پیشنهاد ویژه «کوشنر» به «الحریری» برای همراه کردن لبنان با «معامله قرن»-راهبرد معاصر
واکنش نمایندگی ایران به تحریم‌های خزانه داری آمریکا توافقات مالی ایران و روسیه از ماه آینده اجرایی خواهد شد مسکو: قرارداد جدیدی برای همکاری با ایران امضا خواهد شد وزیر جنگ اسرائیل: ایران بزرگ‌ترین تهدید برای آینده دنیاست اسماعیل هنیه: حمله به خانواده‌ام منجر به تغییر مواضع مقاومت نخواهد شد شرط سازمان ملل برای تداوم کمک‌ به غزه وزیر دفاع آمریکا از تشدید تنش‌ها در مرز لبنان ابراز نگرانی کرد تحریم‌های آمریکا علیه ۵۰ شخص و نهاد به بهانه ارتباط با ایران تأکید وزیر خارجه نپال بر تقویت مناسبات دوجانبه با ایران هشدار کرملین به ارمنستان: با پیوستن به اتحادیه اروپا بازار روسیه را از دست خواهید داد تأکید وزیر خارجه کویت بر توسعه روابط با ایران تاکید باقری بر عزم جدی تهران در توسعه روابط با ریاض جلسه شورای امنیت با محوریت تحولات نوار غزه آغاز مذاکرات عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا حملات پهپادی و موشکی مقاومت لبنان به شمال اراضی اشغالی

پیشنهاد ویژه «کوشنر» به «الحریری» برای همراه کردن لبنان با «معامله قرن»

یک روزنامه لبنانی فاش کرد، مشاور رئیس‌‌جمهور آمریکا برای همراه کردن لبنان با طرح موسوم به «معامله قرن» پیشنهادهایی به نخست‌وزیر این کشور داده که از جمله آنها تعهد آمریکا برای تسریع در روند بازگشت آوارگان سوری است.
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۷ - ۰۸ تير ۱۳۹۸ - 2019 June 29
کد خبر: ۱۴۸۷۳

به گزارش راهبرد معاصر ، لبنان از جمله کشورهایی بود که در «نشست بحرین» شرکت نکرد؛ اقدامی که بر عدم همراه شدن این کشور با طرح آمریکا موسوم به «معامله قرن» حکایت دارد.

در همین راستا روزنامه «الاخبار» به نقل از منابع دیپلماتیک غربی اعلام کرد، «جرد کوشنر» داماد و مشاور رئیس‌جمهور آمریکا برای اینکه لبنان را با این طرح همراه کند، پیشنهاداتی به «سعد الحریری» نخست‌وزیر این کشور داده است.

 

در ادامه این گزارش آمده، پیشنهادهای کوشنر شامل تسهیل در روند ترسیم مرزهای مورد اختلاف در جنوب لبنان، دستیابی بیرون بر مبالغ مالی زیاد و‌ تعهد آمریکا به تسریع روند بازگشت آوارگان سوری بوده تا لبنان نیز در مقابل فلسطینی‌ها را به مهاجرت تشویق کند و به فلسطینی‌هایی که در لبنان باقی می‌مانند اجازه کار در طرح‌های سرمایه‌گذاری (به معنای عملی همان اسکان دائمی آوارگان) در کنار لبنانی‌ها داده شود.

 

نخست‌وزیر لبنان چهارشنبه هفته گذشته از اینکه برخی در موضع دولت لبنان در قبال طرح معامله قرن شک دارند ابراز تعجب کرد و گفت: دولت لبنان علیه معامله قرن است و قانونی اساسی ما اجازه اسکان (دائمی آوارگان فلسطینی) را نمی‌دهد.

بر اساس گزارش وبگاه «النشره»، الحریری ادامه داد: موضع من (در این مسأله) مانند موضع نبیه بری رئیس پارلمان است، لبنان با فلسطینی‌هاست و فلسطین در وجدان تمام لبنانی‌ها و عرب‌ها حاضر است و هیچ کسی در موضع دولت شک ندارد.

 

روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته (چهارم و پنجم تیرماه) نشستی تحت عنوان «صلح برای شکوفایی» در منامه برگزار شد؛ البته مشارکت کشورهای عربی در این نشست «ضعیف» بود و تشکیلات خودگردان و بسیاری از کشورهای عربی آن را تحریم کرده بودند.

در این نشست درباره بخش اقتصادی طرح ادعایی آمریکا صحبت شد و هدف از برگزاری آن بحث درباره سرمایه‌گذاری 50 میلیارد دلاری برای اجرای معامله قرن بود.

 

معامله قرن، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان منازعه «اسرائیل» با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی اسرائیلی است. در این طرح و مذاکرات بعدی، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.

منبع : فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده