به گزارش راهبرد معاصر به نقل از یوروالی، بیش از یک سال است که خودروسازی جهان با کمبود فاجعه بار تراشههای رایانهای و سایر قطعات حیاتی مقابله میکند و این موضوع، تولید و تحویل را کاهش داده و قیمت خودروهای نو و دست دوم را برای میلیونها مصرفکننده افزایش داده است. در حال حاضر، عامل جدید (جنگ روسیه و اوکراین) نیز مانعی ایجاد کرده است و انتظار میرود که قیمت خودرو بالاتر برود.
آسیب جنگ به صنعت خودرو ابتدا در اروپا ظاهر شد، اما اگر صادرات فلزات روسیه از جمله پالادیوم برای مبدلهای کاتالیزوری و نیکل برای باتریهای خودروهای الکتریکی قطع شود، احتمالا تولید در ایالات متحده نیز در نهایت آسیب خواهد دید.
شرکت مک گروهیل قبل از جنگ، پیشبینی کرده بود که خودروسازان جهانی امسال ۸۴میلیون خودرو و سال آینده ۹۱میلیون دستگاه خودرو در مقایسه با ۹۴میلیون خودرو در سال ۲۰۱۸ تولید خواهند کرد، اما اکنون کمتر از ۸۲میلیون در سال ۲۰۲۲ و ۸۸میلیون برای سال آینده پیشبینی میشود.
تقاضا برای خودروهای دست دوم تشدید خواهد شد و قیمتها نیز بالا خواهند ماند که این موضوع برای بسیاری از خانوادهها غیرقابل تحمل است. البته تحلیلگران اظهار کردند که تورم بالا در اقتصاد، برای غذا، بنزین، اجاره و سایر ملزومات، احتمالا تعداد زیادی از خریداران عادی را قادر به خرید یک وسیله نقلیه نو یا دست دوم نخواهد کرد و در این صورت با کاهش تقاضا، قیمت میتواند کاهشی شود. یکی از عوامل کاهش چشم انداز تولید، تعطیلی کارخانههای خودروسازی در روسیه است.