به گزارش راهبرد معاصر؛ سعید مدنی ثبت 9 میلیون و 200 هزار تقاضا در طرح فروش فوق العاده اخیر ایران خودرو را حاکی از تقاضای کاذب موجود در بازار خودرو دانست که صرفا نظام قیمتگذاری دستوری موجب آن شده و در ادامه اظهار داشت: نظام قیمت گذاری یک نظام شکست خورده است و بیشترین بخش تقاضا در طرحهای قرعه کشی اشخاصی هستند که برای تفاوت قیمت کارخانه و بازار برای خرید از کارخانه ثبت نام میکنند و دولت میبایست تدبیری در این باره بیاندیشد.
وی با توجه با به وجود تقاضای کاذب در بازار خودرو حدود 300 تا 400 هزار نفر از 9 میلیون تقاضا را مشتری واقعی اعلام کرد و افزود: با کسر حداکثر یک میلیون نفر عملا 8 میلیون تقاضای کاذب در این طرح قرعه کشی مشارکت داشتهاند.
مدیرعامل اسبق سایپا با بیان اینکه در نهایت از هر 10 نفر ثبتنام کننده یک نفر ممکن است، این شانس را داشته باشد که خودرویی را با قیمت کارخانه خریداری نماید، تصریح کرد: عملا بیش از 90 درصد از رقم تقاضا، تقاضای کاذب است.
مدنی تاکید کرد: با وجود مابهالتفاوت قیمت 100 تا 200 میلیون تومانی قیمت کارخانهای خودرو و بازار مسلم است که برای این کالا تقاضای کاذب ایجاد میشود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: استفاده سرمایه ای از خودرو به تمام جامعه سرایت کرده و حتی که کسانی که دارای چندین خودرو هستند به دلیل برخی شرایط محدودیتزا، مجدد به نام سایر اعضای خانواده اقدام به شرکت در قرعهکشی میکنند در حالی که نیاز واقعی برای آن وجود ندارد و این وضعیت موجب تضییع حقوق مصرفکنندگان واقعی میشود به طوری که دستیابی آن دسته از تقاضای واقعی به خودروی موردنظر غیرممکن یا دشوار میگردد./ تسنیم