رانت در کمین صدور مجوز محدود واردات خودرو-راهبرد معاصر
آلبرت بغزیان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌و گو با راهبرد معاصر مطرح کرد؛

رانت در کمین صدور مجوز محدود واردات خودرو

آلبرت بغزیان، اقتصاددان در گفتگویی پیرامون مسئله واردات 70 هزار خودروی خارجی گفت: مشخصا واردات خودرو با سقف مشخص شده و محدود فقط سود کلانی نصیب وارد کنندگان می‌کند. خودرویی که با دلار 30 هزار تومانی وارد می‌شود نه قیمت را می‌شکند نه منجر به رقابتی شدن صنعت خودرو می‌شود. کلیدی‌ترین اولویت وزارت صمت در مقطع کنونی نوسازی ناوگان حمل و نقل بین شهری و واردات ماشین آلات کشاورزی برای تحقق شعار سال در راستای تولید بیشتر باید باشد.
آلبرت بغزیان؛ اقتصاددان
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۴ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - 2022 April 09
کد خبر: ۱۲۸۲۵۰

رانت در کمین صدور مجوز واردات خودرو

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ ماه هاست درباره واردات خودرو در نهادهای مختلف بحث می شود. واردات خودرو که به دلیل محدودیت‌های ارزی و نگرانی از خروج ارز از کشور بعد از تشدید تحریم ها ممنوع شد، در مدار توجه برخی از مسئولین و البته بخشی از مردم و کارشناسان قرار گرفته با تاکید بر این موضوع که واردات خودروی خارجی به ایجاد رقابت وکاهش قیمت در بازار خودرو کمک می کند. استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در این باره با راهبرد معاصر گفت و گو کرده است.

 

آلبرت بغزیان در گفت و گو با راهبرد معاصر درخصوص مناقشه ایجاد شده بین نهادهای حاکمیتی بر سر واردات هفتاد هزار خودرو گفت: مساله واردات خودرو بعد از ممنوعیتی که به دلایل مسائل و محدودیت های ارزی مطرح شد ماه هاست به موضوع بحث برانگیزی میان مسئولین و نهادهای مختلف دولتی و مجلس و مجمع تشخیص مصلحت تبدیل شده، در حالی که برای حل این موضوع همچنان راهکار درست و حرف روشن و نظر قاطعی اتخاذ نشده است.


وی در ادامه افزود: مجمع تشخیص مصلحت در آخرین خبرهای حول این موضوع، واردات هفتاد هزار خودروی سواری را رد کرده و همچنان بر ممنوعیت واردات تاکید دارد در حالی که موضوع باید از منظر دیگری مورد توجه قرار بگیرد و مسئولین و وزارت صمت این مساله را مورد توجه قرار دهند که در حال حاضر اولویت ما واردات خودروی سواری نیست.


عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در این باره توضیح داد: به این دلیل که اصلی ترین اولویت کشور در حال حاضر نوسازی ناوگان حمل و نقل بین شهری یا جاده ای است که بسیار فرسوده شده است. از سوی دیگر واردات ماشین آلات کشاورزی برای تحقق شعار سال در راستای تولید بیشتر محصولات کشاورزی و واردات ماشین الات صنعتی یک ضرورت است، بنابراین واردات خودروی سواری نسبت به ماشین های کشاورزی، ناوگان بین شهری و صنعتی آنچنان در اولویت قرار ندارد.


آلبرت بغزیان در خصوص عدم تاثیر گذاری واردات خودروی خارجی روی بازار داخلی و قیمت ها گفت: در صورتی که حتی هفتاد هزار خودروی خارجی وارد شود، با توجه به نیاز بازار و نرخ دلار اتفاق خاصی به نفع مشتری و مصرف کننده واقعی در بازار خودروی کشور رخ نمی دهد.


وی در ادامه تصریح کرد: هر چه قدر هم مسئولین تاکید کنند خودروی اقتصادی وارد می شود و خودروی لوکس و لاکچری وارد نمی کنیم، خرید خودروی خارجی از قدرت خرید مردم عادی خارج است، لذا با دلار 27 تا 30 هزار تومانی واردات خودروی خارجی توفیری به حال مردم با درآمدهای پایین تا متوسط نمی کند.


وی در خصوص رانتی که از محل واردات خودروی محدود نصیب عده ای می شود گفت: مشخصا واردات خودرو با سقف مشخص شده و محدود فقط سود کلانی نصیب وارد کنندگان می کند. خودرویی که با دلار 30 هزار تومانی وارد می شود نه قیمت را می شکند نه منجر به رقابتی شدن صنعت خودرو می شود.


عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در خصوص اشتباه دولت قبلی در ممنوعیت واردات خودرو و تبعات بازار از این سیاست غلط گفت: ممنوع کردن واردات از اول سیاست اشتباهی بود. علی رغم اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی چند دوره ممنوع کردن واردات خودرو را تجربه کرده ایم، اما باز هم متوجه خسارت های فراوان این موضوع نشده ایم، درست این بود که واردات خودرو ممنوع نمی گردید، به این دلیل که آزاد سازی محدود در حال حاضر به نفع مردم عادی نیست و رقابتی در این صنعت ایجاد نمی کند.


آلبرت بغزیان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در این باره خاطر نشان کرد: بانک مرکزی نگران نرخ ارز است، چرا که با واردات خودرو در شرایطی که هنوز تحریم ها لغو نشده، قطعا نرخ ارز بالا می رود. برای حل این موضوع و برای حل مساله واردات بهترین راهکار تولید خودروی خارجی با مشارکت با شرکت های خارجی مثل کشور چین است.


وی در این باره تصریح کرد: تنها راه این است که در همکاری و مشارکت تولید با کشورهای دیگر بهترین نسخه را برای حل مشکل واردات در دستور کار قرار دهیم، چرا که با این فرمول هم مشکل واردات حل می شود و هم تولید مشترکی در کشور خواهیم داشت که منجر به افزایش تولید و رقابت خودروی تولید ایرانی می شود.


آلبرت بغزیان در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: در حال حاضر خودروهایی که در بازارهای دنیا نزدیک به 15 هزار دلار فروخته می شود در ایران بیش از 100 هزار دلار فروخته می شود، تولید مشترک با کشورهای خارجی چون چین می تواند کاهش قیمت را در پی داشته باشد. خودروسازان داخلی با انعقاد قراردادهای منصفانه به نفع اشتغال کشور و استفاده از توان نیروی انسانی و انتقال تکنولوژی می توانند در این مسیر حرکت رو به رشدی را رقم بزنند که هم به نفع آنها و هم به نفع مشتریان واقعی باشد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار