پشت‌پرده کمک‌های میلیارد دلاری ریاض به اسلام آباد چیست؟-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه

پشت‌پرده کمک‌های میلیارد دلاری ریاض به اسلام آباد چیست؟

به دنبال کسری بودجه 18 میلیارد دلاری پاکستان، ریاض متعهد شده 12 میلیارد دلار کمک مالی به اسلام آباد داشته باشد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - 2018 December 15
کد خبر: ۱۴۶۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ به دنبال سفر عمران‌خان، نخست وزیر پاکستان به عربستان (18 سپتامبر) توافق شده بود ریاض 12 میلیارد کمک مالی به اسلام‌آباد جهت جبران کسری بودجه داشته باشد.


ماه گذشته (29 آبان)، بانک مرکزی پاکستان دریافت 1 میلیارد دلار از این توافق را تائید کرد. امروز(24 آذر) هم این مقامات اسلام آباد وصول یک میلیارد دیگر از توافق انجام شده با ریاض را تائید کردند.


عربستان‌سعودی پیش از این نیز با وام های خود به اقتصاد پاکستان کمک کرده است به عنوان مثال، سال 2014 ریاض وام یک میلیارد و 500 میلیون دلاری برای تقویت ارزش برابری روپیه پاکستان به این کشور داد.


به نظر می رسد کمک های اقتصادی صورت گرفته به اسلام آباد از سوی ریاض به دلیل نقش پاکستان در برقراری امنیت مرزهای عربستان و همچنین استفاده حداکثری مقامات سعودی از جایگاه این کشور در معادلات منطقه ای نحوه باشد. از سوی دیگر حضور آزادنه برخی گروه های تروریستی در پاکستان مثل انصار الفرقان که عمدتا توسط عربستان برای اقدامات تروریستی حمایت می شوند، دلیل دیگریست که مقامات ریاض را متقاعد به حمایت مالی از عربستان کرده است.


کسری بوجه 18 میلیارد دلاری که می توان از آن به عنوان یک بحران اقتصادی نام برد، مقامات اسلام آباد را چند سالی است به فکر استقراض از صندوق بین المللی پول، چین و عربستان انداخته است.


ارسال نظر
تحلیل های برگزیده