به گزارش راهبرد معاصر؛ مشخصه متمایز خودروبانک در مقایسه با سایر رسانههای خودرویی کشور، تاکید این رسانه بر انجام تست و بررسی اتومبیلهای مختلف است. با مراجعه به سایت خودروبانک میتوانید تست و بررسی انواع خودروهای موجود در بازار داخلی را به صورت متنی یا ویدیویی مشاهده کنید. علاوه برآن بستری برای به اشتراک گذاری تجربیات کاربران در خودروبانک فراهم شده است.
به همین دلیل توصیه میشود اگر به دنبال مرجعی برای مطالعه تجربه رانندگی خودروهای تولید داخل، خارجی مونتاژ داخل یا وارداتی هستید، رسانه خودروبانک را به عنوان مرجع خود برای بررسی اطلاعات قرار دهید. بررسیهای انجام شده در سایت خودروبانک به مشتریان بازار خودرو کمک میکند تا بهترین انتخاب را در هر محدوده قیمتی تجربه کنند. علاوه بر موارد گفته شده، جدیدترین اخبار خودرو و تازهترین شرایط فروش خودروسازان را نیز در خودروبانک خواهید یافت.
بررسی اخبار روز ایران و جهان در خودروبانک
بخش مهمی از فعالیت رسانه خودروبانک در حوزه اخبار خودرو است. این اخبار به صورت روزانه منتشر میشوند و تیم خودروبانک در تدوین آنها تلاش میکند تا نظر مساعد تمامی اقشار جامعه را جلب نماید.
اخبار منتشر شده در رسانه خودروبانک براساس دستهبندیهای مشخصی به مخاطبین ارائه میشود. یکی از مهمترین دستهبندیها به شرایط فروش خودروها اختصاص دارد و افرادی که قصد خرید خودرو را دارند، به این قسمت مراجعه خواهند کرد. بخش دیگری از اخبار منتشر شده به اخبار مسابقات داخلی و خارجی میپردازد. اگر از طرفداران مسابقات اتومبیلرانی یا موتورسواری هستید، بررسی رویدادهای دلخواه خود را در این بخش خواهید یافت. بخش تکنولوژی به جدیدترینها در حوزه فناوری خودرو میپردازد و مطالب مورد نظر علاقمندان به دنیای فناوری را در اختیار آنها قرار خواهد داد. در نهایت تجربههای رانندگی و بررسیهای بلندمدت خودرو راهگشای مشتریانی است که به جزئیات هر خودرو علاقه دارند.
سورن پلاس، فیس لیفت جدیدی از خودروی کنونی
از زمان معرفی سمند به عنوان خودرو ملی و محصول داخلی ایران خودرو در اوایل دهه 1380 خورشیدی، این خودرو بخشی جدایی ناپذیر از بازار خودرو کشورمان بوده است. در طول دو دهه حضور سمند در بازار ایران، شاهد عرضه نسخههای متفاوتی از این خودرو بودیم که بالاترین و مجهزترین تیپ آن سورن نام گرفت. سورن به عنوان یک سمند فیسلیفت و ارتقا یافته، از سال 1386 خورشیدی در بازار ایران حضور دارد.
همانند دیگر محصولات ایران خودرو، سورن نیز در طول دوره حیات خود دستخوش تغییراتی شده است. آخرین نسخه این خودرو سورن پلاس نام دارد، محصولی که از سال 1399 به خط تولید ایران خودرو اضافه شده است و هدف آن جایگزینی با سورن ELX بوده است.
از نظر مشخصات فنی، تفاوت خاصی میان سورن پلاس و سورن ELX وجود ندارد. هر دو خودرو به پیشرانه 1.7 لیتری تنفس طبیعی چهارسیلندر با کد EF7 مجهز شدهاند و جعبه دنده در نظر گرفته شده برای آنها نیز از نوع 5 سرعته دستی است.
بزرگترین تفاوت ظاهری سورن پلاس با سورن ELX به جلوپنجره و چراغهای جدید این خودرو مربوط میشود. چراغهای سورن پلاس در جلو و عقب از گرافیک جدیدتری برخوردار هستند و جلوپنجره نیز مشکیرنگ است. سورن پلاس به رینگهای آلومینیومی نیز مجهز است که این رینگها را تاکنون در هیچکدام از محصولات ایران خودرو ندیدهایم.
با وجود تفاوتهای ظاهری، کابین سورن پلاس تفاوت چندانی را نسبت به سورن ELX تجربه نکرده است و تنها تفاوت این دو خودرو به فرمان جدید سورن پلاس مربوط میشود. فرمان این خودرو با دنا مشترک است و دکمههای کنترلی مختلفی روی آن قرار گرفتهاند. کروز کنترل آپشن جدید سورن پلاس است که ممکن است سبب شود برخی از مشتریان به خرید این خودرو علاقمند شوند. نزدیکترین رقیب سورن پلاس در بازار خودرو ایران دنا است، هرچند برخی سدانهای کارکرده چینی را نیز میتوان به عنوان رقبای سورن پلاس برشمرد.
رانا پلاس، سدان خوش فروش ایران خودرو
همزمان با عرضه سورن پلاس از سوی ایران خودرو، نسخه بروز شده رانا با نام رانا پلاس نیز وارد بازار شد. با این حال سرنوشت رانا پلاس نسبت به سورن پلاس متفاوت بود، چرا که رانا پلاس به طور همزمان نقش جایگزین رانا و پژو 206 صندوقدار را ایفا میکرد. در نتیجه تقاضا برای رانا پلاس بیشتر از سورن پلاس است و اکنون نسخههای بیشتری از رانا پلاس را میتوان در خیابانهای ایران دید.
حجم تغییرات ظاهری در رانا پلاس نیز محدود هستند. گرافیک چراغهای رانا پلاس در جلو و عقب جلوهای جدید پیدا کردهاند. زهها و دستگیرههای در اکنون همرنگ بدنه هستند و جلوپنجره خودرو نیز طرح جدیدی دارد. آینههای جانبی رانا پلاس نیز اکنون به چراغهای راهنما مجهز شدهاند.
طراحی داخلی رانا پلاس نیز تفاوت چندانی با رانا LX ندارد و تنها تفاوت موجود را میتوان در فرمان خودرو جستجو کرد. فرمان این خودرو با نمونه مورد استفاده در پژو 207i مشابه است و دکمههای کنترلی مختلفی روی آن تعبیه شدهاند. همانند سورن پلاس، رانا پلاس نیز به کروز کنترل مجهز شده است که آپشنی مشتری پسند در بازار خودرو ایران محسوب میشود.
زیر کاپوت رانا پلاس همان پیشرانه نام آشنای TU5 قرار دارد که 105 اسببخار قدرت و 142 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. البته باید یادآور شد که ایران خودرو این پیشرانه را به استاندارد عدم آلایندگی یورو 5 مجهز کرده است. گیربکس نصب شده روی رانا پلاس نیز از نوع پنج سرعته دستی است، با این حال نسخههای رانا پلاس پانوراما به گیربکس شش سرعته مجهز شدهاند که عملکرد بهتری از خود به نمایش میگذارد.
دنا پلاس، محصول محبوب ایران خودرو
مدتها پیش از آنکه سورن پلاس و رانا پلاس روانه بازار شوند، این دنا پلاس بود که مفهوم نسخه پلاس خودرو را به مشتریان ایرانی معرفی کرد. تولید و عرضه دنا پلاس در سال 1396 پاسخی به انتقادات وارد شده به دنا بود، خودرویی که با هدف به چالش کشیدن سدانهای اقتصادی چینی روانه بازار شده بود اما از مشکلات ساختاری بسیاری رنج میبرد.
ایران خودرو برای پاسخ به انتقادات، دنا پلاس را روانه بازار کرد. دنا پلاس نسخه بهبودیافته دنا محسوب میشود، تا حدی که مشتریان آن را یک خودرو جدید تشخیص دادند. نخستین نسخههای تولید شده از دنا پلاس به راحتی در بازار موفق شدند، چرا که علاوه بر طراحی ظاهری متفاوت از امکانات بیشتری نیز برخوردار بودند. این امکانات همچون دو کیسه هوا بیشتر و سانروف برای مشتریان ایرانی بسیار مهم بود. متاسفانه این آپشنها در سری بعدی تولیدات از دنا پلاس حذف شدند.
برخلاف فیسلیفتهای ساده، دنا پلاس از ظاهر جانبی متفاوتی نسبت به دنا معمولی برخوردار است. طراحی درها و قاب درها در دنا پلاس متفاوت از دنا معمولی است تا بیننده به طور قطع حس کند با خودرویی جدید روبرو شده است. تغییر گرافیک چراغهای جلو و عقب و جلوپنجره جدید نیز از دیگر تغییرات دنا پلاس در مقایسه با دنا هستند. با این حال مشخصات فنی دنا پلاس معمولی هیچ تفاوتی با دنا ندارد و هر دو خودرو از ترکیب پیشرانه 1.7 لیتری EF7 به همراه گیربکس پنج سرعته دستی بهره میبرند.
موفقیت دنا پلاس در طی چهار سال گذشته ایران خودرو را مجاب کرد تا نسخههای دیگری از این خودرو را روانه بازار کند. اکنون علاوه بر دنا پلاس ساده، نسخههای توربوشارژر دندهای