ایران عملیات آزمایشی حمل کالا از کریدور شمال به جنوب را آغاز کرد-راهبرد معاصر

ایران عملیات آزمایشی حمل کالا از کریدور شمال به جنوب را آغاز کرد

شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار با اولین محموله ترانزیت چندوجهی از روسیه به هند، مسیر خود را از طریق کریدور شمال-جنوب موسوم به INSTC آغاز کرده است.
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 11
کد خبر: ۱۳۷۷۶۲

به گزارش راهبرد معاصر، رئیس بندر ایرانی - روسی سالیانکا در بندر آستراخان روز شنبه با اعلام این مطلب به ایرنا خاطر نشان کرد، این محموله‌ها در گذشته بصورت موردی و مقطعی شکل گرفته بود، ولی با تلاش‌های تیم کشتیرانی موفق شدیم بصورت سراسری و البته پایلوت سازوکاری را ایجاد کنیم که کانتینر‌ها از روسیه به هند و یا آسیای دور فقط با یک بارنامه سراسری حمل شود که این مهم دقیقا هدف و روح اصلی راهگذر شمال – جنوب خواهد بود.

جمالی کاهش هزینه‌های حمل شامل هزینه بنادر و گمرک، کاهش مدت زمان ماندگاری کانتینرها، سرعت در تحویل کالا، حذف خطر صاحبان کالا در حمل داخلی کانتینر پر و خالی، سند حمل معتبر جهت مسائل حقوقی و جبران خسارت احتمالی، تسریع در عملیات بانکی و افزایش اعتبار تجاری را ازمزایای بارنامه سراسری اعلام کرد.

رئیس بندر ایرانی - روسی سالیانکا افزود: محموله ذکر شده شامل دو کانتینر ۴۰ فوتی محموله لمینیت چوب با وزن ۴۱ تن، بصورت آزمایشی از مبدا سنپترزبورگ واقع در روسیه به راه افتاده و پس از انتقال به بندر آستاراخان از طریق دریای خزر وارد ایران می‌شود.

داریوش جمالی خاطر نشان کرد، عملیات ترانزیتی ذکر شده توسط دفتر منطقه‌ای نمایندگی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در کشور روسیه (شرکت حمل و نقل بین المللی ITS) با همکاری شرکت‌های لجستیکی زیر مجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در هند، در حال انجام است.

وی گفت: کانتینر‌های یاد شده تحت یک بارنامه سراسری وارد منطقه آزاد انزلی می‌شوند و سپس توسط حمل زمینی بوسیله کامیون به بندر عباس انتقال می‌یابند و از آنجا توسط کشتی‌های کانتینر بر به بندر ناواشیوا هند که مقصد نهایی می‌باشد انتقال پیدا می‌کنند. پیش بینی زمانی که برای ترانزیت این محموله در نظر گرفته شده، کمتر از ۲۵ روز است.

او افزود: با توجه به توافقات صورت گرفته در مورد حمل حجم زیادی از محمولات از سمت روسیه و بلاروس به هند از طریق بنادر آستاراخان، این محموله آغاز رونق ترانزیت خارجی در مسیر کریدور شمال - جنوب تلقی می‌شود و در آینده نزدیک شاهد شکوفایی درحوزه ترانزیت کالا و درآمدزایی برای دولت‌های روسیه و ایران و هند خواهیم بود.

بندر ایرانی سالیانکا در بین ۱۵ بندر واقع در منطقه اقتصادی آستراخان روسیه طی چند سال اخیر بیشترین فعالیت و تردد حمل بار را به خود اختصاص داده است بطوری که از آن به عنوان قطب راهبردی تجارت دریایی بین ایران و روسیه نام برده می‌شود.

بیش از ۵۳ درصد سهام بندر سالیانکا در اختیار کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است. /ایرنا

ارسال نظر