موانع ترمیم روابط تهران-ریاض کدامند؟-راهبرد معاصر
یادداشت اختصاصی «حمید رضا ترقی»، کارشناس مسائل سیاسی؛

موانع ترمیم روابط تهران-ریاض کدامند؟

متاسفانه سران سعودی مختار نیستند، یعنی آنها نمی‌توانند برای امور داخلی و سیاست خارجی خود مستقل از نقش و تاثیر گذاری غرب به سرکردگی آمریکا تصمیم بگیرند. در وضعیتی که سران سعودی به ملت خود و به کشورهای اسلامی منطقه متکی نیستند و دوام و بقای خود را در حمایت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی یافته و به نیابت از آنها در منطقه عمل می‌کنند، امیدی به حل مسائل فی مابین نیست.
حمیدرضا ترقی؛ کارشناس مسائل سیاسی
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - 2022 April 07
کد خبر: ۱۲۸۴۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

موانع ترمیم روابط تهران-ریاض کدامند؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ از سرگیری مذاکرات بین ایران و عربستان با رایزنی مسئولین عراقی موضوعی است که یک بار دیگر پس از پایان مذاکرات بدون نتیجه ایران و سعودی مطرح شده است. آنچه در این موضوع حائز اهمیت است علاقمندی ایران به حل مسائل فی مابین است که به صورت رسمی و مکتوب مواضع مورد نظر خود را به طرف سعودی اعلام کرده است. بی تردید دولتمردان و حاکمیت ایران ارتباط با همه کشورهای جهان از جمله کشورهای مسلمان منطقه را یک ضرورت مهم می دانند، از این جهت تعامل مطلوب با کشورهای اسلامی همواره تاکید شده است.


افزایش اتحاد و انسجام اسلامی در جهان اسلام تا دست یابی به وحدت استراتژیک بین کشورهای اسلامی برای دفاع از اسلام و مسلمین و دفاع از منافع جهان اسلام در دنیای امروز که زور حرف اول را می زند موضوعی است که جمهوری اسلامی ایران برای تحقق آن تلاش کرده است. حاکمیت ایران به این دلیل بر اتحاد استراتژیک کشورهای اسلامی تاکید دارد چرا که وحدت افزایی مانع دخالت بیگانگان در امور جاری کشورهای اسلامی می شود، بنابراین سیاست جمهوری اسلامی در رابطه با همسایگان مشخص است خصوصاً کشورهایی که به لحاظ اسلامی، تکالیفی را که دین بر عهده مسلمانان گذاشته مثل فریضه واجب حج که مسلمانان باید آن را به جا بیاورند موضوعی است که برقراری ارتباط ما را با عربستان سعودی دو چندان مهمتر می کند.


طبیعتاً اشتیاق ما برای به جا آوردن این فریضه مهم برای مسلمانان ایرانی در فضایی امن و سرشار از سلامت در عربستان سعودی بسیار بالاست بنحوی که این اشتیاق همیشه از طرف ایران وجود داشته است، اما دولت سعودی به دلیل چند چالش تا کنون نتوانسته در این حوزه برادری و یکرنگی خود را نشان دهد.


متاسفانه سران سعودی مختار نیستند، یعنی آنها نمی توانند برای امور داخلی و سیاست خارجی خود مستقل از نقش و تاثیر گذاری غرب به سرکردگی آمریکا تصمیم بگیرند. آمریکا و رژیم صهیونیستی دستور دهنده اصلی به سران سعودی هستند، درواقع آنها تصمیم‌گیرندگان اصلی عربستان به شمار می روند. در وضعیتی که سران سعودی به ملت خود و به کشورهای اسلامی منطقه متکی نیستند و دوام و بقای خود را در حمایت های آمریکا و رژیم صهیونیستی می بینند و به نیابت از آنها در منطقه عمل می کنند، امیدی به حل مسائل فی مابین نیست.


سعودی ها در چند سال گذشته در کشورهای اسلامی از جمله سوریه، یمن، عراق و ... جان ده ها هزار انسان را گرفته و مصیبت های بسیاری ایجاد کرده اند، در حالی که یکی از اصول اولیه کشورهای اسلامی احترام گذاشتن و عدم تجاوز به حقوق همدیگر است. چگونه می توان باور داشت عربستانی که بیش از ده سال است در منطقه بحران زایی می کند و به حقوق مسلمانان از بحرین تا یمن و سوریه تجاوز می‌کند و تولید کننده تروریست‌های مذهبی و تکفیری در منطقه شده و امنیت منطقه و کشورهای اسلامی را در معرض خطر قرار داده بتواند برای ایجاد صلح در منطقه و همکاری با کشورهای اسلامی گام مثبتی بردارد؟


چگونه می توان امیدوار به قرار گرفتن سعودی ها در مسیر وحدت بخشی در جهان اسلام بود وقتی در پشت پرده با صهیونیست‌ها ارتباط دارند و زمینه نفوذ اسرائیل را در کشورهای منطقه فراهم کرده و حقوق ملت فلسطین را تضییع می کنند؟ در حالی که از سران سعودی به عنوان حاکمان یک کشور اسلامی انتظار می رود به دنبال احقاق حقوق مردم فلسطین در برابر صهیونیست های جنایتکار باشند. آنچه به عنوان چکیده ای از عملکرد صهیونیست ها گفته شد مهمترین مانع در برابر از سرگیری ارتباط بین ایران وعربستان است. مادامی که موضع گیری‌ها اصلاح نشود طبیعتاً مذاکرات به نتیجه مناسبی نمی رسد.


عضویت ایران و عربستان در اوپک و نقش هر دو کشور در بازار نفت بین المللی قطعا می تواند در اقتصاد جهانی تاثیرات قابل ملاحظه‌ای به جا بگذارد در حالی که متاسفانه سعودی ها با ناهماهنگی و عدم همراهی با ایران سیاست نفتی را به نفع کشورهای غربی و آمریکا و به ضرر ایران اسلامی هدایت کرده اند. کشتار مسلمانان در مناسک حج از جمله حجاج ایرانی موضوعی است که سعودی ها هنوز درباره آن شفاف سازی نکرده و مسئولیت موضوع را بر عهده نگرفته اند.


بی تردید آنچه سران سعودی در سال های گذشته رقم زده اند موانع بزرگی در سرراه رسیدن به یک توافق و عادی سازی روابط ایجاد کرده است. در این موضوع شکی وجود ندارد که به اعتقاد ما عامل اصلی این شکاف تبعیت از آمریکا و اسرائیل توسط خاندان سعودی است، همچنین حاکمیت کسانی در عربستان سعودی که به وحدت جهان اسلام و انسجام بین ملت‌های اسلامی اعتقادی ندارند.

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
0
0
سوال؟؟
1-ایران درسوریه.و یمن و بحرین عراق..دخالت نمیکن؟؟
2-گروههای تکفیری موردحمایت ما حزب الله و زینبیون ازکجا ساپورت میشن؟؟
ایران اگ بیشتر از عربستان دس ب اتشی نباش کمتر نیس

فرقش این ملت سعودی درارامش و رفاه.ن ملت ایران فلاکت و درماندگی
تحلیل های برگزیده