توانیر: صنعت برق ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی و ۱۸۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد وکیل بابک زنجانی: کرسنت در تلاش است اموال موکلم در مالزی را ضبط کند متناسب سازی حقوق بازنشستگان فولاد واریز شد + اطلاعیه صندوق بازنشستگی نتیجه برندگان قرعه‌کشی ایران خودرو اعلام شد جزئیات کشف بزرگ‌ترین زمین‌خواری ایران به مساحت هزار هکتار عوارض سنگین وضع شده برای رانندگان ایرانی در ترکیه لغو شد مجمع تشخیص با پرداخت کامل متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان دولت موافقت کرد شرایط معافیت مالیاتی موسسات خیریه تغییر کرد + جزییات  افزایش تقاضا برای آپارتمان‌های زیر قیمت / آخرین وضعیت بازار مسکن برنامه فروش محصولات ایران خودرو دیزل در بورس کالا هشدار منظور درباره معامله طلا در بورس با نرخ غیرواقعی دلار نمره فروش خودرو‌های برقی ۲۰ شد ستاد مبارزه با قاچاق کالا: بر اساس مصوبه دولت، همه گوشی‌ها می‌توانند رجیستری را انجام دهند حداقل و حداکثر عیدی امسال کارگران اعلام شد + جزئیات بحران خشکسالی در حوضه آبریز کارون بزرگ

میزان مصرف کنونی بنزین؛ زنگ خطری برای کشور

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: اگر خودرو‌های الکتریکی و هیبریدی جایگزین خودرو‌های فعلی نشوند اقتصاد کشور با مشکل جدی روبرو خواهد شکست.
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۲ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - 2023 April 17
کد خبر: ۱۸۰۱۹۵

به گزارش راهبرد معاصر، حسین حسین زاده عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، درباره راهکار‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور، گفت: یکی از مهمترین چالش‌های فعلی کشور بحث بهینه‌سازی است لذا باید به طور جدی به موضوع بهینه‌سازی ورود کرد، هرچند بهینه‌سازی به یک عزم ملی نیاز دارد و نباید صرفا متولی آن را وزارتخانه‌های نفت و نیرو و صمت دانست بلکه وزارت راه و شهرسازی با پیگیری مبحث ساختمان‌سازی و آموزش و پرورش با مسئله صرفه‌جویی و بهینه‌سازی در مدارس و… نیز با این موضوع مرتبط هستند.

نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین در حالی هر دلار سرمایه‌گذاری در حوزه بهینه‌سازی معادل ۷ تا ۱۰ دلار سرمایه‌گذاری در حوزه تولید است که متاسفانه دولت صرفا بحث تولید را پیگیری می‌کند.

وی با یادآوری اینکه حدود ۱۴۴میلیون لیتر بنزین در ایام عید نوروز به مصرف رسیده است، تصریح کرد: این مسئله زنگ خطری برای کشور است در حالی که میزان مصرف از میزان خودور‌های تولید شده بیشتر است که نشان از کیفیت بسیار پایین خودرو‌ها دارد بنابراین عزم جدی و برنامه مدون برای حل این مشکلات نیاز است.

حسین زاده به راهکار‌های عبور از این مشکلات و رسیدن به بهینه‌سازی اشاره کرد و گفت: جایگزین کردن خودرو‌ها الکتریکی و هیبریدی به جای خودرو‌های فعلی، نخستین قدم در این مسیر است، درواقع می‌توان طی یک برنامه ۱۰ تا ۱۵ ساله این خودرو‌ها را جایگزین کرد حدود ۲ و نیم میلیون فرسوده شده‌اند لذا جایگزین کردن این خودرو‌ها طی یک برنامه‌ریزی ضروری است چراکه در غیر این صورت کمر اقتصاد کشور خواهد شکست.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در این مسیر همچنین باید صنایع را تشویق کرد که گاز مصرفی خودشان را تولید کنند، اظهار کرد: علاوه‌بر این موارد باید طبق قانون، موتورخانه‌های قدیمی و فرسوده ساختمان‌ها را به پکیج‌های حرارتی تغییر داد، ضمن آنکه بهینه‌سازی نیروگاه‌های برق مسئله دیگر است چراکه ۶۰ درصد انرژی صرفا در دو وزراتخانه نفت و نیرو اتلاف می‌شود ضمن آنکه راندمان نیروگاه‌های برق در دنیا ۵۵ درصد است، اما این درصد در ایران به سختی به ۳۷ درصد می‌رسد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در نهایت در حوزه‌های صنعت، پتروشیمی، صنایع، تجاری، مدارس و منازل باید بهینه‌سازی را جدی گرفت، اما به دلیل قوانین دست و پا گیر و نبود یک نهاد تنظیم‌گر، مسئله بهینه‌سازی در کشور ناقص باقی مانده است./ برنا

ارسال نظر
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار