تولید روزانه ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور-راهبرد معاصر
چه خودرو‌هایی شرایط فروش خارج از سامانه را دارند؟ سازمان هدفمندی یارانه‌ها: مردم حتما حساب بانکی خود را برای دریافت یارانه چک کنند عرضه اولیه سهام زاگرس دارو پارسیان در فرابورس ایران + جزییات وزیر نیرو: ۶ هزار مگاوات برق تا تابستان آتی وارد شبکه می‌شود طرح فروش نقدی و اقساطی مدیران خودرو دی ۱۴۰۳ + جدول و شرایط شرایط پیش فروش سایپا برای متقاضیان سامانه یکپارچه اعلام شد + جدول ممنوعیت فروش خودرو‌های وارداتی خارج از سامانه زیان ۲.۲ میلیارد دلاری سرقت رمزارز در ۲۰۲۴  ۴۴ میلیون نفر سود سهام عدالت گرفتند  قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۹/۳۰ قیمت مصوب میوه شب یلدا اعلام شد/ قیمت هندوانه، انار، خرمال، موز و نارنگی یارانه آذر واریز شد / دهک‌های چهارم تا نهم حسابشان را چک کنند شرایط فروش فوق العاده خودرو چانگان CS۳۵ تیپ ۳ واریز سود به بیش از ۴۴ میلیون مشمول سهام عدالت خاتمه یافت وزیر کار: ناترازی‌ها بیشتر از آنکه به شرایط امروز مربوط باشد، ریشه در برخی تصمیمات گذشته دارد

تولید روزانه ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور

دبیرکل انجمن‌صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت گفت: در حال حاضر تولید و مصرف بنزین به نقطه سربه‌سر رسیده و اگر روند کنونی مصرف اصلاح نشود و با همین روند پیش برویم، ابتدای سال ۱۴۰۲ واردکننده بنزین خواهیم شد.
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۷ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - 2022 August 15
کد خبر: ۱۴۷۰۴۴

به گزارش راهبرد معاصر، ناصر عاشوری، دبیرکل انجمن‌صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در نشستی خبری اظهار داشت: 9 پالایشگاه عضو این انجمن هستند؛ در واقع به‌جز پالایشگاه آبادان سایر پالایشگاه‌ها عضو انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت هستند.

عاشوری با بیان اینکه "این انجمن مصوباتی در خصوص سیاستگذاری ها و ارائه خدمات دارد"، گفت: کم فروشی، گران فروشی و دامپینگ ممنوع است و همه پالایشگاه ها مقید به اجرا هستند تا بازار دچار مشکل نشود.

وی افزود: وظیفه اصلی این 10 شرکت، تولید 6 محصول اصلی مانند بنزین و گازوییل و 41 فرآورده نفتی دیگر است که با عنوان فرآورده‌های ویژه شناسایی می‌شوند.

دبیرکل انجمن‌صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت تصریح کرد: سیاست این انجمن حمایت از طرح های توسعه ای است که نظام، دولت و مجلس دنبال آن هستند از جمله تاسیس پتروپالایشگاه های جدید باید انجام شود.

عاشوری با بیان اینکه "احداث پتروپالایشگاه‌ها نیاز کشور است"، گفت: این پتروپالایشگاه‌های جدید از جمله پتروپالایشگاه شهید سلیمانی و پتروپالایشگاه مروارید مکران می توانند با عضویت در انجمن، از حمایت‌های قانونی و حقوقی انجمن بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: از سال 1399 حمایت از پالایشگاه‌های کوچک که خوراک میعانات گازی و نفت خام دارند در دستور کار انجمن قرار گرفت؛ اکنون سه پالایشگاه کوچک عضو انجمن هستند و تعدادی نیز درخواست داده اند.

عاشوری اولویت بعدی را حمایت از شرکت های دانش بنیان عنوان کرد و افزود: در ماه های آینده یک گردهمایی با هماهنگی معاونت ریاست جمهوری برگزار خواهیم کرد و جایگاه شرکت های پالایشی و نقش و حمایت آنها از شرکت های دانش بنیان در این گردهمایی تبیین خواهد شد.

وی افزود: در هر اورهال پالایشگاهی حدود 24 تا 25 هزار قطعه را تعویض می‌کنیم که 75 درصد این قطعات از داخل کشور تامین می شود.

عاشوری با اشاره به اینکه در تلاشیم تا 25 درصد باقی‌مانده را از شرکت های دانش بنیان تامین کنیم و به تولید انبوه و صادرات برسیم، گفت: این سیاست وجود داشته و در سال های اخیر استفاده از تولیدات شرکت های دانش بنیان تقویت شده است.

دبیرکل انجمن‌صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت تاکید کرد: شرکت های پالایشگاهی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان خرید نقدی و ثبت سفارش خواهند داشت.

عاشوری با بیان اینکه "دریافت خوراک پالایشگاه ها کاهش نداشته"، گفت: در سال 1401 هیچ کاهش ظرفیت تولیدی ندشته‌ایم؛ ظرفیت پالایشگاه های کشور هم‌اکنون 2.2 میلیون تن است و پالایشگاه ها با همه ظرفیت کار می کنند.

وی افزود: متوسط تولید روزانه بنزین کشور 90 تا 100 میلیون لیتر و تولید گازوییل نیز حدود 100 میلیون لیتر در روز است.

دبیرکل انجمن‌صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت تصریح کرد: دریافت بنزین پیرولیز را از پتروشیمی ها تکذیب می کنیم و این نوع بنزین، ارتباطی با صنعت پالایش ندارد، بنزین با کیفیت با استانداردهای یورو4 و 5 تولید می شود و بنزینی از پتروشیمی‌ها دریافت نمی کنیم.  

وی ادامه داد: اکنون پالایشگاه های کشور بیش از ظرفیت اسمی کار می کنند و به مجلس و دولت اعلام کرده‌ایم که نمی‌توان از ظرفیت پالایشی موجود، بهره برداری بیشتری کرد؛ بلکه باید در بخش مصرف، مدیریت و بهینه‌سازی انجام داد.

عاشوری خاطرنشان کرد: باید تولید خودرو در خودروسازی‌های کشور اصلاح شود، بحث دوگانه‌سوز کردن خودروها با جدیت بیشتری از سوی دولت پیگیری شود و مشوق‌هایی در این زمینه برای تسریع در افزایش ناوگان دوگانه‌سوز داده شود.

وی افزود: در حال حاضر تولید و مصرف بنزین به نقطه سربه‌سر رسیده و اگر روند کنونی مصرف اصلاح نشود و با همین روند پیش برویم، ابتدای سال 1402 واردکننده بنزین خواهیم شد./ تسنیم

ارسال نظر