به گزارش راهبرد معاصر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش که اردیبهشت امسال برگزار میشود، 24 هزار و 694 آموزگار ابتدایی، 2 هزار و 332 آموزگار استثنایی و 992 آموزگار ویژه مناطق عشایری و مرزی جذب میشوند.
در این آزمون سه حیطه عمومی، اختصاصی و تخصصی پیشبینی شده است.
1. تاریخ و فرهنگ تمدن (خدمات متقابل ایران و اسلام نویسنده: شهید مطهری انتشارات صدرا / مروری بر دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران)
خدمات متقابل اسلام و ایران
صعود چهل ساله/ مروری بر دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران
2. تعلیم و تربیت اسلامی (مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی ـ عمومی جمهوری اسلامی) بخش دوم مبانی، قسمتهای: چیستی، چرایی و چگونگی تربیت رسمی ـ عمومی
مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی ـ عمومی جمهوری اسلامی
3. معارف و اندیشههای اسلامی و انقلابی (طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن) بخش اول: ایمان (نویسنده: آیتالله العظمی سید علی خامنهای، انتشارات: صهبا / همرزمان حسین (ع)، نویسنده: آیتالله العظمی سید علی خامنهای، انتشارات: انتشارات انقلاب اسلامی).
4. دانش سیاسی، اجتماعی و حقوق اساسی (قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران/ وصیتنامه الهی سیاسی حضرت امام خمینی(ره)/ بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی)
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
5. توانایی های عمومی و ذهنی
سؤالات معارف اسلامی مربوط به پیروان سایر مذاهب اسلامی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی و زیدی) مطابق تعالیم و احکام فقهی آنان طراحی خواهد شد.
اقلیتهای دینی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از پاسخگویی به سؤالات معارف اسلامی معاف بوده و در محاسبه نمره کل عمومی (که حیطه عمومی نامیده میشود)، این درس لحاظ نخواهد شد، ولی چنانچه داوطلب اقلیت دینی به سؤالات معارف اسلامی پاسخ دهد، این درس با تأثیر مثبت در محاسبه نمره کل عمومی لحاظ خواهد شد. در واقع دو نمره کل عمومی، یک نمره کل با لحاظ نمره خام درس مذکور و یک نمره کل بدون لحاظ نمره خام درس مذکور، محاسبه و نمره کل بالاتر ملاک قرار خواهد گرفت.
1. اسناد و قوانین بالادستی آموزش و پرورش (سیاستهای کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش/ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ـ مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی/ آییننامه اجرایی مدارس، مصوب سال 1400 شورای عالی آموزش و پرورش)
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی
2. روشها و فنون تدریس (با تأکید بر محورهای: مبانی نظری تدریس و یادگیری؛ مدیریت و طراحی فعالیتهای آموزشی؛ اصول و شیوههای مدیریت کلاس درس؛ مهارتهای خلق موقعیت و فرصتهای یادگیری؛ آشنایی با روش های تدریس مبتنی بر شناختگرایی و سازندهگرایی با رویکرد تحولی؛ راهبردهای یاددهی و یادگیری؛ مهارتهای اساسی مورد نیاز معلم پیش از تدریس، حین تدریس؛ پس از تدریس؛ مدلها و الگوهای تدریس)
برای داوطلبان آموزگار ابتدایی (با تاکید بر محورهای: کاربرد نظریه های یادگیری در کلاس؛ کاربرد نظریههای هوش ، تفکر، خلاقیت و استعداد در کلاس؛ کاربرد نظریههای انگیزش و هیجان در آموزش؛ کاربرد نظریههای تحولی در آموزش؛ شناخت تفاوتهای فردی در یادگیری؛ تعاریف مفاهیم و اصطلاحات مرتبط)
برای داوطلبین آموزگار استثنایی با تاکید بر محور (تعاریف و طبقه بندی دانش آموزان استثنایی؛ شناخت و آموزش کودکان و دانش آموزان کم توان ذهنی؛ شناخت و آموزش کودکان و دانش آموزان ناشنوا و نابینا (با آسیبهای بینایی و شنوایی)؛ شناخت و آموزش کودکان و دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه؛ شناخت و آموزش کودکان و دانش آموزان با اختلالهای هیجان رفتاری و اختلالات ارتباطی ؛ شناخت و آموزش کودکان و دانش آموزان با مشکلات جسمی ـ حرکتی و چند معلولیتی؛ شناخت و آموزش کودکان و دانشآموزان با اختلال طیف اتیسم؛ توان بخشی و مداخله بهنگام در کودکان و دانش آموزان استثنایی ؛ خانواده و مداخله بهنگام در کودکان و دانش آموزان استثنایی)
سنجش و اندازهگیری پیشرفت تحصیلی (با تاکید بر محور تعریف مفاهیم و اصطلاحات مرتبط، سنجش مشاهدهای؛ سنجش عملکردی، سنجش عاطفی؛ سنجش رفتاری ، سنجش تکوینی؛ پوشه کار (کتاب راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی کد 5.53 سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی)
راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی کد 5.53
1. مفاهیم پایه متون و روشهای یاددهی قرآن و هدیههای آسمانی دوره ابتدایی ( نهجالقرآن راهنمای معلم قرآن اول تا ششم ابتدایی/ راهنمای معلم هدیههای آسمانی پایه سوم و ششم)
راهنمای معلم قرآن
نهجالقرآن راهنمای معلم قرآن اول تا ششم ابتدایی
راهنمای معلم هدیههای آسمانی
راهنمای معلم هدیههای آسمانی (پایه سوم)
راهنمای معلم هدیههای آسمانی (پایه ششم)
2. مفاهیم پایه متون و روشهای یاددهی ریاضی دوره ابتدایی (راهنمای معلم ریاضی اول و ششم)
راهنمای معلم ریاضی (پایه اول)
راهنمای معلم ریاضی (پایه ششم)
3. مفاهیم پایه متون و روشهای یاددهی علوم تجربی دوره ابتدایی (کتاب راهنمای معلم علوم تجربی دوم و چهارم و ششم)
راهنمای معلم علوم تجربی (پایه دوم)
راهنمای معلم علوم تجربی (پایه چهارم)
راهنمای معلم علوم تجربی (پایه ششم)
4. مفاهیم پایه متون و روشهای یاددهی فارسی دوره ابتدایی (راهنمای معلم فارسی اول و چهارم و ششم)
راهنمای معلم فارسی (پایه اول)
راهنمای معلم فارسی (پایه چهارم)
راهنمای معلم فارسی (پایه ششم)
5. مفاهیم پایه متون و روشهای یاددهی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی (کتاب راهنمای معلم اجتماعی پنجم و ششم ابتدایی).
راهنمای معلم اجتماعی (پایه پنجم)
راهنمای معلم اجتماعی (پایه ششم)/تسنیم