استاندار ایلام: تردد از مرز مهران به ۲ میلیون نفر رسید وزیر کشور: دولت مصمم است اختیارات لازم را به استانداران تفویض کند پزشکیان: کریدور زنگزور آن چیزی نیست که در خبر‌ها بزرگنمایی شده؛ خواسته‌های ایران رعایت شده است مهاجرانی: حذف ۴ صفر از پول ملی به تصویب دولت رسید/پول اصلی، واحد بزرگتر «تومان» و واحد خُردتر «ِقران» خواهد بود تمدید حکم «علی احمدی» توسط دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام باقری کنی: ایران در جنگ ۱۲ روزه به بازدارندگی فعال دست یافت/ جمهوری اسلامی براحتی از موضوع زنگه‌زور نمی‌گذرد پیام امیر سرلشکر حاتمی به علی لاریجانی ابلاغ آخرین تقسیمات کشوری به استانداران جلسه سران قوا برگزار شد ولایتی: ایران مانع ایجاد کریدور آمریکایی در قفقاز می‌شود/خلع‌سلاح حزب‌الله؛ خوابی است که تعبیر نخواهد شد پزشکیان: بودجه طوری تدوین شود که محرومین بیشتر در توجه باشند انتقاد پزشکیان از پرداخت بی‌ضابطه ردیف‌های دستمزدی به مدیران ناکارآمد برآورد اولیه خسارات ناشی از جنگ ۱۲ روزه؛ ۹۰ درصد از آسیب‌ها مربوط به شهر تهران است سپاه پاسداران: آماده پاسخ پشیمان‌کننده به هرگونه تهدید و تعرض آمریکا و اسرائیل هستیم کشف بزرگ‌ترین محموله سلاح آمریکایی در شرق ایران/ دست موساد قطع شد

۳ شرط اساسی برای موفقیت عرضه خودرو در بورس کالا

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی وجود تناسب میان عرضه و تقاضا، تبیین ساز و کار به نفع مصرف کننده و اختلاف حداکثر ۱۰ درصدی قیمت پایه و قیمت معامله را به عنوان شروط عرضه خودرو اعم از داخلی و خارجی در بورس عنوان و تاکید کرد: اگر در عرضه خودرو در بورس این سه شرط لحاظ نشود، قیمت‌ها قابل کنترل نیست و ماجرا به نفع مصرف کننده، مردم و مشتری تمام نمی‌شود.
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۲ - ۲۴ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 14
کد خبر: ۱۶۸۳۰۱

به گزارش راهبرد معاصر، حجت‌الله فیروزی در پاسخ به پرسشی درباره استمرار عرضه خودرو در بورس و برخی اعتراضات در این زمینه اظهار کرد: اساساً اگر قرار باشد خودرو اعم از داخلی و خارجی در بورس عرضه شود باید سه شرط درباره آنها رعایت شود؛ نخستین شرط این است که عرضه زیاد باشد که رقابت را فاصله‌دار نکند و به نوعی میان عرضه و تقاضا تناسب وجود داشته باشد.

وی افزود: شرط دوم استمرار عرضه خودرو در بورس باید این باشد که بورس طوری ساز و کار خود را تبیین کند که خودرو به دست مصرف کننده واقعی برسد و خودرو به دست دلالان نیفتد. بورس نباید به محل فعالیت کسانی که در حوزه خودرو کار اقتصادی می‌کنند تبدیل شود. شرط سوم نیز این است که رقابت میان مصرف کنندگان واقعی در بورس باید تا میزانی اتفاق بیفتد و درصد کمی از قیمت پایه بالاتر باشد؛ نباید رقابت به اندازه‌ای شود که قیمت خودرو بیش از ۱۰ درصد قیمت پایه افزایش داشته باشد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: به نظر من اگر این سه شرط لحاظ شود، خودرو قابل عرضه در بورس است وگرنه قیمت‌ها قابل کنترل نیست و ماجرا به نفع مصرف کننده، مردم و مشتری تمام نمی‌شود. همانطور که از وقتی که فولاد در بورس عرضه شده است، شاهدیم که فقط مصرف‌کنندگان فولاد و کارخانجات فولادی و فعالان این حوزه با هم رقابت می‌کنند و رقابت نیز در آنقدر زیاد نیست که قیمت‌ها را بصورت صعودی بالا ببرند، در عرصه خودرو نیز باید همین اتفاق بیفتد و مصرف‌کنندگان واقعی باید شناسایی شوند و با یکدیگر رقابت کنند تا قیمت بالا نرود.

فیروزی در پایان تاکید کرد: اگر قرار باشد خودرو عرضه شود و هر فردی با هر شرایطی خرید کند، طبیعی است که فعالان بازار که بر شرایط مشرف هستند حتماً برنده ماجرا هستند و مردم متضرر می‌شوند./ ایسنا

ارسال نظر
آخرین اخبار