اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای پیشگیری از اطفا حریق در سازمان محیط زیست-راهبرد معاصر

اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای پیشگیری از اطفا حریق در سازمان محیط زیست

معاون محیط زیست محیطی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: امسال ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای اطفای حریق در مناطق تحت مدیریت سازمان اختصاص یافته است.
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۷ - ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 14
کد خبر: ۱۸۴۰۶۸

به گزارش راهبرد معاصر، حسن اکبری در حاشیه بازدید از دشت لار در جمع خبرنگاران افزود: شاید این مبلغ برای تامین تجهیزات مورد نیاز پیشگیری و اطفا آتش سوزی کافی نباشد، اما نسبت به سال‌های قبل چشمگیرتر است.

وی در ادامه به کشفیات قاچاق گونه هوبره اشاره کرد و گفت: هوبره پرنده‌ای است که در بخش‌های شرقی کشور زیست می‌کنند و در ١٠ سال گذشته ٧٠٠ قطعه هوبره از قاچاقچیان کشف شده که قطعا چندین برابر آن به خارج از کشور فرستاده شده است؛ و معاون سازمان حفاظت محیط زیست در مورد قاچاق حیات وحش گفت: انتقال برخی پرندگان به کشور‌های حاشیه خلیج فارس و عربی و گاهی قاچاق گونه‌های حیات وحش به غرب کشور را به صورت قاچاق داریم، ولی به تنهایی توان برخورد با این موضوع را نداریم.

اکبری در ادامه به وضعیت گورخر ایرانی اشاره کرد و گفت: جمعیت گورخر ایرانی فقط به یک جمعیت در بهرام گور استان فارس خلاصه شده است و باید زیستگاه جدیدی در نظر بگیریم و بخشی از گورخر‌ها را منتقل کنیم.

وی افزود: همچنین مطالعات کارگاهی در مورد پلنگ‌ها انجام شده تا برنامه عملیاتی نجات پلنگ را نیز بتوانیم به اجرا بگذاریم.

اکبری در ادامه به وضعیت یوزپلنگ ایرانی اشاره کرد و گفت: یوز گونه‌ای در خطر انقراض است که با توجه به شرایط این گونه امسال ۶ میلیارد تومان برای پروژه یوز پلنگ اختصاص داده‌ایم.

وی با بیان اینکه مردمی سازی حفظ محیط زیست در اولویت سازمان قرار دارد، اظهارداشت: آئین نامه طبیعت گردی نیز با کمک میراث فرهنگی در حال بازنگری است.

وی افزود: تمام استان‌ها تا آخر سال باید پروژه مشارکت حفاظتی داشته باشند. اطلاعاتمان در مورد پراکنش پرندگان در حال انقراض تکمیل نیست و برنامه و نقشه کریدور حیات وحش در حال تهیه است.

اکبری بیان داشت: آفرود یکی از مخرب‌ترین حرکت برای محیط زیست است، چون کوبیدگی خاک، آسیب حیات وحش را به همراه دارد برای ساماندهی آن بخشنامه‌ای را با کمک وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تهیه کردیم تا این طبیعت گردی ساماندهی شود.

وی اعلام کرد: سالانه در کشور ۸۰ هزار موجود زنده زیر لاستیک خودرو‌ها در جاده‌ها از بین می‌روند که با توجه به اهمیت ایمنی سازی جاده میامی سبزه‌وار وارد عمل شده است و بقیه جاده‌ها هم باید مدنظر قرار گیرد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به موضوع چرای بی رویه دام در طبیعت گفت: این موضوع باید رفع و ساماندهی شود.

وی گفت: بیشتر رودخانه‌ها دیگر شرایط نگهداری آبزیان را به دلیل آلودگی ناشی از تخریب و چرای بی رویه ندارند و درجه بندی رودخانه‌ها مد نظر است.

وی بیان داشت: حفاظت الکترونیک و پایش هوشمند محیط زیست مد نظر قرار گرفته همچنین برای اولین بار حیات وحش کشور بیمه شده‌اند. / ایرنا

تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار