قیمت جدید میوه دربازار/ امسال شیوه نرخ‌گذاری میوه نوروزی متفاوت است-راهبرد معاصر

قیمت جدید میوه دربازار/ امسال شیوه نرخ‌گذاری میوه نوروزی متفاوت است

بررسی‌ها از میدان بزرگ میوه و تره‌بار تهران حکایت از رشد قیمت میوه در بازار دارد، اگرچه برخی محصولات هم روند کاهشی قیمت داشته است، اما با توجه به تغییر رویکرد وزارت جهاد در تعیین قیمت میوه نوروزی، حساسیت‌ها در مورد قیمت میوه افزایش یافته و نظارت دقیق را می‌طلبد.
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۳ - ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 March 04
کد خبر: ۱۷۵۳۸۵

به گزارش راهبرد معاصر، هرچه به روزهای عید نزدیک‌تر می‌شویم حساسیت برای قیمت میوه که از اقلام پر‌مصرف در این ایام است بیشتر می‌شود، از آن‌جا‌ که امسال میوه، نرخ مصوب ندارد و قرار است بخش خصوصی بازار را بر اساس عرضه و تقاضا مدیریت کند، این نگرانی وجود دارد که قیمت‌ها بیش از اندازه در ایام نوروز و همچنین ماه مبارک رمضان بالا رود.

برخلاف سال‌های گذشته وزارت جهاد کشاورزی امسال مدیریت بازار میوه را به بخش خصوصی و اتحادیه‌ها واگذار کرده است، با این حال قرار است سازمان تعاون روستایی به آنها نظارت کند.

از آنجا‌‌ که اغلب میوه‌های مصرفی در کشور ‌تولید داخل هستند و ایران جایگاه بسیار مناسب جهانی در تولید میوه دارد، قطعا‌ نظارت بر قیمت‌ها کار سختی نیست اما تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که همواره ضعف‌هایی‌ در سیستم بازار و بازارسانی، انبار‌داری و نظارت بر بازار وجود داشته که موجب می‌شود حلاوت این فراوانی میوه را مردم نچشند.

* قیمت میوه در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران

بر اساس اطلاعات قیمتی که اتحادیه صنف بار فروشان تهران از کشف قیمت میوه و تره بار میدان بزرگ اعلام کرده است، قیمت میوه‌هایی که عمدتاً در ایام عید مصرف بیشتری دارند، نسبت به چند روز گذشته افزایش داشته است، بر اساس این گزارش، قیمت پرتقال تامسون شمال از ۱۲ تا ۲۵ هزار تومان، پرتقال رسمی شمال از ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان و پرتقال جنوب از ۳۰ تا ۴۵ هزار تومان است.

‌قیمت سیب‌ زرد از ۲۰ تا ۲۵ هزار تو‌مان، سیب‌ قرمز از ۱۵ تا ۳۵ هزار تومان و کیوی از ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان است؛ همچنین انار ساوه از ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان و انار شیراز از ۳۰ تا ۶۰ هزار تومان فروخته می‌شود، نارنگی هم با چند نرخ، از کیلویی ۱۵ تا ۵۵ هزار تومان در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران وجود دارد.

 

* قیمت پیاز کاهش یافت

نکته قابل توجه در میدان میوه و تره‌بار تهران، کاهش قیمت پیاز نسبت به روزهای گذشته است؛ در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران هر کیلو پیاز از ۱۶ تا ۲۴ تومان فروخته می‌شود، روز گذشته مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران، اعلام کرد که قیمت پیاز کاهش یافته و از کیلویی ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

گزارش میدانی خبرنگار فارس هم نشان می‌دهد که قیمت خرده‌فروشی پیاز در منطقه ۱۹ تهران در محدوده ۲۵ هزار تومان است.

* میوه‌های وارداتی رکورددار گرانی در بازار

بر اساس کشف قیمت اتحادیه بارفروشان، قیمت میوه‌های وارداتی همچنان رکورددار گرانی در بازار است، ‌موز هندی از ۴۵ تا ۵۷ هزار تومان در هر کیلو فروخته می‌شود و موز اکوادور هم با قیمت ۵۵ هزار تا ۶۵ هزار تومان عرضه می‌شود، هر کارتون آناناس هم  ۹۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان‌ است.

قیمت‌ عمده‌فروشی میوه‌ درمیدان میوه و تره‌بار تهران به این شرح است:

 

ارقام درج شده،  قیمت عمده فروشی میوه در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران است و زمانی که پای این میوه‌ها به بازار برسد، مغازه داران طبق مصوبه قانونی می‌توانند تا 30 درصد قیمت را افزایش دهند، اما برخی مغازه‌داران سودهای کلان‌تری از محل فروش میوه کسب می‌کنند.

 

*وضعیت مناسب تولید میوه در ایران

بر اساس آمار سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد، ایران پس از انقلاب اسلامی با وجود تحریم‌های مختلف در تولید 68 محصول کشاورزی جایگاه اول تا پانزدهم دنیا را کسب کرده است و رتبه‌های خیره کننده‌ای در صادرات به بازارهای جهانی داشته است.

بر اساس آمارهای فائو، ایران در تولید میوه در خاورمیانه و شمال آفریقا مقام اول را دارا است. سرانه تولید میوه در دنیا 80 کیلوگرم است و این رقم در کشور ما به 200 کیلوگرم می‌رسد.

همچنین در سال‌های مختلف ایران رتبه هشتم تا دهم دنیا را در تولید میوه در اختیار دارد و طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی این تولیدات به 100 کشور جهان صادر می‌شود.

به دلیل تنوع اقلیمی، توپوگرافیک و ارتفاعی ایران انواع متنوعی از میوه‌ها در این کشور یافت می‌شوند، از خرماهای نیمه گرمسیری، گرفته تا میوه‌های روینده در مناطق معتدل و سردسیر،  در 15 محصول باغی در دنیا جزو 10 تولید کننده برتر است و 4 درصد از محصولات کشاورزی جهان را تولید می‌کند.

با این وضع تولید در کشور به نظر می‌‌رسد در صورتی که نظارتها دقیق‌تر باشد کنترل بازار کار سختی نخواهد بود، بنابراین در شرایطی که امسال بخش خصوصی قرار است قیمت میوه در بازار را مدیریت کند، آیا سازمان تعاون روستایی نظارت خود را به حدی تقویت می‌کند که مشکلی در تامین میوه مردم در ایام عید به وجود نیاید؟

به عقیده کارشناسان این نظارت‌ها باید از ابتدای چرخه یعنی خرید از کشاورز، حمل و نقل و انبارداری، شروع شده و تا زمان عرضه به بازار و نرخ‌ خورده‌فروشی باشد، گرنه مشکلات سال‌های گذشته تکرار خواهد شد./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده