اختلافات داخلی ناتو، فرصتی مغتنم برای پوتین-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه

اختلافات داخلی ناتو، فرصتی مغتنم برای پوتین

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به اختلافات داخلی در ناتو بر سر پیوستن سوئد و فنلاند به این ائتلاف از آن به عنوان یک فرصت برای پوتین یاد کرد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۲ - ۲۵ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 15
کد خبر: ۱۶۸۴۵۸

به گزارش راهبرد معاصر، واشنگتن پست نوشت: اختلافات داخلی در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بر سر پیوستن سوئد و فنلاند به این ائتلاف هدیه‌ای برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه محسوب می‌شود.

 

فنلاند و سوئد، در ۱۸ می ۲۰۲۲، در روز‌های آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین، با مطرح کردن تهدید احتمالی از سوی روسیه، درخواست‌هایی را برای پیوستن به این ائتلاف به دبیرکل ناتو ارسال کردند. تا به امروز، درخواست سوئد و فنلاند برای ناتو تنها توسط دو کشور از ۳۰ کشور (مجارستان و ترکیه) تایید نشده است. براساس قانون ناتو برای عضویت یک کشور در این ائتلاف، رای مثبت تمامی اعضا الزامی است. دلیل اصلی ترکیه برای رای منفی این است که ترکیه این دو کشور - به ویژه سوئد - را پناهگاهی امن برای اعضای پ‌ک‌ک و گروه‌های وابسته می‌داند. با این حال، برخی معتقدند که این بهانه آنکارا برای حمایت از مسکو در برابر غرب است.

 

واشنگتن پست در ادامه این مطلب آورده است: پوتین تنها برنده اختلاف بر سر اجازه دادن به سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو است. هر چه ترکیه و شرکای آن زودتر در این مورد به توافق برسند، برای ائتلاف بهتر است.

 

این روزنامه خاطرنشان کرد که حل تقابل بین آنکارا و ناتو در مورد الحاق سوئد و فنلاند به این ائتلاف مستلزم دیپلماسی مداوم و شاید امتیازات واقعی است که واشنگتن می‌تواند برخی از آن‌ها را ارائه دهد.

 

به نوشته این روزنامه آمریکایی: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و کنگره می‌توانند نقش مهمی در این زمینه ایفا کنند و آن‌ها باید این کار را انجام دهند، زیرا ترکیه، یک عضو قدرتمند ناتو است و ممکن است هر مشکلی برای ناتو ایجاد کند. همچنین ناتو تا حد زیادی به قدرت نظامی ترکیه احتیاج دارد و رویارویی با آن پیامد‌های گسترش عضویت در ناتو را به همراه خواهد داشت.

 

درنهایت، همکاری با آنکارا به ناتو فرصتی برای بستن بیشتر حوزه دریای سیاه و گسترش نظارت بر این منطقه را می‌دهد./ باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار