرات منفی قصه های صوتی

تاثیرات منفی قصه های صوتی معمولا به نحوه استفاده ما از آن بستگی دارد. قصه صوتی نیز نوعی از تکنولوژی و فنآوری محسوب می­شود. استفاده صحیح از آن موجب رفع بسیاری از نیاز­ها است ولی اگر استفاده درستی نداشته باشیم یا زیاده­روی کنیم قطعا تاثیرات منفی هم به ­دنبال خواهد داشت.

تاثیرات منفی استفاده بیش­از­حد از قصه های صوتی و به­طور عمومی کتاب­های صوتی شامل موارد زیر می­شود.

  • مهارت خواندن در کودک هر­چه کمتر از آن استفاده کند به­مرور زمان ضعیف­تر خواهد شد.
  • کودک ممکن است کمی تنبل­تر شود و علاقه خود را به خواندن مطالب جدید از دست بدهد.

 

سخن پایانی...

وقتی فرزند شما یک قصه صوتی برای کودکان را می­شنود، به دنیایی وارد می­شود که پس از آن خواندن کتاب برای او راحت­تر و ملموس­تر خواهد شد. اگر­چه هیچ چیز جایگزین خواندن کتاب کاغذی نمی­شود، اما گوش دادن به قصه های صوتی کودکان کمک می­کند تا ذهن کودک برای یادگیری و رشد آماده­تر شده و او را به یادگیری موضوعات مختلفی علاقمند خواهد کرد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار