به گزارش راهبرد معاصر به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش درباره طرح نهضت ملی مسکن، به هزینه ساخت مسکن مهر و خط اعتباری آن اشاره کرد و توضیح داد: برای ساخت ۴میلیون واحد مسکونی بر اساس قانون جهش تولید مسکن با برآورد هزینه ساخت حدود متری ۷ میلیون تومان با در نظر گرفتن هر واحد با مشاعات به مساحت ۱۰۰ متر مربع، بودجه ۲ هزار و۸۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز است که موضوع روشهای تأمین مالی این طرح با توجه اینکه متقاضیان مسکنهای حمایتی از اعضای دهک های پایین درآمدی جامعه هستند، باید مورد بررسی و ارائه راه حل قرار گیرد.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: این وزارتخانه با صنعت ساختمان، صنعت ریلی و صنایع دریایی، جادهای و هوایی مواجه است که باید رویکرد صنعت را با در نظر گرفتن روش های تأمین مالی، مشتری، زمان ساخت، بازار، رقبا و شرکا و موضوع تحریم ها در نظر داشته باشیم، طبیعتا اگر به موضوعات تخصصی وزارت راه و شهرسازی به عنوان صنعت بنگریم لازم است رویکرد مرتبط با صنعت هم داشته باشیم و پژوهشگران این حوزه نیز لازم است به این موضوع توجه داشته باشند.
* دولت برای ساخت مسکن ابزارهای تشویقی را در اختیار مردم و سازندگان قرار میدهد
وی در خصوص تامین مالی اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیز توضیح داد: روش های مختلفی در دستور کار است، در هدف گذاری تامین مسکن که اولویت دولت و قانون جهش تولید مسکن است از روشهای مختلفی کار دنبال میشود. از روشهای ترکیبی تامین منابع مالی نیز استفاده خواهد شد تا اینکار محقق شود. بدین معنا، زمین، تسهیلات، اتمام پروژههای مسکن مهر، اتمام پروژههای نهضت ملی و روشهای دیگر ساخت مسکن در دستور کار است.
بذرپاش ادامه داد: یکی از شرکای اصلی وزارت راه و شهرسازی در تامین مسکن شهرداریها هستند، شهرداری ها باید سهم قابل قبولی را در تولید مسکن برعهده بگیرند. منظور از یک میلیون مسکن بدین معنا نیست که همه یک میلیون واحد مسکونی در سال را دولت میسازد بلکه به این معناست که دولت ابزارهای تشویقی را در اختیار قرار میدهد تا هم شهرداریها و هم خودمالکیها ساخت را هم در شهرها و هم در روستاها انجام بدهند.
* اراضی متعلق به دولت به وزارت راه و شهرسازی تحویل میشود
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: واگذاری زمین یکی از سیاستهای جدی ماست که در این بخش بررسیها در حال انجام است. تیمی مامور شده است تا روی واگذاری زمین فعالیت داشته باشند که در کدام شهرها امکان واگذاری زمین وجود دارد، این فرآیند در ابتدای سال بعد در مقیاس گسترده آغاز خواهد شد. این تیم شهر به شهر را مورد بررسی قرار میدهند و استانداران در سراسر کشور مامور هستند تا شهرهایی که اراضی دارند که قابلیت الحاق به محدوده را دارد و زمینهایی را میتوان واگذار کرد، احصا شود و طبق قانون اگر این اراضی متعلق به شرکتهای دولتی و دستگاههای اجرایی باشند باید تحویل وزارت راه و شهرسازی شود.
* تکمیل کریدورهای جادهای از محل فروش اموال و مولدسازی داراییها
وی گفت: در حوزه ریلی تکمیل کریدور شمال- جنوب و شرق-غرب از مسئولیتهای اصلی ماست که در این خصوص توافقات خوبی با تامینکنندگان مالی داخلی و خارجی انجام شد. همین امروز نیز با کشورهایی که نمایندگان آنها در ایران هستند در سطوح مختلف صحبتهای خوبی انجام شده است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حوزه جادهای مشکلات از گذشته باقی مانده است. در چارچوب منابعی که در اختیار داریم هم در حوزه منابع عمومی و هم در حوزه منابعی که از فروش اموال و مولدسازی داراییها در دستور کار داریم تکمیل کریدورهای اصلی در دستور کار قرار دارد.
عضو کابینه دولت سیزدهم توضیح داد: در حوزه بندری با کشورهای حاشیه خلیج فارس توافقات خوبی انجام شده است که با نهایی شدن اعلام عمومی خواهد شد. در این بخش شرکتهای مشترکی را با برخی از کشورها در دست تاسیس داریم تا در جابهجایی مسافر و بار بتوانیم جهش قابل توجهی را داشته باشیم تا زنجیره دریایی را به ریلی وصل کند. بدین معنا از حاشیه کشورهای خلیج فارس به راحتی به کشورهای CIS دسترسی انجام شود.
* نوسازی ناوگان هوایی را دنبال میکنیم
وی اظهار کرد: در حوزه هوایی نوسازی ناوگان و افزایش تعداد ناوگان هوایی در دستور کار است، از راه های مختلف نسبت به آن اهتمام داریم و از تولید داخل نیز حمایت میکنیم تا بتوانیم با حمایت داخلی تامین هواپیما را انجام بدهیم. هم به لحاظ تعداد و هم نوسازی ناوگان اقدامات خوبی در حال انجام است.
* بهسازی راههای روستایی یکی از اولویتهای وزارت راه و شهرسازی
بذرپاش اظهار داشت: در حوزه راه روستایی که یکی از اولویتهای مردم و نمایندگان به ویژه در مناطق محروم است مشکلاتی وجود دارد که بهسازی راههای روستایی یکی از اولویتهای ما در شبکه راههای کشور است که برنامهها در این بخش به زودی اعلام میشود./ فارس