به گزارش راهبرد معاصر رئیس سازمان نظام مهندسی استان خوزستان درخصوص آخرین تصمیم ستاد فرماندهی عملیات پاسخ به بحران خوزستان درباره بقایای ساختمان متروپل گفت: برای تعیین تکلیف بخش باقیمانده سازه از نظرات کارشناسان دستگاههای مختلف استفاده و درنهایت، تخریب باقیمانده سازه قطعی شد.
کوروش خواجوی روز دوشنبه در محل ریزش ساختمان متروپل آبادان افزود: کارشناسان اعتقاد دارند بخش باقیمانده ساختمان متروپل به هیچ عنوان قابلیت نگهداری ندارد.
وی ادامه داد: مشخص نیست شرایط ساختمان تا چه زمانی پایدار باقی میماند لذا ستاد فرماندهی عملیات پاسخ به بحران خوزستان به صورت جدی پیگیر اجرای ایمن روند تخریب باقیمانده ساختمان متروپل است.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان خوزستان درخصوص زمان آغاز تخریب باقیمانده سازه متروپل گفت: اولویت نخست ما آواربرداری به شکل امن برای یافتن اجساد احتمالی دیگر است و امیدواریم با مراقبت همه نیروها در روزهای باقی مانده نیز همانند روزهای گذشته اتفاق خاصی برای نیروهای امدادگر و عملیاتی رخ ندهد.
وی افزود: ریزش ساختمان متروپل با سایر ساختمانها تفاوت داشت برای مثال در ریزش ساختمان پلاسکو، کل ساختمان به طور کامل فرو ریخت ولی در متروپل بخشی از ساختمان باقی مانده که خیلی هم خطرناک است.
خواجوی با تسلیت درگذشت تعدادی از شهروندان آبادان در جریان ریزش ساختمان متروپل اظهارداشت: این حادثه تلخ به هر حال رخ داده و لازم است با انجام برخی کارها جلوی تکرار حوادث مشابه گرفته شود.
وی افزود: کمیته فنی این حادثه بلافاصله بعد از وقوع حادثه تشکیل شد و طرحهایی نظیر ایجاد بارند ضربدی و ساپورت میانی برای مقاوم و ایمن سازی موقت سازه ارائه داد تا باقیمانده ساختمان به صورت موقت حفظ و امکان آواربرداری و کشف اجساد فراهم شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان خوزستان گفت: کمیته فنی به صورت مستمر توسط چهار دوربین نقشه برداری و کشیک سازهای طی شیفتهای مختلف تغییر شکلها را پایش میکند و تغییر بیش از هشت میلیمتر سازه را به سرعت به عوامل اجرایی و مدیریت بحران اطلاع میدهد که در چنین مواقعی عملیات آواربرداری به طور موقت برای مدت ۳۰ دقیقه متوقف و براساس شرایط جدید سازه تصمیم گیری میشود.
لزوم تجدید نظر اساسی درخصوص روند اداری صدور پروانهها و تعداد طبقات
خواجوی بیان کرد: برخی ساختمانهای نا امن که ممکن است فرآیند ساخت آنها با ساختمان متروپل شباهتهایی داشتهاند باید بررسی شوند ضمن اینکه در آینده باید ملاحظات بیشتری نظیر افزایش کیفیت مصالح و آموزش نیروی کار مدنظر قرار گیرد.
وی با بیان اینکه نیروی کار ماهر کم داریم ولی تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی زیاد است، افزود: درخصوص روند اداری صدور پروانهها و افزایش تعداد طبقات نیز باید یک تجدید نظر اساسی صورت گیرد.
رئیس سازمان نظام مهندسی خوزستان درخصوص نقش نظارتی این سازمان در ساختمان متروپل گفت: ساختمان اشکالات اجرایی و کیفی مختلفی شامل اجرا، مصالح و ... داشته ضمن اینکه در روند اداری و صدور پروانه نیز مشکلات و تخلفاتی رخ داده است.
وی افزود: معقولانه نیست من درخصوص نقش و سهم ناظر، شهرداری، مالک یا سازنده و کارگران در تخلفات صورت گرفته اظهارنظر کنم چراکه دستگاه قضایی به صورت جدی به این موضوع ورود کرده و پیگیر آن است.
خواجوی اظهارداشت: این موضوع نیازمند یک بررسی بسیار دقیق است و منصفانه نیست اظهارنظر ما فضا را تحت شعاع قرار دهد.
متروپل مجوز هشت طبقه داشته ولی سه طبقه غیرمجاز احداث شده است
رئیس سازمان نظام مهندسی استان خوزستان در پاسخ به سوال ایرنا درخصوص مسائل پیرامون افزایش بدون مجوز تعداد طبقات ساختمان متروپل و نقش نظارتی سازمان نظام مهندسی توضیح داد: افزایش تعداد طبقات به طور قطع رخ داده ضمن اینکه طراحی ساختمان بنا به مدارک و مستندات برای هشت طبقه یعنی ۹ سقف طراحی شده ولی بعدها سه طبقه افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه افزایش تعداد طبقات در کشور ما متاسفانه بیشتر یک روند اداری را طی می کند، افزود: تصمیم فنی در مورد این اتفاق باید خیلی جدیتر شود و اگر بخواهیم از این به بعد جلوی چنین حوادثی را بگیریم باید فرآیند افزایش تعداد طبقات در بخش فنی انجام شود.
به گزارش ایرنا بخشی از ساختمان دوقلوی متروپل آبادان ساعت ۱۲ و ۴۰ دقیقه روز دوشنبه دوم خرداد جاری ریزش کرد.
با گذشت هشت روز از وقوع این حادثه عملیات آواربرداری با بسیج امکانات و تجهیزات و نیز حضور شبانه روزی ماموران امدادی ادامه دارد.
تاکنون۳۲ جانباخته و ۳۷ مصدوم توسط نیروهای امداد و نجات از زیر آوار خارج شدند./ایرنا