لزوم زدودن معضل تورم از اقتصاد ایران-راهبرد معاصر
عطا بهرامی، تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

لزوم زدودن معضل تورم از اقتصاد ایران

عطا بهرامی، تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی با نامیدن سال جاری به «مهار تورم و رشد تولید» به‌دنبال از بین بردن معضل تورم از جامعه است، گفت: لازم است آنچه به نفع مهار تورم و رشد تولید است انجام شود تا در ماه‌ها و سال‌های آینده شاهد رونق اقتصاد و افزایش رفاه عمومی مردم کشورمان باشیم.
عطا بهرامی؛ تحلیلگر مسائل اقتصادی
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۷ - ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - 2023 March 23
کد خبر: ۱۷۷۳۲۰

لزوم زدودن معضل تورم از اقتصاد ایران

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی خود سال جاری را سال «مهار تورم و رشد تولید» نامیدند و فشار به دهک‌های پایین جامعه را تلخ‌ترین مسئله اقتصادی کشور خواندند. ایشان فرمودند: تلخی‌ها در سال ۱۴۰۱ عمدتاً تورم بود، گرانی بود که حقیقتاً تلخ است. به خصوص گرانی در قیمت مواد خوراکی و لوازم اصلی زندگی که وقتی که قیمت خوراکی‌ها و مواد اصلی زندگی افزایش زیادی پیدا می‌کند، بیشترین سنگینی‌اش به دهک‌های پایین جامعه می‌آید. 

 

 

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: در سبد خانوار بیشترین سهم را خوراکی و مواد اصلی و ضروری زندگی دارد. لذا فشار، بیشتر به آن‌ها می‌آید که این البته جزو تلخی‌ها بود و به نظر من در عمده‌ مسائل اقتصادی کشور این نقطه، نقطه‌ اساسی‌تر و مهم‌تری بود که تلخ بود.

 

امیدواریم دولت سیزدهم پایه های تحقق این شعار را که ازجمله مهم‌ترین مطالبات مردم به شمار می رود، به درستی بگذارد

عطا بهرامی، تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره نامگذاری سال 1402 به‌وسیله مقام معظم رهبری با عنوان «مهار تورم و رشد تولید» به «راهبرد معاصر» گفت: مهار تورم و رشد تولید دو مؤلفه و شاخص بسیار مهم در رشد اقتصادی و افزایش رفاه جامعه به شمار می روند که متأسفانه به دلیل انباشت سیاست های غلط از سال گذشته تاکنون محقق نشده است و مسئولان نتوانسته اند تورم را مهار کنند و باعث جهش تولید شوند.

 

 

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی سال هاست بر موضوع جهش و رشد تولید تأکید می‌کنند، زیرا بر افزایش رفاه جامعه، رشد اقتصادی و افزایش صادرات بسیار تأثیرگذار است. 

 

 

تحلیلگر مسائل اقتصادی عنوان کرد: امیدواریم دولت سیزدهم پایه های تحقق این شعار را که ازجمله مهم‌ترین مطالبات مردم به شمار می رود، به درستی بگذارد و در این زمینه کار متفاوتی انجام دهد. رهبر انقلاب با بیان این شعار به‌دنبال درمان درد مزمنی هستند که مردم را دچار مشکل کرده است. مردم در پنج سال اخیر پیاپی تورم نزدیک به 50 درصدی که به صورت رسمی اعلام می شود، درک کرده‌اند؛ تورمی که به افزایش فاصله طبقاتی در جامعه منجر شده و مزیت های اقتصادی را از بین برده است. 

 

 

بهرامی گفت: تورم بالا و نبود حاشیه سود مناسب در تولید مردم را به سوداگران بازار تبدیل کرده است، به همین دلیل کمتر کسی به فکر تولید و سرمایه گذاری در فعالیت های مولد است. علاوه بر این، در گذشته از فعالیت های مولد حمایت و زیرساخت های لازم برای تولید آماده نشده بود.

 

تورم بالا و نبود حاشیه سود مناسب در تولید مردم را به سوداگران بازار تبدیل کرده است، به همین دلیل کمتر کسی به فکر تولید و سرمایه گذاری در فعالیت های مولد است

تحلیلگر مسائل اقتصادی تصریح کرد: رهبر انقلاب با مطرح کردن این شعار به دنبال از بین بردن معضل تورم در جامعه هستند، معضلی که همچون بیماری گوشت و خون اقتصاد ایران را می خورد و چیزی از آن برای آرامش و آسایش جامعه باقی نمی گذارد. به همین دلیل لازم است در بخش های مختلف کشور اعم از بانکی تا مالیاتی و سیاست های مرتبط با تولید گام های اساسی و اصلاحاتی عمیق برداشته شود. 

 

 

وی افزود: لازم است آنچه به نفع مهار تورم و رشد تولید است انجام شود تا در ماه ها و سال های آینده شاهد رونق اقتصاد و افزایش رفاه عمومی مردم کشورمان باشیم.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار