به گزارش راهبرد معاصر، فیروز قیاسی مدیرکل دفتر نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری اظهار کرد: حدود 80 درصد از 400 هزار ناوگان که در سطح جادههای کشور تردد میکنند به دلیل عمر بالا و فرسوده نیاز به نوسازی دارند.
وی افزود: با وجود اینکه 90 درصد حملونقل کشور توسط جاده انجام میشود اما عمر ناوگان بسیار فرسوده است.
وی تصریح کرد: 90 درصد اتوبوسهای کشور نیازمند نوسازی هستند. خودرو فرسوده، راننده و راه را هم فرسوده میکند و هزینههایی از قبیل مصرف سوخت، استهلاک و هدر رفت زمان را افزایش می دهد.
وی اعتبار لازم برای نوسازی ناوگان حملونقل کشور را 30 هزار میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: در بخش راهداری حدود 220 هزار راه آسفالت در کشور وجود دارد که برای نگهداری این راهها حدود 160 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که فقط حدود 10 درصد آن تامین می شود.
مدیرکل سازمان راهداری با اشاره به اینکه مطابق قانون 2 درصد سهم معادن بابت نگهداری راهها باید هزینه شود، گفت: حدود 50 هزار کیلومتر از راههای فرعی و روستایی تحت تاثیر معادن هستند که از 500 میلیون تن بار 50 میلیون تن مربوط به معادن است، از این رو انتظار میرود حداقل به اندازه همین 10 درصد در نگهداری راهها کمک کنند./ تسنیم