افزایش شهریه مدارس و خلأ نظارت بر قانون-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

افزایش شهریه مدارس و خلأ نظارت بر قانون

افزایش‌های بی‌ضابطه شهریه مدارس غیردولتی در حالی است که رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی عنوان کرد، شهریه مدارس غیردولتی طبق الگوی تعیین شهریه ابلاغ می‌شود و تاکنون شهریه هیچ‌کدام از مدارس برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ ابلاغ نشده است. بنابراین مشخص می‌شود مدارس غیردولتی از خلأ نظارت بر قانون سوءاستفاده می‌کنند و کاری به جیب مردم ندارند.
ملیحه زرین پور؛ کارشناس مسائل اجتماعی
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۸ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 May 28
کد خبر: ۱۸۶۳۵۳

شهریه مدارس و خلأ نظارت بر قانون

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ هرسال که به پایان سال تحصیلی نزدیک می شویم، مدارس غیردولتی طبق شرایط خود از معلمان با تجربه و کاردان گرفته تا امکانات آموزشی، کلاس های فوق برنامه و تقویتی مبلغ شهریه اعلام می کنند تا برای پیش ثبت نام از دانش آموزان مقاطع قبلی برای مقطع بالاتر دریافت کنند. این شهریه ها گاه آنچنان نامتعارف و نامعقول است که بهت و حیرت به دنبال دارد.


با توجه به فهرستی که به تازگی منتشر شد، خبرها از ثبت نام مدارس غیردولتی و حیرت والدین از برخی مدارس که شهریه های نجومی طلب می کنند، دلیل افزایش میزان جست و جوی مدارس دولتی را درک می کنیم. هر چند رئیس ‌سازمان مدارس و مراکز غیردولتی می گوید شهریه های منتشر شده قانونی نیست، اما کافی است پای صحبت والدینی بنشینیم که در آرزوی فردا و آینده ای بهتر و به گمان دریافت امتیازات بهتر آموزشی در برابر پرداخت شهریه برای فرزندشان حاضرند شب و روز کار و شهریه مدارس غیر دولتی را تأمین کنند.

قیمت های منتشر شده حکایت از آشفتگی شهریه و خلأ نظارت بر قانون در مدارس غیر دولتی و غیرانتفاعی دارد، زیرا اینگونه موارد را تنها می توان انفجار نجومی قیمت ها نامید


شاید بهتر باشد بگوییم آنها تحت تأثیر وعده های موفقیت درسی و رتبه های تک رقمی دانش آموزان گذشته برخی مؤسسات آموزشی قرار می گیرند. هرچند نباید از حق گذشت که برخی از این مدارس با دریافت شهریه های هنگفت، امتیازات آموزشی ویژه ای نیز دراختیار دانش آموزان و خانواده هایشان قرار می دهند.

 


آشفتگی در بازار شهریه ها

قیمت های منتشر شده حکایت از آشفتگی شهریه و خلأ نظارت بر قانون در مدارس غیر دولتی و غیرانتفاعی دارد، زیرا اینگونه موارد را تنها می توان انفجار نجومی قیمت ها نامید که بنیان گذاران برخی مدارس تنها برای آبادی جیب خود بدون درنظر گرفتن قوانین اخذ شهریه اعلام می کنند.


وقتی شهریه ۱۰ میلیون تومانی مدرسه ای در سال ۱۴۰۱ به ۲۷ میلیون در سال ۱۴۰۲ تبدیل می شود، طبیعی است هیچ وجاهت قانونی در تعیین آن وجود ندارد. افزایش هزینه هایی که هر ساله بر سر جزئیات آن صحبت ها و تصمیمات بسیاری گرفته می شود، اما درنهایت مسئولان مدارس به مصوبات  توجه نمی کنند و نرخنامه خود را لحاظ می کنند.


پدر دانش آموزی دبستانی که سال جاری وارد پایه دوم می شود، از افزایش دو برابری شهریه اعلام شده مدرسه برای سال جدید می گوید و با انتقاد از نبود نظارت و برخورد عنوان می کند، کارمندی که درآمد ماهیانه اش از شهریه سالیانه مدرسه پسرش کمتر است، چگونه باید جوابگوی مخارج باشد؟


وی افزود: سال گذشته که ثبت نام کردیم حرف از ۵ تا ۶ میلیون تومان شهریه بود، ولی تا آخر سال چندین مرتبه دیگر به بهانه های مختلف پول گرفتند که تقریباً ۱۵ میلیون تومان شد؛ امسال نیز که حرف از ۲۷ میلیون تومان است و خدا می داند چقدر پول بگیرند.


طبق برخی اخبار واصله، شهریه ۵۵ میلیون تومانی مدرسه ای در منطقه ۳ تهران در حالی است که شهریه همین مقطع سال گذشته ۲۴ میلیون تومان بود. شهریه کلاس پنجم دبستانی در منطقه ۲ نیز از ۳۰ میلیون تومان سال گذشته به ۴۸ میلیون تومان رسیده؛ همان گونه که شهریه ۶۰ میلیون ‌تومانی مدرسه‌ای در ستارخان برای دانش‌آموزان کلاس دهم به ۷۲ میلیون تومان افزایش یافته است.


از الگوی تعیین شهریه تا برآوردهای جیبی

افزایش های بی ضابطه در حالی است که رئیس ‌سازمان مدارس و مراکز غیردولتی عنوان کرد، شهریه مدارس غیردولتی طبق الگوی تعیین شهریه ابلاغ می‌شود و هم اکنون بنیان گذاران مدارس و مراکز غیردولتی مشغول تکمیل اطلاعات مورد نیاز برای تعیین شهریه هستند.

طبق برخی اخبار واصله، شهریه ۵۵ میلیون تومانی مدرسه ای در منطقه ۳ تهران در حالی است که شهریه همین مقطع سال گذشته ۲۴ میلیون تومان بود


به گفته این مقام مسئول، تاکنون شهریه هیچ کدام از مدارس غیردولتی برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ ابلاغ نشده است. بنابراین مشخص می شود مدارس غیر دولتی از خلأ نظارت بر قانون سوءاستفاده می کنند و کاری به جیب مردم ندارند.

 


طبق ماده ۱۵ قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، پایه و اساس تعیین شهریه، دوره تحصیلی، سطح آموزشی- پرورشی و تربیتی، برنامه سال تحصیلی، فعالیت‌های فوق برنامه، فضای فیزیکی، تجهیزات و امکانات به روز ازجمله آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و سالن‌هاست.


در این راستا به نیروی انسانی شاغل در مدارس غیردولتی و دارای صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای متناسب با دوره‌های تحصیلی و برنامه سال تحصیلی، فضای آموزشی، تجهیزات و امکانات توجه ویژه شده و در محوریت تعیین هزینه‌های تمام شده هر مدرسه قرار گرفته است و کیفیت و امتیاز کسب شده در این مؤلفه‌ها در تعیین مبلغ شهریه بسیار اثرگذار است.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار