تحویل ۲۰۰۰ مدرسه در مهر ۱۴۰۲-راهبرد معاصر
پلیس راه: آزادراه تهران - شمال بازگشایی شد | جاده چالوس همچنان بسته است هواشناسی: وزش باد شدید، کیفیت هوای تهران را بهبود می‌بخشد متلاشی شدن باند ۶ نفره گروگان‌گیر / رهایی گروگان اتفاق هولناک در بیمارستان؛ به جای پای راست، پای چپ را قطع کردند سرپرست پلیس راه مازندران: مسدودیت کندوان تا روز شنبه ادامه دارد انجام ۱۵۰۰ عمل جراحی برای مجروحان حادثه انفجار پیجرهای لبنان در ایران صدور کیفرخواست برای مدیر عامل معدن زمستان یورت تداوم بارش در ارتفاعات کشور آدرس سامانه ثبت معاملات اموال غیرمنقول دستگیری اراذل و اوباش مسلح شرق تهران اساسنامه نهضت سوادآموزی تغییر کرد؟ پرداخت بیش از ۲۹۵ هزار فقره تسهیلات به بازنشستگان کشوری اولین تصاویر از تیراندازی به یک اتوبوس مسافربری زاهدان + واکنش فوری یک مقام ارشد پلیس رئیس سازمان نظام پزشکی: اتحاد بین طب سنتی و مدرن منافع برخی را به خطر می‌اندازد دستور جدید وزیر علوم به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور

تحویل ۲۰۰۰ مدرسه در مهر ۱۴۰۲

سرپرست وزارت آموزش و پرورش از مدیران این سازمان خواست تا طرح‌های جدید متناسب با نیاز‌های روز دانش‌آموزان، در مدرسه‌سازی اجرا شود.
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۲ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 20
کد خبر: ۱۸۵۰۸۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ رضامراد صحرایی در گردهمایی مدیران کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان‌ها گفت: نوسازی و تحول در آموزش و پرورش در دو حوزه درونی و بیرونی صورت گرفت، حوزه بیرونی شامل؛ ساخت و ساز، نوسازی و بازسازی مدارس است که به سازمان نوسازی مدارس واگذار شد و حوزه درونی که حوزه تحول در کتاب‌های درسی است، بر عهده سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی گذاشته شد.

صحرایی با بیان این که سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس باید بر روی نظام تعلیم و تربیت تمرکز داشته باشد، یعنی در طراحی ساختمان‌ها در کنار توجه به آیین نامه‌ها، بنای آموزشی طراحی کند و معیار‌هایی برای طراحی و اجرای بنا‌های آموزشی مشخص کند، افزود: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی هم یک هسته امیدآفرین برای کشور است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش، یک فرآیند با عناصری در درون آن است و اگر این عناصر به طور کامل در کنار یکدیگر قرار نگیرند و باهم مرتبط نشوند و به خوبی کار نکنند، به نتیجه مورد نظر نمی‌رسیم.

وی معلم را یکی از عناصر اصلی این فرآیند دانست و اظهار کرد: معلم یک عنصر اصلی و نقش آفرین در نظام تعلیم و تربیت است؛ با معلم خوب می‌توان به همه اهداف رسید چراکه دایره مرکزی نظام تعلیم و تربیت، معلم است.

صحرایی با بیان این که دانش‌آموز، محتوای درسی کتب درسی و فضا، عناصری در لایه‌های بالاتر هستند، خاطرنشان کرد: فضای آموزشی لایه دیگری است که نقش هویت‌بخشی را برای دانش آموزان ایفا می‌کند و می‌توان گفت فضا، معلم سوم است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر این که در کنار تامین معلم، باید به تربیت معلم با صلاحیت و شایسته توجه شود، تصریح کرد: دولت گذشته در کنار تامین معلم به تربیت معلم توجه نکرد، لازم است که فرد برای نقش معلمی ساخته شود.

صحرایی یکی از عناصر در لایه‌های بالاتر در فرآیند آموزش و پرورش را تکنولوژی و ایجاد محیط‌های جدید یادگیری دانست و اظهار کرد: در دنیای کنونی و با حضور فضای مجازی، بستر جدیدی شکل گرفته، لذا مدارس و دانشگاه‌های مجازی ایجاد شده است، این موارد بخش‌هایی از تکنولوژی آموزشی است که باید به آن توجه کنیم.

وی با اشاره به تحویل ۲ هزار مدرسه در مهر سال جاری، گفت: در کنار این کار‌ها باید سندی برای تجهیز مدارس به تکنولوژی‌های جدید طراحی شود تا هر مدرسه، آمادگی اتصال به فیبر نوری و سایر زیرساخت‌ها را داشته باشد.

صحرایی با بیان این که در این طراحی باید تمامی شرایطی که در مدارس روز دنیا وجود دارد در نظر گرفته شود، گفت: باید نسلی تربیت کنیم که به نیازمندی‌های روز جامعه پاسخ دهد، لذا باید به فکر الگو‌های جدید باشیم و این کالبد متناسب با نیاز‌های جدید شکل بگیرد. دانش آموزان باید در کلاس درس و مدرسه باهم گفتگو کنند و باید این فضا ایجاد شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت بازنگری در سند تحول بنیادین از نقطه شروع مدرسه به ستاد، گفت: مدرسه کانون تحول است و همه حوزه‌ها باید در اختیار اهداف مدرسه باشد، سازمان نوسازی مدارس نیز باید برای اجرای سند تحول بنیادین، نقش خود را ایفا کند.

وی با اشاره به گستردگی فضای مجازی و فناوری‌های جدید اظهار کرد: فضای مجازی باعث شده است تا کودکان جدا از هم بزرگ شوند و قابلیت‌های اجتماعی در آن‌ها شکل نگیرد، لذا باید مدارس طوری طراحی شوند که بچه‌ها با یکدیگر حرف بزنند و فضای بازی داشته باشند تا تربیت اجتماعی را در مدارس کسب کنند.

صحرایی با اشاره به ضرورت نوسازی در کلان فرآیند تعلیم و تربیت خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش از لحاظ ساختار اداری، وسیع است و این دستگاه بزرگ، اگر درون خود، فرآیند‌های پویایی نداشته باشد، در درون خود خواهد ماند و نمی‌تواند تحول ایجاد کند، ایراد امروز آموزش و پرورش این است که جریانات، به صورت نقطه‌ای و خطی هستند و به این دلیل، فرآیند‌های تحولی در آموزش و پرورش ایجاد نمی‌شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان این که سنجش، یک عنصر دیگر در لایه‌های بالاتر است، گفت: با تاثیر قطعی سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در کنکور سراسری، آموزش و پرورش به ریل اصلی خود باز خواهد گشت و می‌تواند اهداف نظام تعلیم و تربیت را محقق کند.

وی با بیان این که سنجش، جزئی از فرآیند کلان آموزش و پرورش است، خاطرنشان کرد: دانش‌آموز در آموزش و پرورش، آموزش می‌بیند، اما توسط کنکور سنجش می‌شود و این موضوع باعث خواهد شد تا اهداف نظام تعلیم و تربیت به حاشیه برود.

صحرایی با بیان این که ابر فرآیند تعلیم و تربیت دارای چند کلان‌فرآیند است، اظهار کرد: در این ابر فرآیند، روابط درونی از حالت فرآیندی به نقطه‌ای تبدیل شده است، به همین دلیل همه اجزا حرکت می‌کنند، اما به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم، لذا باید تمامی روابط درونی در یک راستا باشند تا این ابر فرآیند به طور مطلوب کار کند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان این که آموزش و پرورش قوی یعنی ایران قوی، بیان کرد: برای داشتن ایران قوی، آموزش و پرورش باید از درون تقویت و قوی شود، زیرا هر کشوری که قصد قوی شدن دارد، نقطه آغاز تقویت خود را از کلاس درس آغاز کرده است.

وی با اشاره به اهمیت ساختن مدارسی که در آن هویت اسلامی ایرانی وجود داشته باشد، اظهار کرد: مدارس باید تجلی بخش هویت اسلامی ایرانی باشد و کودکان با حضور در مدرسه بتوانند هویت، تاریخ و گذشته خود را در آن پیدا کنند و با آن مانوس شوند. /  باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
ارسال نظر
آخرین اخبار