موج تازه ریزش قیمت خودرو-راهبرد معاصر

موج تازه ریزش قیمت خودرو

بررسی‌های میدانی در بازار خودرو حاکیست، دلالان با توجه به احتمال ریزش شدید قیمت خودرو، در صف فروش بازار قرار گرفته‌اند.
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۲ - ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 04
کد خبر: ۱۸۲۴۹۲

به گزارش راهبرد معاصر، به‌دنبال تغییر وزیر صمت و شکسته‌شدن سد مقاومت دولتی از رشد قیمت خودرو، بازار با ریزش قیمت مواجه شده است.

طرح‌های فروش یکپارچه خودرو، عملا نیاز‌های کاذب در بازار را از بین برده و واردات خودرو‌های کارکرده خارجی، چشم‌انداز قیمت را نزولی کرده است.

از ابلاغیه اخیر بانک مرکزی برداشت می‌شود با توجه به تعداد کارت‌های بازرگانی صادراتی فعال به میزان حدود پنج تا ۱۰هزار کارت فعال، تعداد افرادی که امکان واردات خودرو به کشور را دارند در همین حدود است؛ چراکه صرفاً منشأ ارز حاصل از صادرات محصولات و اجناس این افراد به خارج از کشور مشخص است و از نظر بانک مرکزی منع قانونی برای واردات ندارند؛ بنابراین در چنین شرایطی با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی بنابر واردات هر خودرو به‌ازای یک کد ملی و به شرط تصویب لایحه واردات خودرو‌های کارکرده در شورای نگهبان و هیات عالی نظارت و تصویب نهایی قانون، می‌توان پیش‌بینی ورود پنج تا ۱۰هزار خودروی کارکرده در طول سال جاری را منطقی دانست و نباید انتظار واردات خودرو‌های بیشتری را داشت.

البته واردات خودرو‌های نو، مسیر سابق خود را طی می‌کند و پیش‌بینی می‌شود که حدود ۱۰۰هزار دستگاه خودروی نو نیز در طول سال جاری وارد کشور شود.

به همین علت در حال حاضر شرایط در بازار خودرو به سمت کاهش شدید قیمت پیش می‌رود و خودرو‌های گران‌قیمت، با اُفت شدیدی مواجه شده‌اند.


در کنار همه این موارد، انتشار اخباری درباره تعاملات بیشتر ایران و آژانس در پرونده هسته‌ای و ریزش نرخ دلار هم باعث شده خودرو در شیب ارزانی قرار بگیرد.

بی‌تردید مافیای خودرو در روز‌های آینده تلاش می‌کند که این روند را تغییر دهد، اما اگر دولت هوشمندانه عمل کند، آینده بازار خودرو با کاهش قیمت گره خواهد خورد./اقتصاد24

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده