وضعیت بازار در آستانه شب یلدا-راهبرد معاصر

وضعیت بازار در آستانه شب یلدا

هر چه به شب یلدا نزدیک‌تر می‌شویم تب و تاب مردم برای خرید میوه و آجیل شب یلدا و دورهمی‌های طولانی‌ترین شب سال افزایش پیدا می‌کند، ‌میوه هم از خریدهایی است که در این شب طولانی نمی توان از آن چشم پوشید.
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۲ - ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 17
کد خبر: ۱۶۴۰۹۹

به گزارش راهبرد معاصر،  «یلدا»، آخرین شب پاییز، فرصت مناسبی برای دیدار خانواده‌ها و نیز صله رحم است که در دین اسلام به آن تاکید فراوان شده است، یار غار این محفل دور‌همی خانواده‌ها، میوه و آجیل‌ و دیگر تنقلات است تا خانواده‌ها چند ساعتی که در ‌طولانی‌ترین شب سال دور هم هستند، ‌مشغول باشند.‌

 

به همین بهانه سراغ تازه‌ترین قیمت‌های میوه در بازار و مکان‌هایی که می‌توان با قیمت ارزانتری میوه تهیه کرد، رفتیم.‌

 

گزارش میدانی خبرنگار فارس از منطقه 19 تهران نشان می‌دهد که این روزها انواع میوه‌‌ها در بازار فراوان هست، قیمت‌ها البته ‌نسبت به روزهای گذشته کمی افزایش یافته است ‌و هر چه به شب یلدا نزدیک‌تر می‌شویم میوه هم در کنار خوش‌ آب‌و‌ رنگی، کمی گرانتر می‌شود و به این دلیل توصیه می‌شود مردم خریدهای شب یلدای خود را زودتر انجام دهند.

 

البته قیمت میوه‌های اصلی شب یلدا که بیشتر انار، هندوانه و پرتقال، است نسبت به برخی میوه‌ها کمتر است که دلیل اصلی آن بالا بودن میزان تولید این محصولات در سال جاری بود، در رعایت نشدن الگوی کشت، آنقدر بیشتر تولید شده است که کشاورز نمی‌دانست با میوه‌ها چه کار کند، آن زمان به قیمت بسیار پایین به دلالان فروخته است و الان در بازار قیمت‌های مناسب‌تری نسبت به سایر میوه‌ها دارد.

* ترفند میوه فروشی‌ها برای گرانفروشی
بررسی‌‌ها نشان می‌دهد که قیمت میوه در مغازه‌های مختلف، متفاوت است و نظارتی بر آن نیست، آنها از هر ترفندی برای فروش گران‌تر استفاده می‌کنند، یکی از مغازه داران نوشته است: «نارنگی اورگانیک برگ‌دار» اما هیچ سندی برای اورگانیک بودن آن ندارد، برگ دار هم به این دلیل است که در زمان برداشت برگ‌های آن روی میوه جا مانده است.

 

هر فروشنده‌ای میوه خود را با کیفیت‌تر می‌خواند و گرانتر می‌فروشد و اولا نظارتی نیست دوم اگر باشد هم نظارت بر کیفیت سخت است و به انصاف مغازه دار بستگی دارد.

 

هر چه به شمال شهر می‌رویم فروشنده‌ها گرانتر می‌فروشند، و نشان می‌دهد که مشتری‌های پولدار از نظر آنها باید بیشتر بپردازند، آنها حتی قیمت اجاره مغازه‌های خود را هم روی میوه می‌کشند.

 

* قیمت‌‌های میوه در ‌میوه‌فروشی 
بر اساس این گزارش، امروز در میوه‌فروشی‌ها قیمت هر کیلو هندوانه در بازار 10 هزار تومان است، انار شیراز هم کیلویی 32000 تومان عرضه می‌شود، پرتقال تامسون کیلویی 12 هزار تومان و نارنگی هم در محدوده 25 هزار تومان عرضه می‌شود.

 

در میوه‌فروشی‌ها قیمت سیب در چند روز گذشته تکان خورده و سیب زرد دماوند کیلویی 38000 تومان و سب قرمز کیلویی 32000 تومان ‌به فروش می‌رسد، کیوی و لیمو شیرین 28000 تومان و خرمالو هم 38000 تومان فروخته می‌شود./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار