به گزارش راهبرد معاصر نشستی با عنوان «اسرائیل در سراشیبی سقوط»، با حضور ناصر ابو شریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران و سعدالله زارعی استاد دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس مسائل غرب آسیا با هدف بررسی اتفاقات اخیر فلسطین توسط انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
نماینده جنبش جهاد اسلامی در این نشست در پاسخ به سوالی در مورد حوادث اخیر قدس و این مطلب که در نهایت به چه نتیجهای می رسد و چه اقداماتی باید انجام داد تا حملات به به مسجد الاقصی تکرار نشود، گفت: درباره موضوع انهدام مسجد الاقصی و ساخت معبد سلیمان باید بگویم که این پروژه از زمان تئودور هرتسل، اولین بنیانگذار جنبش صهیونیست، مطرح شد. در سال ۱۸۹۶ میلادی هرتسل در کنفرانسی گفت که صهیونیست بدون دولت یهودی، بدون قدس و بدون هیکل یا همان معبد سلیمان نمیتواند وجود داشته باشد. این در واقع بخشی از پروژه صهیونیستی هست که میخواهند مسجد الاقصی را منهدم کنند و هیکل سلیمان را به جای آن بسازند.
وی افزود: این طرح صهیونیستی صرفا با نابودی مسجدالاقصی تکمیل میشود. به همین خاطر، اخیراً رفتارهایی از صهیونیستها میبینید که وارد مسجد الاقصی میشوند، اینها کارهای فصلی یا موسمی نیست بلکه بخشی از توطئه رژیم صهونیستی برای نابودی مسجدالاقصی است.
نماینده جنبش جهاد اسلامی تصریح کرد: این پروژه صهیونیستها ابتدا به صورت تقسیم زمانی مسجدالاقصی بین فلسطینیان و یهودیان شروع شد و پس از آن اقداماتاشان را با تقسیم مکانی مسجدالاقصی ادامه دادند.
ابوشریف گفت: براساس اقدامات صهیونیستها میتوان گفت هدف بعدی آنها سیطره کامل بر مسجدالاقصی و ساخت معبد سلیمان هست؛ در واقع این معبد جزئی از خرافات و افسانههای صهیونیستی است، البته در گذشته هم تلاشهایی را انجام دادند که با مقاومت مردم فلسطین مواجه شد. صهیونیست ها سال گذشته تلاش کردند از طرف بخش «بابالرحمه» در قدس تقسیم زمانی کنند و یک کنیسه صهیونیستی هم در آنجا بسازند؛ اما با مقاومت شدید مردم فلسطین مواجه شدند. پس از آن خواستند تقسیم زمانی را همزمان با عید فصح یهودیان انجام دهند که دوباره با خیزش مردم فلسطین مواجه شدند و تلاش آنها شکست خورد، سپس طرح دیگری به نام راهپیمایی پرچم را اجرا کردند. در آن طرح پرچمهای صهیونیستی را بر افراشتند و خواستند به طرف قدس بیایند و از طرف بحب القدس به سمت مسجدالاقصی بروند که آن هم با شکست مواجه شدکه با این وجود باز هم طرحهای خود را ادامه دادند.
وی خواستار حمایت از مقاومت مردم در نوار غزه شد و افزود: به نظر من مردم فلسطین باید به مقاومت ادامه دهند و همزمان همه مردم باید با مقاومت مردم فلسطین در نوار غزه همسو باشند، این هماهنگی بهترین راه مقابله با طرحها و توطئههای رژیم صهیونیستی است.
نماینده جنبش جهاد اسلامی حمایت از محور مقاومت را اصل دانست و تصریح کرد: ضمن حمایت از محور مقاومت، امت اسلامی هم باید به صحنه بیایند چرا که امت اسلامی و عربی به قداست مسجدالاقصی معتقد هستند و آن را مکانی مقدس میدانند؛ لذا باید هوشیار باشیم و باز هم تأکید میکنم اقداماتی که در مسجدالاقصی در حال انجام است به هیچ عنوان فردی و شخصی نیست، بلکه بخشی از توطئه صهیونیستی است که هدفش سیطره بر این مسجد مقدس هست.
ابو شریف با اشاره به اینکه مردم مسئله انتخابات در فلسطین را نپذیرفتند، گفت: هدف آنها برای مطرح کردن موضوع انتخابات این هست که ما سرِ این موضوع با هم بجنگیم و در مقابله با رژیم صهیونیستی متحد نشویم. معتقد هستم اولویت ما باید آزادی فلسطین باشد چرا که در صورت آزاد سازی فلسطین سایر مسائل به نحوی حل خواهد شد و مشکل خاصی در این خصوص وجود ندارد. اما اینکه انتخابات را برگزار کنیم، سر صندلیها با یکدیگر بجنگیم و سپس کار مردم را راهاندازی کنیم را به هیچ عنوان نمیپذیریم.
وی افزود: در فلسطین چیزی به عنوان دولت نداریم که بخواهیم انتخابات برگزار کنیم اصلاً حکومتی در فلسطین وجود ندارد، آنچه که به عنوان حکومت مطرح می شود خودمختاریست و این نیز زیر نظر رژیم صهونیستی به فعالیت می پردازد. محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بدون اجازه اسرائیلیها نمیتواند از شهری به شهر دیگری برود.
نماینده جنبش جهاد اسلامی درمورد مرجعی که مسئول اجازه دادن به رئیس تشکیلات خودگردان در مورد جابه جایی هایش است، گفت: رژیم صهیونیستی مرجع اجازه دادن به رئیس تشکیلات خودگردان نیست بلکه باید از فرمانده نظامی آن منطقه که قصد سفر به آن را دارد اجازه بگیرد. در کرانه باختری ششصد و پنجاه پست بازرسی موجود است، در بین برخی از پستهای بازرسی دروازههایی قرار دارد که فاصله آنها از فاصله میان دو کشور هم بیشتر هست.
وی افزود: به عنوان نمونه می توان به پست بازرسی قلندیا اشاره کرد که هفده دروازه دارد؛ یعنی کسی که بخواهد از جنوب رامالله به قدس برود باید از هفده دروازه رد شود. با این اوصاف آیا گمان میکنید چیزی به اسم دولت فلسطین وجود دارد که حالا بخواهیم سر آن دعوا راه بیندازیم؟ فقط مقاومت و مقابله با رژیم صهیونیستی و آزادی فلسطین باید برایمان مسئله باشد و تمام تلاشهایمان در همین چارچوب قرار بگیرد.
ابو شریف تصریح کرد: برخی ادعا می کنند که اداره امور مردم صرفا به واسطه برگزاری انتخابات میسر است، بنظر ما امور مردم میتواند با هر شیوهای حل شود به همین دلیل با انتخابات مخالفیم، اما مواردی هستند که با آنها موافقیم و آنها را تایید میکنیم. اولین چیزی که تأیید میکنیم سامان دادن به خانه فلسطینی برای تشکیلات خودگردان فلسطین مثل سازمان آزادی بخش فلسطین است. ما موافقیم که سازمان آزادی بخش فلسطین و نه دولت فلسطین بازسازی شود و این را تایید میکنیم.
نماینده جنبش جهاد اسلامی گفت: دومین چیزی که تأیید میکنیم تشکیل مجلس ملی فلسطین یا همان پارلمان فلسطین است. سومین مورد بازسازی و ساخت مؤسسات فلسطینی است؛ اما انتخابات تشکیلات خودگردان فلسطین را به هیچ عنوان قبول نداریم. چرا که به نظر ما تشکیلات خود گردان فلسطین فقط نماینده بخش اندکی از مردم فلسطین است و نماینده همه مردم نیست. به نظر ما مردم فلسطین خیلی بالاتر و بزرگتر از طرحهای تشکیلات خودگردان فلسطین و حتی شخص محمود عباس هستند.
وی با بیان اینکه مردم فلسطین همیشه در مسیر مقابله با رژیم صهیونیستی و مقاومت متحد بوده اند، افزود: تلاشهای زیادی از سمت رژیم صهیونیستی، رژیمهای عربی و تمام جهان برای ایجاد اختلاف بین مردم فلسطین انجام شده است. همه آنها می خواستند مردم فلسطین را به هر شکلی که شده از یکدیگر جدا کنند و بینشان تفرقه بیندازند؛ اما مؤلفههای وحدت در میان مردم فلسطین بسیار زیاد است و به همین دلیل نتوانستند کاری از پیش ببرند.
ابوشریف تصریح کرد: متأسفانه اختلاف بین گروههای فلسطینی از سال ۱۹۹۳ میلادی پس از امضاء پیمان اُسلو ایجاد شد. در آن زمان مردم فلسطین به دو دسته تقسیم شدند؛ دسته اول، که جنبش فتح آنها را حمایت میکرد و آنها همان بلوکی بودند که خواستار تشکیل عدالت فلسطین در اراضی ۱۹۶۷ میلادی بوده و هراسوم را به رسمیت شناختند. الان یک بخش فلسطین همان خط مقاومت هستند که بهصورت کامل هرگونه به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و صلح با این رژیم را نفی و آن را نمیپذیرند.
نماینده جنبش جهاد اسلامی گفت: خط مقاومت اعتقاد دارد سرزمین فلسطین حق مردم فلسطین است. از نظر خط مقاومت شیوه آزادی، یعنی آن اختلافی که بین این دو خط ایجاد شد، درباره نوع آزادسازی فلسطین است، خط مقاومت معتقد بود که میشود فلسطین را با گفتگو آزاد کرد.
وی افزود: ۳۰ سال پس از پیمان اسلو، درست بودن ایده مقاومت را آشکار و مشخص شد افق صلح و سازش با رژیم صهیونیستی به بن بست رسیده و شکست خورده است. اختلاف بین فتح و حماس یا فتح و جنبش جهاد اسلامی شخصی نیست بلکه در زمینه نوع مقابله با رژیم صهیونیستی است شاهد هستیم که رژیم صهیونیستی راهکار تشکیل دو دولت اسرائیلی-فلسطینی را قبول میکند. هدف رژیم صهیونیستی این است که مردم فلسطین را از هر آنچه دارند خلع و غصب کند. در ۳ ماه گذشته خیلی از املاک فلسطینیهای ساکن نقل را از آنها گرفتند و سعی کردند همه را در یک شهر اسکان دهند در منطقه الجلیل، مصادره اراضی فلسطینیها به وفور ادامه دارد.
ابوشریف تصریح کرد: از طرفی شرکتهای صهیونیستی (که خود صهیونیست آنها را ایجاد کردهاند) خواستار این هستند با شیوههای جهنمی، مالکیت اراضی و املاک را از فلسطینیها غصب کنند که یکی از این شیوهها دریافت مالیات است، صهیونیست ها میخواهند آنقدر مالیات بر اراضی و املاک را زیاد کنند که صاحبان املاک نتواند هزینه آن را پرداخت کنند و مجبور شوند از اراضی و املاک بگذرند.
نماینده جنبش جهاد اسلامی گفت: مردم فلسطین در مساله مقاومت متحد هستند و هیچ اختلافی ندارند. در نظرسنجیهایی که در چند سال گذشته انجام شد ۹۱ درصد مردم نظر بر این داشتند که هیچ اتحادی به راه حل مسالمت آمیز با رژیم صهیونیستی یا راهحل تشکیل دو دولت اسرائیلی-فلسطینی ندارد و تنها راه آزادی فلسطین را مقاومت میدانند. ۶۶ درصد مرد اعتقاد دارند که راه آزادی فلسطین مقاومت مسلحانه است، سال گذشته بر اساس آخرین نظرسنجیها ۹۸ درصد مردم فلسطین بعد از عملیات سیف القدس راه آزادی را انتفاضه علیه رژیم صهیونیستی دانستند. تاکید میکنم مردم فلسطین در زمینه مقاومت علیه رژیم صهیونیستی کاملاً با هم متحد هستند البته صهیونیست ها به تمام شیوهها و راهکارها برای ایجاد اختلاف بین مردم فلسطین ادامه میدهند.
وی افزود: هدف دشمن ایجاد اختلاف بین مردم فلسطین، غزه، کرانه باختری بین فلسطینیان داخل ۱۹۴۸ و خارج از آن است که برای آن از هر شیوهای استفاده میکنند؛ اما خوشبختانه مردم فلسطین به مقاومت ادامه میدهند.